3,7 miljoen euro aan subsidies verleend voor sloop- en stimuleringsregelingen milieuzone | De Utrechtse Internet Courant 3,7 miljoen euro aan subsidies verleend voor sloop- en stimuleringsregelingen milieuzone | De Utrechtse Internet Courant

3,7 miljoen euro aan subsidies verleend voor sloop- en stimuleringsregelingen milieuzone

3,7 miljoen euro aan subsidies verleend voor sloop- en stimuleringsregelingen milieuzone
Tot op heden is er in Utrecht 3.720.100 euro aan subsidies verleend aan mensen die hun oudere dieselvoertuig willen laten slopen en eventueel vervangen. Dat laat de gemeente desgevraagd aan DUIC weten.

Tot op heden is er in Utrecht 3.720.100 euro aan subsidies verleend aan mensen die hun oudere dieselvoertuig willen laten slopen en eventueel vervangen. Dat laat de gemeente desgevraagd aan DUIC weten.

Samenhangend met het invoeren van een milieuzone in Utrecht voor personen- en bestelauto’s, die op diesel rijden en van voor 2001 zijn, is er besloten om subsidies te verschaffen aan burgers en bedrijven die hun voertuig willen laten slopen en eventueel vervangen. De gemeenteraad stemde in 2013 in met de milieuzone en de bijbehorende sloop- en stimuleringsregeling.

Tot op heden zijn er 2889 subsidieaanvragen geregistreerd. Hiervan zijn er 678 afgewezen en zijn er 2102 verleend. Bij 1410 aanvragen is de gemeente al tot uitkering van de subsidies overgegaan. De bedragen die hiermee gemoeid zijn: er is voor 4.820.933 euro aan subsidies aangevraagd. Er is een bedrag van 3.720.100 euro verleend en er is een bedrag van 2.275.750 euro al daadwerkelijk uitgekeerd. Het verschil in het verleende bedrag en het uitgekeerde bedrag komt doordat bedragen eerst theoretische verleend worden en pas als men daadwerkelijk tot sloop of vervanging overgaat de gemeente het bedrag uitkeert.

De gemeente is blij met het feit dat er inmiddels meer dan 1.400 diesels zijn gesloopt: “Bewoners en bedrijven maken dus graag gebruik van de subsidie om hun oude vervuilende diesels te laten slopen en eventueel over te stappen naar een schoner alternatief.” Het totale beschikbare budget voor subsidieverlening voor sloop en vervanging van vervuilende diesels bedraagt 10,7 miljoen. De subsidies zijn aan te vragen tot 1 juli 2015.

De milieuzone is ingevoerd op 1 januari jongst leden. De eerste maanden worden er echter geen boetes uitgeschreven, pas vanaf mei wil de gemeente gaan handhaven.

1 Reactie

Reageren
  1. Toine Goossens

    Geldverspilling.

    Door het opheffen van de vrijstelling MRB voor oude (diesel) auto´s, zijn die auto´s niets meer waard. Zij verdwijnen met bosjes naar Oost Europa.
    De auto´s die wel al onder de MRB vielen zouden geleidelijk ook uit het straatbeeld verdwenen zijn.

    Met een verbod om met zo´n auto in het centrum te parkeren hadden privé personen goedkoop buiten het centrum gehouden kunnen worden. Controle op parkeren bestaat al, de controleurs scannen de kentekens. Verboden geparkeerde auto´s vallen direct door de mand. Daarmee was het nieuwe controlesysteem op rijdende oude auto´s overbodig geweest.
    Nog een extra besparing dus.

    Beroepstransporteurs gebruiken geen oude diesels meer. Alleen marktkooplui en snackverkopers zouden dan nog met oude auto´s naar de binnenstad zijn gekomen. Dat zijn er niet zo veel.

    Ja een oude auto zou wel nog door de binnenstad kunnen rijden. Maar hoeveel auto´s rijden er nu in hemelsnaam nog door de binnenstad? Hoeveel percent daarvan vallen er onder de beoogde verboden groep? En waar laat je die als je niet kunt parkeren?

    Met al dat geld zou het verbeteren van de fietsinfrastructuur een enorme boost hebben gekregen.

    Lot van Hooijdonk en Groen Links moeten eens beter gaan nadenken. Doet GL op landelijk niveau ook al.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).