De echte prijs van een Utrechts product | De Utrechtse Internet Courant De echte prijs van een Utrechts product | De Utrechtse Internet Courant

De echte prijs van een Utrechts product

De echte prijs van een Utrechts product

De echte prijs van een in Utrecht gemaakt product kan heel anders zijn dan wat op het prijskaartje staat. Wij gaan dat uitzoeken in een “Utrecht Challenge”, samen met de beweging True Price. Plus Utrechtse bedrijven die de uitdaging willen aangaan om hun producten voor het publiek door te lichten. Opnieuw een bewijs dat in Utrecht veel initiatieven opbloeien rondom maatschappelijk verantwoord ondernemen.

True Price wil zowel de ecologische kosten als de sociale kosten zichtbaar maken in de prijs van een product. De klant moet weten wat de werkelijke kosten zijn. Wie de kosten kent van arbeidsomstandigheden, vervuiling, transport, grondstoffen kijkt anders naar dat shirt of die schoenen, of die appels. De beweging True Price kreeg een geweldige impuls nu schoenenfabrikant Puma in zijn jaarverslag een methodiek toont die de True Price van zijn mooie schoenen zichtbaar maakt. www.thetrueprice.org

Flink oefenen op echte prijs
De UDB, onze organisatie van veertien vrijwilligers die losse ideeën in onze stad bijeen brengt zodat ze sterker worden, staat nu klaar voor deze Utrecht Challenge. Dat een aantal Utrechtse bedrijven de True Price van een of meer van hun producten zichtbaar maakt, is niet eenvoudig. De methodes zijn immers nog in ontwikkeling. Maar net zoals verantwoordelijke bedrijven tegenwoordig netjes hun milieu-effecten zichtbaar maken in hun jaarrekening, verwacht de UDB dat de True Price over een aantal jaren ook “doodgewoon” zal zijn. Mits we flink gaan oefenen natuurlijk.
Om de beweging te stimuleren leggen wij nu contacten met spelers in de regio, die de uitdaging aan willen gaan. Oxfam Novib doet mee, net als de Rabobank. Zij maken de Challenge mogelijk, net als de bedrijven die de Challenge aangaan met een of meer producten.

MVO-stad van Nederland
Wie goed rondkijkt, ziet dat Utrecht best wel eens de “MVO-stad van Nederland” zou kunnen blijken te zijn. Op het gebied van verantwoord ondernemen zien wij veel activiteiten. Utrecht telt veel daarin geïnteresseerde bedrijven en samenwerkingsverbanden. Maar omdat we niet zo claimerig zijn, hangen we het niet aan de grote klok bij de communicatie over Utrechts specifieke kenmerken en kracht. Anders dan andere steden of regio’s.

Voedingsbodem voor lange termijn
Volgens ons is het absoluut geen toeval dat juist hier het Sustainable Finance Lab van Herman Wijffels actief is, of het Utrecht Sustainability Institute van voormalig minister Jacqueline Cramer. We hebben kennelijk een goede voedingsbodem voor lange termijn denkers hier.
Organisatie De Slinger voelde zich door onze Open Brief geïnspireerd, en is een programma aan het opzetten dat er toe leiden kan dat we in 2018 met recht “MVO-stad” zijn. De mensen van De Slinger concentreren zich op het “people” stuk. Zij zijn bijvoorbeeld inmidddels druk met het aan elkaar verbinden van opleidingen en bedrijven die verantwoord en duurzaam handelen als leidraad kozen.

#SOSutrecht
De UDB zelf heeft naast de uitdaging samen met de True Price beweging dus meer potjes op het vuur staan die richting MVO stad wijzen. Een ander voorbeeld is het lopende onderzoek naar de sociale en maatschappelijke betekenis van de studentenpopulatie voor de stad. Utrecht telt 60.000 studenten op een totale bevolking van 320.000 inwoners. Begin maart presenteert de UDB meer cijfers en de betekenis van die grote groep jonge en slimme mensen in onze stad. Voor wie nieuwsgierig is naar ons onderzoek, kijk alvast op #SOSutrecht.

Zo helpt de UDB mee met het aan elkaar rijgen van lokale pareltjes.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).