Coöperatie van prostituees Zandpad is een feit: Macha’s is de naam | De Utrechtse Internet Courant Coöperatie van prostituees Zandpad is een feit: Macha’s is de naam | De Utrechtse Internet Courant

Coöperatie van prostituees Zandpad is een feit: Macha’s is de naam

Coöperatie van prostituees Zandpad is een feit: Macha’s is de naam
De coöperatie die de dames van het Zandpad wilden opzetten is een feit. Hiermee is Macha’s, zoals de vereniging met winstoogmerk is genoemd, de eerste coöperatie van prostituees in Nederland. Vanmiddag vragen de vrouwen een exploitatie- en een ligplaatsvergunning voor de boten aan bij de gemeente Utrecht.

De coöperatie die de dames van het Zandpad wilden opzetten is een feit. Hiermee is Macha’s, zoals de vereniging met winstoogmerk is genoemd, de eerste coöperatie van prostituees in Nederland. Vanmiddag vragen de vrouwen een exploitatie- en een ligplaatsvergunning voor de boten aan bij de gemeente Utrecht.

“Ik ben er trots op”, zegt Frederica, één van de prostituees. “Ik ben hier vanaf april al mee bezig geweest. Nu moet de burgemeester de rest regelen.”

Loco-burgemeester Everhardt zal de stukken en het plan van aanpak vanmiddag in ontvangst nemen. De coöperatie heeft als doel een goedkope en veilige werkplek te bieden die door de vrouwen zelf gerund en bestuurd wordt. Zo zouden mensenhandel, uitbuiting en andere misstanden beter worden tegengegaan.

Zelfstandige mannenverslinders

De naam “Macha’s” is dan ook bedoeld als tegenhanger van het mannelijke “macho’s”. “Het staat symbool voor zelfstandigheid en onafhankelijkheid, maar ook voor ‘zelfstandige vrouw die voor geld mannen verslindt’”, zo meldt de coöperatie.

Interesse uit andere steden

Vrouwen die lid zijn van Macha’s bepalen wie een werkruimte bij de coöperatie mag huren. Prostituees die langer dan 4 weken huren, kunnen lid worden van de coöperatie. Winst wordt onder de leden verdeeld.

Jurist Wil Post van Vrouw & Recht, hielp de vrouwen bij het opzetten van de coöperatie. “Het format werkt in principe voor alle boten, maar we beginnen met zo’n 15 vrouwen en één boot. Later zou dat nog verder uit kunnen breiden. Steden als Amsterdam en Rotterdam hebben ook al belangstelling getoond in het concept.”

Eigen boot

De vrouwen wil zo snel mogelijk weer aan de slag op het Zandpad maar hebben op dit moment nog geen overeenstemming met de eigenaar van de bootjes. Het liefst zouden ze zelf een seksboot willen exploiteren, en daarom vragen ze, naast een exploitatievergunning, ook een ligplaatsvergunning aan. De coöperatie zegt enkele begunstigers te hebben die willen betalen voor het bouwen van een nieuwe boot.

1 Reactie

Reageren
  1. Jos

    Dat het maar snel weer terug komt!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).