De randweg langs Overvecht wordt opgewaardeerd tot een volwaardig onderdeel van de Ring Utrecht. Deze opwaardering maakt deel uit van plannen van de gemeente om de doorstroming van het autoverkeer op de Ring Utrecht te vergroten. Door een bezuinigingsvoorstel van Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) op het infrastructuurfonds dreigt de opwaardering van de randweg echter met zeker 8 tot 10 jaar te worden vertraagd.

In een commissiebrief liet het college van B&W vandaag weten dat het voorstel van Minister Schultz om te bezuinigen op het infrastructuurfonds ook Utrecht zal treffen. Zo zou de Minister prioriteit geven aan de verbouwing Ring Utrecht/A27, waarbij de rijksbijdrage voor de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) aangepast zal worden.

In het bezuinigingsvoorstel start de uitvoering van de NRU in 2025 en staat oplevering gepland voor 2026-2028. Dit is een vertraging van acht tot tien jaar.

Hierdoor kan het verkeer hinder oplopen op het moment dat er gestart wordt met de werkzaamheden op de A27. De bedoeling was juist dat de randweg dan zover af zou zijn dat het verbeterde wegennet de doorstroom ten tijden van de werkzaamheden zou stimuleren. Dit stond ook in een afspraak van rijk, provincie, gemeente en BRU van december 2010.

De gemeente benadrukt dat zij als gevolg van de vertraging van de NRU moet overwegen om toeleidend verkeer van de rijkswegen naar de NRU te beperken door verkeerslichten. Dit om te kunnen voldoen aan de doelstellingen voor luchtkwaliteit. De verwachting is dat de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu in april 2013 zal spreken over het bezuinigingsvoorstel.