Winkelen in Utrecht, hoe leuk is dat? | De Utrechtse Internet Courant Winkelen in Utrecht, hoe leuk is dat? | De Utrechtse Internet Courant

Winkelen in Utrecht, hoe leuk is dat?

Winkelen in Utrecht, hoe leuk is dat?

“Het Duitse Zalando verovert met zijn webshops voor schoenen en kleding in razend tempo de Europese markt”, aldus Het Financieele Dagblad van vorige week. Vrouwen tussen de 25 en 45 jaar zijn de grootste klanten. Ze bestellen schoenen en kleren in drie maten tegelijk. De eigen huiskamer fungeert als paskamer. Stille kracht van dit verzendhuis: kosteloze levering en 100 dagen om producten gratis retour te sturen.

Ja, zo begrijp ik de min of meer alarmerende berichten over de omzet van de winkels in Utrecht. Er komen minder mensen naar de stad, en ze geven ook minder uit dan we wel eens gewend waren. Allerlei initiatieven proberen het tij te keren. Van een appèl tot het opruimen van de fietsen-zooi waarover het winkelend publiek zijn nek niet wenst te breken, tot acties voor ruime zondagsopenstelling.

Inmiddels  weten we dat van deze ideeën de omzetten niet pijlsnel omhoog zullen schieten. Nieuw koopgedrag, crisis, de discussie schiet op die manier niet op. Wat de omzet van de kerstballen ook zal zijn, eind deze maand. De Utrecht Development Board, de denktank van 14 mensen die Utrecht vooruit wil helpen, stimuleert een ander denken en praten over het Utrechtse winkelen. Met veel meer oog voor de lange termijn. Het mag echt wel een tandje dieper.

We willen immers groeien naar een internationaal georiënteerde stedelijke regio. Daarnaar streeft de Kamer van Koophandel met een recent rapport, daaraan timmert de net ingestelde provinciale Economic Board Utrecht (EBU) en daarvan is onze Universiteit een trotse exponent. Wij moeten dus veel meer vanuit de verte kijken naar de rol die we als winkelhart van Nederland kunnen en willen spelen. Zoals gebruikelijk liggen de ideeën dichterbij dan we denken. De eigenaar van Hoog Catharijne, Corio, maakte immers net publiek dat Utrecht voor hem als vastgoedbelegger een interessante biotoop is. Zo interessant dat bij verkoop van  andere bezittingen, meer aandacht naar Utrecht zal uitgaan. Corio wil zich hier concentreren op de wereldwijde trend dat winkelcentra en hun omgeving sterk samenwerken en gezamenlijk een aantrekkelijke plek worden om te verblijven, je te verbazen en je te amuseren.

En ja, ook om te shoppen. Want internet of niet, er zullen altijd winkels blijven. Misschien wel anders dan voorheen. Want televisie heeft de bioscoop niet overbodig gemaakt, en film heeft het toneel ook niet verdrongen. Er komen dingen bij, er veranderen zaken, maar er worden geen sectoren weggevaagd. De overlevers krabben zich echter wel op de kop en gaan innoveren. Dat kan hier toch ook?

De UDB gaat in het nieuwe jaar snel met betrokken partijen om de tafel zitten. Om gezamenlijk invulling te geven aan de mogelijkheden. We moeten daarbij ook verder durven denken dan onze neus lang is. Wij hebben hier in de stad veel talent aan boord. Corio heeft vast zijn internationale goeroes, interessant om mee kennis te maken. Maar wie gevolgd heeft wat er in ons eigen Spoorwegmuseum gebeurt, weet dat er voldoende creativiteit onder handbereik ligt.

Dan moeten we wel ophouden met achterover leunend praten over de crisis en de bouwputten. En stoppen met getob over omzet-effecten van de koopzondag. Van lui cynisme wordt je niet wijzer. Van innoveren wel. Dus is de eigenlijke vraag: “Heeft ons Utrechtse winkel-concept een koopzondag nodig?” Dat concept moeten we als een haas ontwikkelen. Komende weken hoort Utrecht er meer van. Want de UDB zet de brainstorm-tafel klaar.

1 Reactie

Reageren
  1. Paul Wilke

    Zeker innoveren is essentieel, maak van NHC de een van de belangrijkste shoppingmalls in de EU…
    Verder Internationaliseren is voor Utrecht van vitaal belang, en veel exponenten zijn er als, waaronder ook een optimale snelle verbinding met de 4e luchthaven van Europa ! Deze is conform alle grote steden. Maar uiteraard past ZONDAG SLUITING niet in een internationaal georienteerde stad…..Dit dient geen discussie punt te zijn, het is gewoon een logisch uitgangspunt in een toekomst visie.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).