Studententeams van Hogeschool Utrecht (HU) hebben afgelopen vrijdag zowel de Museum- als de MediaBattle gewonnen. In beide competities moesten studenten van de HU en Saxion voor heuse opdrachtgevers ideeën bedenken om meer klanten te lokken. Het HU-team deed dat in beide gevallen ’t best. Hun crossmediacampagne-ideeën hebben de opdrachtgevers, het Zuiderzee Museum en ondernemers aan de Voorstraat in Utrecht, aangenaam verrast.
De finales van de Museum- en MediaBattle vonden vorige week plaats op twee locaties in Utrecht. Na de aftrap door wethouder Mirjam de Rijk gingen 300 studenten van HU en Saxion in een creatieve, competitieve snelkookpan een week lang in groepen aan de slag om creatieve concepten te bedenken. Musea en organisaties uit het midden- en kleinbedrijf brachten daarvoor reële vraagstukken in op het gebied van marketing, media en communicatie. Met de sterke toename van nieuwe media, zoals mobiel internet, games, apps, Facebook en Twitter is het voor bedrijven steeds uitdagender om in te spelen op de wensen van klanten en publiek. De crossmediaconcepten van de studenten ondersteunen de organisaties om beter toegerust te zijn op de toenemende invloed van de aanhoudende digitalisering.
Zo vroeg het Zuiderzeemuseum de deelnemers om een crossmediaal plan te ontwikkelen om komend seizoen meer bezoekers te trekken. Het studententeam van de HU bedacht een concept met als titel: ‘Het Zuiderzeemuseum, een ervaring om te delen’. De komende weken mogen de winnende HU-studenten Asim Ijaz Butt, Joline van Duin, Peter Vermeulen, Roy Schungel en Wouter Nijkerk het concept verder uitwerken. Hun medestudenten aan de opleiding Communicatie en Multimedia Design namen deel aan de MediaBattle. Zij kregen de opdracht van een aantal ondernemers aan de Voorstraat in Utrecht om van hun straat weer een bloeiende winkelstraat maken die maatschappelijk betrokken lokale ondernemers aantrekt. Het team bedacht een concept met de naam ‘SOVO – ‘t rauwe randje’. De jury was lovend over de complete marketingstrategie van Nina Hagg, Marloes Pennings, Sofie Bernhagen en Robbie Kusters.
De HU is apetrots op haar studenten: ‘De battles zijn een goede leerervaring omdat studenten binnen een week een krachtig concept moeten neerzetten voor echte opdrachtgevers uit de praktijk’, stelt projectleider Caroline Maessen. ‘Deelnemende bedrijven en organisaties krijgen de kans om gebruik te maken van de expertise van onze studenten en hun docentonderzoekers. Die laatsten nemen de fundamentele kwesties ook mee in hun onderzoek en onderwijsontwikkeling.’ De battles zijn georganiseerd door het lectoraat Crossmedia Business van het Kenniscentrum voor Communicatie en Journalistiek van de HU. De MediaBattle is een samenwerking tussen de HU en Saxion Hogeschool Enschede.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.