Utrecht enige stad waar terrasprijzen dit jaar niet zijn gestegen

Utrecht enige stad waar terrasprijzen dit jaar niet zijn gestegen
Volle terrassen op de Neude. Foto: Marlot van den Berg / DUIC
De gemiddelde prijs voor een rondje op het terras in Utrecht is niet gestegen dit jaar. Dat blijkt uit onderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners.

De gemiddelde prijs voor een rondje op het terras in Utrecht is niet gestegen dit jaar. Dat blijkt uit onderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners.

In de Domstad betaal je voor twee koffie, twee bier, twee fris en twee rosé gemiddeld € 21,80, gelijk aan vorig jaar. Terwijl in de rest van de twintig geteste steden in Nederland de prijzen stegen.

De landelijke terrasprijs is dit jaar met 2,2% gestegen naar € 22,10. Utrecht staat op de dertiende plek van twintig steden. De gemiddeld goedkoopste stad voor een rondje is Zwolle met € 21,00 en de duurste Amsterdam met € 24,25.

Gekoppelde berichten

6 Reacties

Reageren
  1. Wim Vreeswijk

    De werkelijke kostprijs van een ‘bakkie leut’ ligt m.i. op hooguit 5 eurocent opgebouwd uit koffiepoeder, melk en suiker of zoetjes. De brutowinst is dan ook m.i. 95%.

  2. Opa

    Raar verhaal dit. De prijzen voor een drankje in de horeca zijn het afgelopen jaar schrikbarend gestegen, dus ik snap werkelijk niet hoe men tot dit bericht komt.
    Een speciaalbiertje kost in een kroeg tegenwoordig 4 à 4,5 euro. Een jaar geleden nog 3,5 euro.
    Voor een Koninck betaal je tegenwoordig 3,70. Jaar geleden 3,20 euro.

  3. Vissers

    @Wim Vreeswijk: Want je personeel, pand en alle andere zaken zijn gratis?

    Ze zullen er nog steeds genoeg op verdienen, maar 5 cent is wel heel positief…

  4. Grootmoeder

    Opa: het principe van de steekproef vind je op wikipedia, alsmede de beperkingen van de onderzoeksmethode (verdieping is uiteraard ook mogelijk; boeken over onderzoeksmethoden genoeg op bol.com). Voor jou speciaal een korte samenvatting van de relevante feiten:

    Jij drinkt 1) alleen maar speciaalbier, dat is niet onderzocht door deze beste jongens en meisjes zoals je kan zien: de steekproef bevat immers alleen maar pils, fris, rosé en koffie, en 2) de kroeg waar jij je speciaalbier drinkt hoeft niet te zijn meegenomen (en dan nog, als één kroeg een euro prijsverhoging doorvoert en de rest 0 is het effect gering). Het gaat ook nog eens alleen maar over terrassen, al weet ik niet of dat een verschil maakt.

    Je herkent je niet in het beeld van dit artikel, en we kunnen dus precies aanwijzen waar dat door komt: het onderzoek gaat helemaal niet over jouw drinkgewoonten. Dat is wat anders dan een ‘raar verhaal’.

  5. sjako

    @Grootmoeder: opa heeft wel degelijk een punt. Op basis van deze steekproef dit soort uitspraken doen slaat als een tang op een varken.
    De enige conclusie die getrokken kan worden na de bestelling van 2 pils, 2 rosé, 2 fris en 2 koffie, is dat de prijs van 2 pils, 2 rosé, 2 fris en 2 koffie gelijk gebleven is. (overigens vraag ik me af of dat zo is, maar dat terzijde).
    Er kan zeker niet geconcludeerd worden dat de terrasprijzen over all gelijk gebleven zijn. Verder kan er geen enkele uitspraak gedaan worden over de representativiteit van deze steekproef. Hoeveel terrassen zijn er aangedaan? Kunnen die resultaten geëxtrapoleerd worden?
    Ik denk dat opa met zijn observatie dichter bij de werkelijkheid zit dan dit horeca-onderzoekje.

  6. Grootmoeder

    sjako: iedereen zit dichter bij z’n eigen werkelijkheid dan dit onderzoekje, in de zin dat niemand ooit precies 2 bier, 2 rosé, 2 koffie en 2 fris bestelt, precies op de terrassen die hier onderzocht, maar dat is het punt niet van onderzoek doen op basis van steekproef. In Utrecht is speciaalbier trouwens inderdaad misschien een betere graadmeter dan fris, en het heeft waarschijnlijk ook meer invloed op eventuele prijswijzigingen gezien de accijnsverhoging van dit jaar. Maar bier en wijn zijn wel opgenomen, en we mogen ergens aannemen dat er een verband is tussen de prijs van pils en de prijs van weizenbier.

    Ik denk ook niet dat het een geweldig onderzoek is (meestal niet in deze branche, het gaat om goedkope PR genereren). Maar zeggen dat ‘de prijzen voor een drankje in de horeca het afgelopen jaar schrikbarend zijn gestegen’, en dat onderbouwen met ‘een speciaalbiertje’ en één specifiek voorbeeld van een biertje wat jij vaak drinkt, is ook niet direct een onderzoeksconclusie om op de voorpagina te publiceren.

    Nog los daarvan: als Opa in de zomer van 2016 standaard voor 3,50 een speciaalbiertje bestelde weet hij wél waar je nog goedkoop bier kunt drinken, en ik ben benieuwd naar zijn bron! Ik weet uit ervaring dat bij België, Ledig Erf, De Zaak, Derat en Marktzicht de speciaalbiertjes vorig jaar zeker niet een euro goedkoper waren dan nu.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).