Vroegere prostitutieboot krijgt tweede leven als Utrechtse kroeg ‘Boot 122’ Vroegere prostitutieboot krijgt tweede leven als Utrechtse kroeg ‘Boot 122’

Vroegere prostitutieboot krijgt tweede leven als Utrechtse kroeg ‘Boot 122’

Vroegere prostitutieboot krijgt tweede leven als Utrechtse kroeg ‘Boot 122’
Eelco Bosman (links) en Carlos Kok (rechts) voor hun kroeg 'Boot 122'
De kroeg ‘Boot 122’ is sinds enkele weken geopend aan de Nijverheidskade 12 in het Utrechtse Werkspoortkwartier. Eigenaars Carlos Kok en Eelco Bosman bouwden een oude Zandpadboot om en gaven deze zo een tweede leven.

De kroeg ‘Boot 122’ is sinds enkele weken geopend aan de Nijverheidskade 12 in het Utrechtse Werkspoortkwartier. Eigenaars Carlos Kok en Eelco Bosman bouwden een oude Zandpadboot om en gaven deze zo een tweede leven.

Een eigen kroeg openen. Het was altijd al een grote droom van Carlos Kok en Eelco Bosman. Beiden werken al langer in de Utrechtse horeca, onder andere bij Berts Bierhuis en bij brouwerij Oproer. Maar toch mist er iets, vinden de mannen. Ze willen zelf achter de toog staan.

Daarvoor moeten de twee eerst flink aan de slag. Hun toekomstige kroeg, de vroegere Zandpadboot 122, heeft geruime tijd half onder water gelegen. Alles moet er uit, tot de muren aan toe. Na twee jaar hard werken, mogen Carlos en Eelco zich eigenaar van hun eigen kroeg noemen: Boot 122.

Tekst gaat door onder de foto

Zandpadboot krijgt tweede leven als ‘Boot 122’

Hier schenken ze hun eigen bieren. Een ‘Schwarz’ in frisse Duitse stijl en een ‘Strong Bitter’ in Engelse stijl die niet echt strong of bitter is. Nu zijn de bieren nog gebrouwen door Maximus, maar er zijn plannen voor eigen productie. Wel brouwen de kroegbazen al zelf hun alcoholarme Gemberbier.

Zandpadboot 122

Er is helemaal niets meer van te zien, maar de ark aan het adres Zandpad 122 werd tot begin 2013 gebruikt voor hele andere doeleinden, namelijk als seksinrichting. Enkele maanden nadat de gemeente de exploitatievergunning introk, zonk de boot naar de bodem van de Vecht.

Zandpadboot anno 2013

7 Reacties

Reageren
  1. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje aan wal vindt dit een leuk initiatief en wenst de heren succes!

  2. HArry

    Dat is nog eens een businessplan. Oude mannetjes herinneringen laten ophalen van de vervlogen sekstijden met een biertje in de hand.

    Briljant!

  3. Joepie

    @ HErry

    Dit is meer een kroegje voor hipsters hoor; niet voor ex-hoerelopers.

  4. Koel Hoofd

    @joepie, dan kunnen de moraal hipsters van nu met een warm gevoel lekker gniffelen over de hoerenlopers van vroeger en wilde fantasietjes over hun biertjes bespreken over wat er zich allemaal afspeelde….
    Ik ben het eens met HArry, het is een briljant business plan wat ook de jonge doelgroep zeer zeker zal aanspreken.

  5. De Baliekluiver

    Het eerste cafe in Nederland die “klanten” heeft ipv “gasten”. Ik ga snel een keer langs om op de ramen te kloppen.

  6. Historisch Museum Utrecht

    jammer dat aan het zandpad het hele verleden weg gepoetst is. Utrecht zou wat beter met haar historie kunnen omgaan.
    Waarom niet daar een boot laten liggen als soort museum ingericht hoe het was, hoe de samenleving er tegenover staat, en hoe Utrecht ook vaak zeer uniek maatschappelijk betrokken was zoals de eerste afwerkplekken ter wereld aan de kanaalweg, onze tolerantie en ook tegengaan van uitbuiting.

  7. Uuutje

    Met het toestaan van hoereboten en afwerkplekken heeft Utrecht, zeker na het wegvallen van de veelal verslaafde prostituees, voor een deel actief vrouwenhandel en uitbuiting gefaciliteerd. Pooiers en internationale criminele bendes waren de lachende 3e en konden semi-legaal binnenlopen en andere criminaliteit financieren. Hier is weinig vooruitstrevends aan en sloopt zelfs je samenleving. Het is eerder onnandenkend. Meerdere onderzoeken hebben dit aan het licht gebracht.

    Soms is het goed als prostitutie in een lichte schemerzone zit, als er maar goed toezicht is; en er samen met de prostituee-vakbond bekeken wordt hoe een en ander het best beheerst kan worden. Tippelzones dragen hier tegenwoordig niet meer aan bij. Daarom hebben vele gemeentes in Nederland ze gesloten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).