Westerkerk wordt muziekpodium en designhotel - De Utrechtse Internet Courant Westerkerk wordt muziekpodium en designhotel - De Utrechtse Internet Courant

Westerkerk wordt muziekpodium en designhotel

Westerkerk wordt muziekpodium en designhotel
De gemeente Utrecht ziet de plannen voor de ontwikkeling van Westerkerk aan de Catharijnekade zitten. Het college heeft een startdocument gepubliceerd dat als leidraad moet gaan fungeren voor de verdere ontwikkeling. Daarin is te lezen dat de kerk getransformeerd gaat worden tot designhotel en muziekpodium.

De gemeente Utrecht ziet de plannen voor de ontwikkeling van Westerkerk aan de Catharijnekade zitten. Het college heeft een startdocument gepubliceerd dat als leidraad moet gaan fungeren voor de verdere ontwikkeling. Daarin is te lezen dat de kerk getransformeerd gaat worden tot designhotel en muziekpodium.

“Een nieuwe hotspot”, zo noemt de gemeente de Westerkerk. De initiatiefnemers willen de monumentale kerk uit 1891 aan de Catharijnekade en het bijbehorende pand aan de Bergstraat transformeren tot een multifunctioneel gebouw met een hotel, horeca en een muziekpodium. Vorig jaar sprak DUIC al uitgebreid met de een van de initiatiefnemers Robin Hagendoorn.

Het plan omvat 46 hotelkamers en 80 hostelplekken in gedeelde kamers. Het designhotel moet het gat vullen tussen een hostel en een hotel. Iedere kamer zal door een andere kunstenaar worden ingericht. “Het was belangrijk dat de kerk eenzelfde invulling houdt als het van oudsher al was, een ontmoetingsplek”, vertelde Hagendoorn.

De Westerkerk moet overigens meer dan een designhotel worden. Zowel Hagendoorn als de gemeente zien dit zitten. Het college schrijft: “Een plek voor ontmoeting, ontspanning en opleiding te midden van een fraai historisch decor. Doelgroepen zijn culturele creatievelingen, zakelijke bezoekers, toeristen, buurtbewoners en winkelend publiek.” Ook moeten buurtverenigingen en andere organisaties die focussen op Wijk C gefaciliteerd worden met het gebouw. “De hotelgast moet zich er thuis voelen, maar ook de buurtbewoner uit Wijk C”, zei Hagendoorn vorig jaar.

Muziekpodium
Het voorstel om in de nieuwe kelder van de kerk een muziekpodium te starten wordt ook gewaardeerd door de gemeente. In het startdocument is te lezen dat er onderzocht wordt of er een samenwerking gestart kan worden met EKKO. “Utrecht heeft een fijnmazige muziekketen waarbij de onderkant essentieel is voor de werking van de gehele keten. EKKO heeft een heel sterk eigen profiel en signaleert de nieuwste opkomende, zowel internationale, nationale als regionale talenten (zowel op het podium als conceptontwikkelaars) en biedt hun voor het eerst in Utrecht een podium”, schrijft het college.

De gemeente gaat samen met de initiatiefnemers een bijeenkomst organiseren om omwonenden en andere belanghebbenden verder te raadplegen over het plan. Ook zullen de initiatiefnemers een aanvraag indienen voor wijziging van het bestemmingplan en voor een omgevingsvergunning.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Jeroen

    Een muziekpodium, pal naast TivoliVredenbrug….

  2. Gerben

    @Jeroen, en alweer een kledingzaak naast kledingzaak, en weer een restaurant naast restaurant, en etc. Zeg me waarom het niet zou kunnen werken?

  3. Luuk Upuuk

    De Gemeente vindt een Muziekpodium een goed idee, dan moet ik toch even aan RASA denken……..

  4. Corrie Huiding-Stomp

    De gemeente Utrecht praat met 2 monden.

    Ze noemen de nieuwe functie voor de Westerkerk een hotspot!

    En het nieuw te realiseren muziekpodium wordt door de gemeente gewaardeerd.

    Ze zijn even voor het gemak vergeten dat ze een goedlopende RASA waar veel mensen plezier beleefde gesloten hebben.

    Ik begrijp het wel, dit nieuwe Muziekpodium kost ze GEEN EURO!!!

  5. Fab

    De zoveelste not-spot waar straks weer geld bij moet? Het ene is nog niet opgeheven of het volgende moet alweer van de grond. met uiteraard – hoe verzinnen ze het – nog een hotel. De korte doorlooptijd van divers – het is er even en moet dan weer opgedoekt – is inmiddels de standaard in het centrum aan het worden dus waarom zou dit dan wel lukken?

  6. Peter van Zoest

    Hipster-koffiebarretjes, industriële kroegjes, design-hotelletjes, opvangcentra voor loslopende zzp’ers, muzikale broedplaatsen. Iedereen aapt elkaar maar snel na om ‘erbij te kunnen horen’ en om een graantje mee te pikken van … ja wat? En over een paar jaar blijkt het (al) niet (meer) te werken en spatten de bubbeltjes uit elkaar. Zucht.

  7. Wim Vreeswijk

    Jammer, ik had in die kerk nog wel een keertje willen bidden voor een zak geld.

  8. Katja

    Weer dat weerzinwekkend woord “hotspot”, En vlakbij al dat idiote restaurant op het Paardenveld, ipv gewoon groen laten.

  9. Bullshizzle

    SJU, RASA & RUMOR Fest al kapot gemaakt en laatst DEPOT niet eens de kans gegeven ivm mogelijke ‘overlast’… jaja en dit is weer zo’n leuk nieuw ballonnetje gedoemd te mislukken.

  10. wimutrecht

    Ik beperk me qua emotie t.a.v. andere reacties. RASA was een kansloos cultureel podium wat teerde op subsidies. In de beoordeling zijn zij afgeserveerd o.g.v. beleid, verwachtingen en daarmee kansen op een zichzelf bedruipende cultureel podium. Muziek vormde daarin een bescheiden aandeel. SJU is simpelweg voortgezet als een succesvol podium binnen TivoliVredenburg.
    De Westerkerk is inderdaad een pracht plek. Hotels zijn er simpelweg nog te weinig. En de rest biedt simpelweg mooie perspectieven.

  11. herman

    Allemaal prima die moderne hot spots. Vooral omdat die worden bezocht door mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen en zelf ervoor zorgen dat deze voorzieningen zichzelf bedruipen.

    Rasa en andere paleisjes waren voorzieningen waar bakken gemeenschapsgeld in werd gestort en slechts bezocht door klein aantal bezoekers.
    Hopelijk wordt Tivoli/Vredenburg ook zo’n hotspot die zichzelf gaat bedruipen, heel snel de bezem door deze subsidieslurper!

  12. Cico

    RASA was compleet onzichtbaar, alleen vindbaar voor ingewijden. Ze deden het totaal verkeerd, maar vingen wel subsidie. Dat is precies het gemakzuchtige stigma waar de culturele sector mee worstelt, ook al is het in de praktijk hard werken voor geen/weinig geld. Het andere voorbeeld DEPOT had last van de wet van remmende voorsprong: goed idee, mooie locatie, maar te vroeg. Nog geen ontsluitingswegen en de wijk schrikt wakker en denkt aan een soort permanent Lowlands festival in de achtertuin.

    Ik snap de opzet van deze culturele hotspot wel. Het hotel en bar zijn de commerciële takken die de culturele afdeling financiert (muziekpodium), dat op zichzelf nooit winstgevend gaat worden maar wel weer mensen aantrekt. Inderdaad, misschien is het eenheidsworst. Maar dat is nu eenmaal ook een gevolg van het culturele ondernemerschap: je wilt als ondernemer geen risico’s lopen en je kiest daarom voor bekende wegen. Weer een foodtruckfestival met een bandje, een kerk als broeinest of een hipsterbar/kapper/fietswinkel/open podium (streep door naar eigen inzicht).

    Het is nog erg zoeken in het verschuivende culturele landschap. Ik ben wel trots op de Utrechtse cultuurmakers die desondanks onvermoeid doorgaan met zoeken naar nieuwe oplossingen en de Utrechtse bewoners die duidelijk aangeven dat ze behoefte hebben aan cultuur. Het leeft enorm! Anders kwam er geen kip op af en was er geen aandacht voor, niet bepaald het geval.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).