Fietsstad Utrecht: jaren wachten op een plek in een stalling | De Utrechtse Internet Courant Fietsstad Utrecht: jaren wachten op een plek in een stalling | De Utrechtse Internet Courant

Fietsstad Utrecht: jaren wachten op een plek in een stalling

Fietsstad Utrecht: jaren wachten op een plek in een stalling

Het college van Utrecht heeft in haar programma de ambitie uitgesproken om Utrecht de fietsstad van Nederland te maken. Maar ondertussen lopen de wachtlijsten voor een plek in een fietstrommel op tot 9 jaar. Niet overal moet je bijna een decennia wachten voor een veilige plek voor je fiets. De wachttijden voor een plek voor je fiets in een buurtstalling lopen op tot 4,5 jaar. Dit blijk uit cijfers die DUIC heeft opgevraagd bij de gemeente Utrecht.

“De fiets is niet weg te denken uit het Utrechtse straatbeeld. Jong, oud, student, forens: een bont gezelschap aan fietsers komt iedere dag op de fiets naar de binnenstad. De fiets is ook belangrijk voor de stad”, liet de gemeente enkele jaren geleden weten. Volgend jaar zijn de gemeenteraadsverkiezingen en komt daarmee een einde aan het huidige collegeprogramma. Een van de doelstellingen die het college zich had gesteld was het aanpakken van het tekort aan fietsparkeercapaciteit in het centrum en de wijken. Tevens werd toegezegd dat er een speciale fietscoördinator zou worden benoemd die zou gaan zorgen voor een samenhangende aanpak op alle onderdelen van het fietsbeleid. Deze is er echter nooit gekomen.

“Utrecht is natuurlijk gewoon een fietsstad. Er zijn onwijs veel fietsen, een groot percentage van de forenzen gebruikt een fiets. Er zijn dus ook meerdere mensen bij de gemeente actief met het beleid rondom de fiets. Er zijn mensen die gaan over nieuwe fietspaden, fietsbruggen en fietsenstallingen. Maar een specifieke fietscoördinator is er inderdaad niet, wel fungeert er één iemand als aanspreekpunt”, laat woordvoerder van de gemeente Erik Suik weten.

De stad staat vol met fietsen en waar de aandacht vaak naar de binnenstad gaat met betrekking tot het fietsparkeerbeleid is er in de wijken ook zeker een tekort aan fietsparkeermogelijkheden. De gemeente faciliteert eigenaren van fietsen met fietstrommels en buurtstallingen maar de wachtlijsten zijn erg lang. De fietstrommel en buurtstallingen zijn niet toereikend.

Jaren wachten

Utrecht heeft op dit moment 25 buurtstallingen. Dit zijn stallingen in de omgeving van woningen met weinig inpandige stallingsmogelijkheden. Bewoners van de buurt kunnen hier tegen een vergoeding van 38,15 per jaar een plaats huren voor de fiets. De vraag is echter groter dan het aanbod. Er zijn 1290 plaatsen in 25 buurtstallingen in Utrecht, er zijn echter nog maar een paar plekken vrij. Alleen bij de buurtstalling in de Frederik Hendrikstraat kan je nog direct terecht met je fiets. De andere stallingen zijn vol, het langste moet je wachten bij de buurtstalling aan Herenstraat; iemand wacht hier al van januari 2009 op een plekje voor zijn stalen rijwiel. Er zijn op dit moment 586 individuen die wachten op een plek bij een buurtstalling. De gemiddelde wachttijd bedraagt 21 maanden.

Dit beeld komt ook naar voren bij de cijfers van fietstrommels. Er zijn 72 fietstrommels in Utrecht en er zijn nog enkele plekken beschikbaar. Maar als je pech hebt wil je graag een plekje in de trommel op de Kapelstraat; iemand wacht hier al 9 jaar en 5 maanden op een parkeerplek. Maar ook op de Bellamystraat en de Graanstraat moet je 7 jaar wachten. Ook bij de fietstrommels bedraagt de gemiddelde wachttijd 21 maanden.

“We kijken er niet van op”

Woordvoerder van de gemeente Erik Suik laat weten niet op te kijken van de lange wachtlijsten: “We weten hoe populair de buurtstallingen en fietstrommels zijn. Natuurlijk proberen wij extra van beide te realiseren maar dit is niet altijd even makkelijk. Meestal zijn deze faciliteiten gewenst in woonwijken en hier is er gewoon weinig plek voor. Fietstrommels zijn logge dingen en nemen veel ruimte in beslag en dit is niet altijd beschikbaar. Dit is natuurlijk ook het geval bij buurtstallingen. We gaan proberen in de toekomst meer fietsparkeermogelijkheden te plaatsen.”

Het fietsparkeerbeleid richt zich niet alleen op het stationsgebied: “Natuurlijk moeten we een enorme inhaalslag maken rondom het station. Er zijn veel te weinig klemmen daar. Deze willen we allemaal vervangen voor fietsparkeergarages. Maar ook de wijken moeten niet achterblijven.”

Een plekje vrij bij u in de buurt?

Benieuwd of er bij u in de buurt nog een plekje vrij is? Op onderstaande kaart kunt u zien waar de buurtstallingen en fietstrommels zijn, wat de capaciteit is en hoe lang de langst wachtende persoon al op de wachtlijst staat. De locaties zijn bij benadering omdat niet elke fietstrommel bij een huisadres staat. De peildatum van de cijfers is begin oktober.

4 Reacties

Reageren
  1. Toine Goossens

    “We gaan proberen in de toekomst meer fietsparkeermogelijkheden te plaatsen”.

    ‘Proberen is hondjeswerk’ dit spreekwoord is niet voor niks onderdeel van onze cultuur.

    Een probleem los je op met beleid en met geld, en met de wil om te slagen.
    Hans Spekman heeft dat jaren geleden mooi laten zien met de hostels. Wie van het college treedt in zijn voetsporen?

  2. Van Pimpelen

    … de fietsproblematiek speelt in Utrecht al minstens twee decades, zo niet langer. Het tegen betaling stallen van de fiets in ruimten waarop eerder een woonbestemming gold zegt iets over het toewijzingsbeleid, of het gebrek daaraan. Het onttrekken van ruimten aan het woningbestand ten behoeve van de fiets zou consequenties kunnen hebben voor de sociale veiligheid, lees cohesie.
    Utrecht is relatief kort (1637) universteitsstad, met aanzienlijke aanwas van jong-studerenden. Bestuurderen konden dus niet anticiperen op de wijze waarop dezen zich verplaatsten. Bovendien liet de fiets zoals wij hem nu kennen nog 250 jaar op zich wachten…
    Het waren dan ook de duitsers Daimler-Benz die in 1896 op het idee kwamen wielen te plaatsen onder hun verbrandingsmotor; één en ander had een werkelijke versnelling ten gevolg.
    De fiets daarentegen bleek minstens tot 2013 nog zonder ingrijpende technologische veranderingen te kunnen bestaan, terwijl technologische innovatie ons bracht tot ‘park-distance controle’, achteruitrijden tot je ‘boem’ hoort.
    Morgen wil ik vertellen waarom een tosti-ijzer soms ook pijnlijk kan zijn…

  3. Ton

    Van Pimpelen heeft dit waarschijnlijk geschreven toen hij aardig gepimpeld had want wat zijn boodschap is weet ik niet. En inderdaad zoals Toine ook al zegt: “proberen?”, dat doen de hondjes op straat ook. Deze gemeenteraad met D666 voorop toont geen daadkracht, helaas laten de veelal onontwikkelde studenten zich door de mooie woorden van D666 inpakken en zal deze partij het wel weer voor het zeggen krijgen en komen we ook de volgende periode weer nergens.

  4. Niels

    Utrecht is een auto-stad. Als je ruimte voor fiets-parkeren zoekt, op iedere parkeerplek voor auto’s kunnen 10 fietsen staan. Maar ja, auto-stad hè.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).