Van Sijpesteijnkade definitief op de schop | De Utrechtse Internet Courant Van Sijpesteijnkade definitief op de schop | De Utrechtse Internet Courant

Van Sijpesteijnkade definitief op de schop

Van Sijpesteijnkade definitief op de schop

Met de presentatie van het voorlopig stedenbouwkundig plan door NS Stations voor het gebied tussen de in aanbouw zijnde OV-terminal en de Van Sijpesteijnkade, is een belangrijke stap gezet in de herontwikkeling van het Stationsgebied van Utrecht. In dit deelgebied, dat direct aansluit op het toekomstige Stadskantoor,  komt een nieuwbouwproject met 200 á 300 woningen en 25.000 m2 kantoorruimte. De historie van het gebied krijgt bij de toekomstige architectonische uitwerking een prominente rol. Daarmee probeert NS tegemoet te komen aan de verzoeken van de gemeente Utrecht en bewoners. 

De vergunning tot sloop van de NS panden is, na een bezwaarprocedure, in 2010 onherroepelijk geworden. Tegen de voorgenomen sloop hebben enkele organisaties op verschillende momenten bezwaar gemaakt, te weten Ontwikkelgroep Lombok Centraal, de wijkraden Binnenstad en West. Ook de raad heeft zich in 2009 middels twee moties uitgesproken voor behoud van de niet beschermde panden. Hoewel de sloopvergunning onherroepelijk is, werd gelet op de maatschappelijke en politieke standpunten in 2009 de bestuurlijke afspraak gemaakt tussen NS en de gemeente om in het kader van een op te stellen stedenbouwkundige plan te onderzoeken of op de een of ander manier de niet-beschermde panden aan de Van Sijpesteijnkade in de nieuwbouw te betrekken zijn.

De door NS gepresenteerde nieuwbouwplannen sluiten aan bij de uitgangspunten van het Masterplan Stationsgebied. De ontwikkeling van een omvangrijk woningprogramma moet ervoor zorgen dat het Stationsgebied levendig en bewoond blijft. Op straatniveau is er ruimte voor nieuwe winkels, horeca en wijkvoorzieningen. Sloop van vrijwel alle panden is volgens NS noodzakelijk vanwege geplande infrastructurele werkzaamheden en om plaats te maken voor de nieuwbouw van woningen en parkeergelegenheid. Het monumentale pand op nummer 25 zal een centrale plaats in het ontwerp krijgen. NS heeft besloten om ‘het zichtbaar maken van de geschiedenis van deze locatie’ verder tot het leidend principe in de architectuur te maken. Het gaat dan om een eigentijdse interpretatie van de historie in de nieuwbouwplannen door het verwerken van delen of kenmerken van de oude bebouwing en/of door verwijzingen. Hoe de uitwerking er precies uit komt te zien is een architectonische opdracht, maar uitgangspunt is om voorbijgangers een eigentijdse beleving van het verleden te laten ervaren.

De komende periode wordt het definitieve stedenbouwkundig plan uitgewerkt. Hierna zal ook de bestemmingsplanprocedure in gang worden gezet. NS Stations heeft toegezegd om in de periode van sloop en nieuwbouw de belanghebbenden actief te betrekken bij een tijdelijke invulling van het gebied. Het afbreken van panden vindt uiterlijk in 2014 plaats.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).