Oudste taxi-bedrijf van Utrecht houdt waarschijnlijk op met bestaan, chauffeurs in onzekerheid | De Utrechtse Internet Courant Oudste taxi-bedrijf van Utrecht houdt waarschijnlijk op met bestaan, chauffeurs in onzekerheid | De Utrechtse Internet Courant

Oudste taxi-bedrijf van Utrecht houdt waarschijnlijk op met bestaan, chauffeurs in onzekerheid

Oudste taxi-bedrijf van Utrecht houdt waarschijnlijk op met bestaan, chauffeurs in onzekerheid

Het oudste taxi-bedrijf uit Utrecht, Schoonhoven-Buytendijk, houdt binnenkort waarschijnlijk op met bestaan. Het familiebedrijf, dat stamt uit 1825, verloor afgelopen maand de aanbesteding die Bestuur Regio Utrecht (BRU) had uitgezet voor het gesubsidieerde taxi-vervoer in de regio aan Willemsen – De Koning uit Arnhem. “Dit is een hard gelag.”

Vanaf februari 2014 neemt het Arnhemse bedrijf de taxi’s over. De keuze voor Willemsen – De Koning levert de gemeenten in de regio de komende zes jaar een besparing van 12 miljoen op. De nieuwe vervoerder laat de regiotaxivoertuigen op groen gas rijden.

Toch gaan het groene gas en de miljoenenbesparing niet met een hosanna-stemming gepaard. Chauffeurs vrezen voor hun baan en de FNV Bondgenoten begrijpt die angst volledig. “‘Gezien onze eerdere ervaringen met bedrijven die zich inschrijven voor de laagste prijs houd ik mijn hart vast,” vertelt FNV bestuurder Remko Mast.

Mast is er niet helemaal gerust op dat alle chauffeurs straks hun baan kunnen behouden. “Zoals afgesproken in de OPOV-regeling moet de nieuwe concessiehouder driekwart van het personeel van de voorgaande concessiehouder(s) in dienst nemen. Maar lang niet alle chauffeurs vallen onder deze regeling.”

“Kwaliteit gaat achteruit”

Door de lage prijs van Willemsen de Koning kan het niet anders of het taxivervoer in de regio Utrecht gaat flink achteruit, zeggen de chauffeurs tegen RTV Utrecht. Ook veel klanten zijn daar bang voor. “Na een jaar mag de vervoerder haar eigen arbeidsvoorwaarden bepalen en ik denk dat we er dan een stuk slechter van worden. Het geld moet toch ergens vandaan komen,” vertelt een chauffeuse in het programma van de regionale omroep.

“Geld gaat direct naar gemeenten”

Omdat de bijdrage van BRU voor Regiotaxi Utrecht niet wijzigt, komt de volledige besparing ten goede van de negen gemeenten. “BRU heeft in de aanbesteding om meer kwaliteit voor reizigers gevraagd en krijgt die ook,” vertelt Arjen Gerritsen van BRU. “We zijn zeer tevreden over het resultaat.”

Een belangrijke vernieuwing is de mogelijkheid om prioriteitsritten toe te kennen voor huwelijken, begrafenissen en kerkelijke bijeenkomsten. Ook kunnen pashouders van Regiotaxi Utrecht straks ritten afrekenen via automatische incasso, wordt het mogelijk om ritten te reserveren via een app en worden de openingstijden op vrijdag en zaterdag verruimd.

Hard gelag

De verslagenheid heerst bij het taxi-bedrijf, dat anderhalf jaar geleden nog is uitgeroepen tot TOP-bedrijf. “Dit is niet alleen voor mij erg rot, maar ook voor mijn vader die hier dagelijks rondloopt. Het idee dat je als familiebedrijf sinds 1825 bestaande uit Utrecht, straks zomaar niet meer kan bestaan is heel vervelend,” laat eigenaar Paul Schoonhoven weten in de eerdergenoemde uitzending. “En dat is een hard gelag.”

1 Reactie

Reageren
  1. Ton

    Ik ken de reputatie niet van Willemsen – De Koning uit Arnhem, wel weet ik dat Schoonhoven-Buytendijk altijd een goede indruk op mij heeft gemaakt. Eigenlijk het enige taxibedrijf waarvan de chauffeurs netjes rijden en netjes rekening houden met het overige verkeer. Heel anders dus dan de zondagsrijders van bijvoorbeeld de firma k LOMP. Hopelijk blijft de kwaliteit gehandhaafd en behouden de chauffeurs van Schoonhoven-Buytendijk hun baan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).