De bushaltes op het Vredenburg komen terug. Het college stelt de gemeenteraad voor dit besluit te nemen. De afgelopen periode is gesproken met verschillende belanghebbenden.
Het voorstel is om vier bushaltes voor stadsbussen aan te leggen op het Vredenburg en vier in de Sint Jacobsstraat. De vier haltes op het Vredenburg zijn bedoeld voor stadsbussen in en uit oostelijke richting, de vier haltes op de Sint Jacobsstraat voor bussen in noordelijke richting. Het gaat om zes buslijnen die dan op het Vredenburg stoppen en vijf in de Sint Jacobsstraat.
Fietspaden
Voor fietsers is er in de toekomst een éénrichtingsfietspad langs de kant van de winkels, en een tweerichtingsfietspad aan de kant van het Muziekpaleis.
Als de gemeenteraad het voorstel van het college overneemt, kan er deze zomer gestart worden met de uitvoering en kan het grootste gedeelte waarschijnlijk voor de Sinterklaas-periode in gebruik worden genomen. De aansluitende bruggen van de Vredenburgknoop zijn in 2015 gereed.
Gesteggel
Er was veel gesteggel om de bushalte bij het Vredenburg. Bewoners wilden het wel en startten zelfs een petitie, maar de terugkeer was lange tijd onzeker, doordat de BRU de ontwerpen die er lagen niet goedkeurde.
“In eerdere ontwerpen van de gemeente Utrecht was naar mening van BRU het risico te groot dat de haltes gebruikt zouden worden voor het laden/lossen van vrachtwagens, zou de doorstroming van de bussen ernstig belemmerd worden en was de veiligheid voor met name voetgangers niet goed geborgd. Dat is niet meer het geval in de nieuwe ontwerpen, die in overleg met BRU zijn gemaakt,” laat BRU weten in een reactie op haar website.
4 Reacties
ReagerenDit is het beste nieuws sinds FC Utrecht de beker won!
Goed zo. Die dingen horen daar gewoon, punt uit.
toen de bushaltes verdwenen was beloofd dat de haltes na het bouwen van Muziekpaleis/De vredenburg zouden terugkeren op het Vredenburg. Nu gaan alleen de bussen vanaf het CS richting Neude en omgekeerd daar stoppen. De bussen richting Oudenoord stoppen in de St. Jacobstraat. Voor de bebouwing aan het Vredenburg stopte daar alle lijnen, was ook een prettige overstap voor de pasagier. Weer zo’n halfslagtige oplossing krijgt de gemeente en beetje haar zin en het BRU ook een beetje. Dat zijn toch halfwassen oplossingen. Utrechts openbaar vervoer ga me bijna er voor schamen
Eén woord van troost, Kees van der Graaf, je bent zeker niet de enige die zich schaamt voor het Utrechtse OV. Rampzalig, dat visieloze gedoe, rampzalig, die ontzaglijke afstand tussen regenten en bevolking. Rampzalig, die betuttelende politicologisering van kwesties die rationeel eenvoudig en zonder al te veel compromissen kunnen worden afgehandeld, en ga zo maar door. Je zou bijna zeggen dat Utrecht een schoolvoorbeeld is geworden van hoe het niet moet.