Twee van de gevaarlijkste verkeersplekken van Nederland bevinden zich in Utrecht. Dit blijkt uit onderzoek dat gedaan is door de Volkskrant. De krant baseert zich op cijfers van Rijkswaterstaat van dodelijke verkeersongevallen in de periode 2006 tot en met 2012. In totaal zijn er in Nederland 4405 dodelijke slachtoffers gevallen in deze periode. De Cartesiusweg en de kruising Archimedeslaan-Biltsestraatweg behoren tot de zeven gevaarlijkste plekken in Nederland.
De allergevaarlijkste plek ligt niet in Utrecht, maar in het plaatsje Veghel. Hier hebben vier dodelijke ongevallen plaats gevonden in de afgelopen jaren. Er zijn vijf andere plekken in Nederland, waaronder de twee in Utrecht, waar drie dodelijke ongevallen zijn gebeurd. Utrecht is dan ook de enige gemeente die twee keer in het lijstje voorkomt en ook de enige plek in de Randstad van Nederland.
Ondertussen heeft de plaatselijk overheid aanpassingen gemaakt aan de verkeerssituatie in Veghel. Dit gebeurde echter pas na het vierde ongeluk. Dit is volgens de Volkskrant kenmerkend voor het beleid van gemeenten en provincies omtrent gevaarlijke verkeerslocaties. Ze zouden pas laat in actie komen, vaak door het ontbreken van informatie, stroperige samenwerking en trage reacties. De krant haalt hier ook de Utrechtse plek Archimedeslaan-Biltsestraatweg aan, de gemeente zou niet eens van het bestaan hebben geweten van een gevaarlijke plek aldaar. Dit zou ook komen doordat de provincie verantwoordelijk zou zijn voor de afslag.
De gemeente is wel op de hoogte van de gevaarlijke situatie op de Cartesiusweg. “De opzet van de straat leent zich er voor om op rustige uren harder te rijden dan gewenst is”, staat te lezen op de gemeentewebsite. Er zijn maatregelen getroffen om de verkeerssituatie te verbeteren en om de ‘snelweguitstraling’ te verminderen laat de gemeente weten.
7 Reacties
ReagerenVerkeer is beweging, en de mens is van nature gespitst op beweging. Heel veel gevaarlijke kruisingen zijn zo gevaarllijk omdat er zo verschrikkelijk veel palen, borden, eilanden, knipperlichten, strepen, kastjes, opgeschoten onkruid en een veelheid van aansluitingen op zo’n kruising zijn, die de overzichtelijkheid en de rust ervan ernstig belemmeren. Hoe dichter je als weggebruiker bij een obstakel staat, hoe groter de dode hoek wordt. Door al dat gepruts aan kruisingen neemt de kans op ongelukken toe. De Cartesiusweg noopt tot scheuren niet vanwege het snelwegkarakter, maar vanwege de frustrerende stoplichtafstellingen. Alle scheurders proberen groen te halen. Al plaats je nog zoveel belachelijke hoeveelheden borden 50… Beloon de mensen voor hun rustige rijstijl, en het aantal ongelukken zal drastisch dalen. De hoeveelheid fijnstof en de uitstoot aan Co2 trouwens ook.
Een bevestiging van wat elke Utrechter al weet. Ik kan zonder enige moeite nog wel 5 levensgevaarlijke situaties aanwijzen.
Dat alles is te danken aan de koninkrijkjes van incompetente ambtenaren gecombineerd met een lange reeks van sukkelige wethouders.
19 maart zijn er verkiezingen. Ik kijk er naar uit en hoop toch zo dat die Lintmeijer optieft!
Nòg een bevestiging in dat opzicht, Krakeling, is het feit dat de stad New York met het oog op de ambitie om er een fietsvriendelijker stad van te maken, AMSTERDAM als voorbeeld heeft genomen.
Overigens mag er met onmiddellijke ingang een landelijk verbod op fietsend bellen, sms’en en whats’appen (of hoe schrijf je dat) worden ingesteld. Niet alleen is dat de oorzaak van veel ongelukken en ongelukjes, maar ook de oorzaak van hartritmestoornissen, op drift rakende bloedstolsels en ernstige psychische klachten bij andere weggebruikers die vaak halsbrekende toeren moeten uithalen om een ongeluk te voorkomen.
Zoals automobilisten decennia geleden tegen zichzelf moesten worden beschermd met gordels, kooien en klapzakken, zo moet de fietser van nu tegen zichzelf beschermd worden door degelijk verkeersonderwijs, waarin gewezen wordt op de eigen verantwoordelijkheid en het belang van het zich houden aan de verkeersregels. Tevens kan aandacht worden geschonken aan de levensreddende noodzaak geconcentreerd en bewust als partner aan het verkeer deel te nemen.
Zolang veel fietsers zich gedragen als vrije vogels, kun je het effect van nog meer borden, lichten, palen, paaltjes, eilanden, chicanes strepen, afknijpen, afremmen, omleidingen, drempels, camera’s en stapvoets rijden wel op je buik schrijven. Ze zullen onder auto’s blijven terechtkomen.
Ulaan,
neem dan ook ff al die rijbewijzen in die bij een pakje boter zijn meegegeven. Ik woon en werk in Utrecht, ik doe alles op de fiets, en je hebt gelijk wat betreft fietsers, maar automobilisten kunnen er ook wat van.
Geen richting aangeven en vervolgens wel afslaan, door rood rijden (“het was oranje, ik geef alleen een beetje extra gas”, duh) kruispunten blokkeren, fietspaden blokkeren, verlichting niet goed afgesteld, bellen achter het stuur, haaietanden negeren. Noem maar op, ik zie het regelmatig gebeuren bij automobilisten.
@Marco: helemaal met je eens. Er zou al heel veel opgelost worden – de veiligheid zou er mee gediend zijn – als er bijvoorbeeld meer éénrichtingverkeer werd ingesteld voor auto’s. En de veiligheid zou al helemaal toenemen als er wat meer ruimte zou worden teruggegeven aan alle verkeersdeelnemers. Kijk maar eens goed hoezeer de wegen zijn afgeknepen, samengedrukt, ingekort en alle verkeer, inclusief voetgangers, naar elkaar toe is gedrukt. Hoezeer soepele, ruime bochten, juist fijn voor fietsers, zijn opgetrokken naar bijna rechte afslagen. Kijk maar eens op oude foto’s, hoezeer er rust en ruimte was voor iedereen. En hoezeer diezelfde ruimte van toen is weggemoffeld in versmallingen en grasperken. Als iedereen zijn of haar verkeersonderricht serieus neemt, en Het Verkeer ziet als altijd gevaarlijk voor jezelf en en je eigen gedrag gevaar kan opleveren voor anderen – of je nu fietst, auto rijdt, loopt of bromt – dan komen we al een eind in de goede richting.
@Marco: helemaal met je eens. Er zou al heel veel opgelost worden – de veiligheid zou er mee gediend zijn – als er bijvoorbeeld meer éénrichtingverkeer werd ingesteld voor auto’s. En de veiligheid zou al helemaal toenemen als er wat meer ruimte zou worden teruggegeven aan alle verkeersdeelnemers. Kijk maar eens goed hoezeer de wegen zijn afgeknepen, samengedrukt, ingekort en alle verkeer, inclusief voetgangers, naar elkaar toe is gedrukt. Hoezeer soepele, ruime bochten, juist fijn voor fietsers, zijn opgetrokken naar bijna rechte afslagen. Kijk maar eens op oude foto’s, hoezeer er rust en ruimte was voor iedereen. En hoezeer diezelfde ruimte van toen is weggemoffeld in versmallingen en grasperken. Als iedereen zijn of haar verkeersonderricht serieus neemt, en Het Verkeer ziet als altijd gevaarlijk voor jezelf en je eigen gedrag gevaar kan opleveren voor anderen – of je nu fietst, auto rijdt, loopt of bromt – dan komen we al een eind in de goede richting.
Slachtoffers zijn niet dodelijk!