Restaurant Gare du Sud staat te koop | De Utrechtse Internet Courant Restaurant Gare du Sud staat te koop | De Utrechtse Internet Courant

Restaurant Gare du Sud staat te koop

Restaurant Gare du Sud staat te koop
Chef Jeroen Robberegt van restaurant Gare du Sud
Met het binnenhalen van chef kok Jeroen Robberegt (hij bezorgde Karel V een ster) legde restaurant Gare du Sud de lat hoog. De ambities werden niet waargemaakt

Met het binnenhalen van chef kok Jeroen Robberegt (hij bezorgde Karel V een ster) legde restaurant Gare du Sud de lat hoog. De ambities werden niet waargemaakt

“Nee hoor”, zei Gare du Sud-eigenaar Joris Visser een maand geleden, “We gaan gewoon door met de zaak. Wel met wat aanpassingen en een nieuw team. Maar Gare du Sud gaat niet dicht.” We stelden de vraag omdat de geruchten over een sluiting hardnekkig waren en zaak zelden vol zat. Tot nu toe klopt het verhaal, want je kan er nog steeds eten. Maar als het aan de directie ligt zal dit niet lang het geval zijn. Gare du Sud staat namelijk al twee maanden in de verhuur bij Van de Weerd Horecamakelaardij. “Zonnige toekomst in Utrecht. In sneltreinvaart wist dit restaurant de harten te veroveren van heel Utrecht. En nu is het tijd om het stokje door te geven,” lezen we op de website. Belangstellenden kunnen het pand aan de Oosterkade voor 94.250 euro per jaar huren.

“Een ster zal Gare du Sud niet halen, maar geinig is het wel”, oordeelde Volkskrant recensent Mac van Dinther. Helaas niet geinig genoeg.

15 Reacties

Reageren
  1. Ferjo Noronha

    Een paar kanttekeningen bij dit verhaal…
    In de eerste plaats jammer, dat we er tot nu toe niet hebben kunnen eten…

    Volgens mij is Chef Robberegts, die ik heel hoog waardeer als chef, alleen betrokken geweest als adviseur bij dit restaurant, en niet als chef-kok…

    En daarnaast is hij niet de chef die Karel V een Michelinster heeft bezorgd, dat was Jerry Bastiaan, maar wat wel bijzonder was, was dat Jeroen Robberegt de Michelinster voor restaurant Karel V heeft weten te behouden, iets dat meestal niet lukt bij de wisseling van een Chef…

  2. Henk

    Ik heb daar ooit één keer gegeten. Toen ik binnen kwam leek het net of ik een een aflevering van de verborgen camera terecht was gekomen. Daar stond een man in vol koks tenue (inclusief hoge koksmuts) patat te bakken. Toen de patatten klaar waren vroeg hij mij of ik daar nog Himalayazout over wilde hebben. Vervolgens haalde hij een blokje zout over een rasp boven de frieten alsof het een 3 sterren menu was. Ik kwam niet meer bij.

    Mensen die graag hip willen zijn stinken hier een paar keer in, maar gewone mensen niet. Bovendien, als je weer buiten staat, stinken je kleren alsof je zelf in de frituur hebt gelegen.

    Ik hoop dat er een goed restaurant voor terug komt met minder oog op vorm, maar meer voor inhoud en kwaliteit voor een goede prijs. Want de locatie heeft absoluut potentieel.

  3. VincentZ

    Ik vind het eveneens jammer dat ik er tot nu toe niet at. Het restaurant ziet er, net als zijn voorganger, prachtig uit en heeft ongetwijfeld een goede keuken. Treurig dat het qua klandizie niet schijnt te lukken (daar ben ik zelf ook schuldig aan). Ik denk dat het ontbreken van een terras een minpunt vormt, vooral omdat de concurrentie wel terrassen biedt. Het heeft ook wel een verschrikkelijke hoge huurprijs, daarvoor moet je welhaast de hele dag open zijn. Dat kan alleen met goedkoop personeel en eenvoudig voedsel. Hetgeen de uitbater vermoedelijk niet wil omdat hij kwaliteit en klasse wil bieden.

  4. sjaak

    Afgaande op de recensies op Iens kan dit niet als een verrassing komen… ook niet voor henzelf.
    Ik vraag me af hoevaak restauranteigenaren recensies over hun eigen tent lezen. In dit geval overduidelijk te weinig of niet. Dan had er nog wat bijgestuurd kunnen worden.

  5. Scherpschutter

    Joh, alles boven het culinaire niveau van een all-you-can-eat € 24,95 sushi tent is in het cultureel failliete Utrecht gedoemd om ten onder te gaan. Bouw het om tot een hippe lounge tent met neon verlichting en spiegeltjes voor Facebook plaatjes, serveer er restvis van een paar dagen oud in rijst en de Utrechtse culinaire proletariërs zullen massaal toestromen.

    Een goed restaurant opzetten? Je kunt je investering beter in de Oude Gracht gooien. Kun je het in ieder geval nog zien wegdrijven.

  6. harry

    @Sjaak: Weinig horeca uitbaters die Iens nog serieus nemen. Alleen de azijnpissers melden zich daar en de gasten die zichzelf compleet misdragen hebben in het restaurant waardoor personeel vervolgens wat minder vriendelijk tegen ze is geworden.

    Een aantal doen het wel maar dan vooral om perfecte recensies over zichzelf te schrijven. Let maar eens op bij restaurants die het via mond op mond reclame niet goed doen en op Iens opeens een erg goeie beoordeling hebben. Allemaal recensies met dezelfde schrijfstijl en die vol met dezelfde spel en taalfouten zitten.

  7. Henry

    Scherpschutter aka ‘het is nooit de schuld van de ondernemer maar altijd van het plebs’ weer in de bocht.

  8. sjaak

    @Harry: volgens mij nemen veel potentiële klanten Iens nog wel serieus en als je dan leest wat er bij Gare du Sud allemaal geschreven wordt denk je wel 3 keer na voordat je daar gaat reserveren.
    Dat lijkt mij een reden voor een horeca-uitbater om toch Iens (of welke recensie site dan ook) wat serieuzer te nemen.

  9. herman

    De Utregse eetcultuur wordt bepaald door studenten en low budget eters. Helemaal prima en wel zo gezellig en betaalbaar.
    Als je wat luxer wilt eten dan zijn er op korte afstand rond de stad meer dan voldoende restaurants te vinden waar je voor hogere prijzen een andere kwaliteit en sfeer aantreft.

    Dat er nog mensen zijn die in de nieuwe cultuur van zogenaamde kwaliteitsfrites gefrituurd door een heuse kok van naam met een koksmuts trappen, tja…..

  10. VincentZ

    Sjaak heeft gelijk, de Iens reacties zijn niet mals dat moet je je als horecabedrijf aantrekken. Misschien dat juich recensies een verkeert beeld geven, ik denk dat het andersom niet geldt. De kritische recensies komen op mij zeer evenwichtig en serieus over.

  11. JSVR

    I am not surprised, we were quite underwhelmed by the dinner. Slow service, mediocre food and prices that don’t match. Hopefully Mr. Robberegt succeeds elsewhere, but this was at the least uninspired.

  12. Cico

    Hilarisch verhaal van Henk! Doet me denken aan een scene uit de serie New Kids waarin de klant het apart vindt dat zijn Bounty en bapao met verpakking en al wordt gefrituurd. Klagen heeft geen zin want, “Benne gij nou een snackbar of ik? Noudan!”

  13. Harry Schuring

    We hebben het over de Oosterkade een paar jaar geleden een verloederd geheel. Een eigenaar die er nu even gauw zeven duizend ballen in de maand voor wil vangen ,komt iteligentie te kort. Echt iets opbouwen van niveau moet een echte kans krijgen, door geduld te hebben met echte vakjongens.

  14. Piet

    Heb er een keer gegeten en was prima tevreden. Lekker en goed eten, prima wijnen erbij, mooie locatie en binnen prachtig aangekleed. Enige minpuntje; het was leeg(plusminus 10 klanten) en daar kan je geen restaurant draaiende van houden. Zeker niet als ik nu de huurprijs lees.
    Maar voor veel klanten is het ook lastig van patat tot franse culinaire hoogstandjes en het Utrechtse volk staat niet bekend om zijn veeleisendheid op culinair gebied dus misschien een duidelijke keuze maken.

  15. Maarten

    Sneu altijd dat commentaar als een horeca bedrijf failliet gaat. Iedereen weet het altijd zo goed. Terwijl ik durf te wedden dat niemand van jullie ooit een horeca bedrijf heeft gehad. Waarschijnlijk zijn de meeste van jullie niet eens ondernemers. Maar ondertussen wel expert commentaar geven alsof je ook maar iets snapt van ondernemen in de horeca. Als je er niets van begrijpt, hou dan eens lekker je veel te grote mond dicht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).