Met schriftelijke vragen aan het college dringt de SP aan op een spoedige aanleg van trappen naar de perrons op de Rabobrug.
De Raad van State deed op 28 mei uitspraak in een geschil tussen Hoog Catherijne en de gemeenteraad. De conclusie is dat “de aanleg van trappen tot de mogelijkheden behoort, mits wordt aangetoond dat de verwerkingscapaciteit van de perrons en bij verbindingen tussen de treinperrons en de OV-terminal, zoals (rol)trappen en liften, ontoereikend is”.
Prorail is – als eigenaar van de perrons – de enige partij waar de gemeente(raad) volgens de Raad van State zaken mee moet doen als het gaat om de aanleg van de trappen op de Rabobrug.
SP-fractievoorzitter Tim Schipper heeft namens de raad vragen gesteld aan het college en wil onder meer weten welke stappen het college denkt te nemen om de unanieme wens van de gemeenteraad, die aandringt op het gelijktijdig aanleggen van trappen naar de perrons bij de bouw van de Rabobrug, mogelijk te maken.
In een persbericht zegt Schipper dat de gemeente(raad) op enkele onderdelen na in het gelijk is gesteld door de Raad van State. “Prima nieuws natuurlijk en een kans voor open doel om door te pakken, zeker nu Prorail aangeeft problemen te voorzien met de capaciteit van de roltrappen en liften naar de stationshal. Zo snel mogelijk aan tafel met Prorail en de boel regelen dus.”
4 Reacties
Reageren‘mits’ of ‘tenzij’?
Corio en Hoog Catharijne dienen de eer aan zichzelf te houden. Wandeldwang over de straten van HC is niet van deze tijd.
Stel je voor dat en andere projectontwikkelaar die in de binnenstad iets wil van de gemeente eist om een andere straat voetvrij te maken.
Het moet afgelopen zijn met het idiote mechanisme dat een minderheid haar wil aan de meerderheid op kan leggen.
Argumenten van Corio snijden geen hout. We hebben ook een tunnel die op het Smakkelaarsveld uitkomt waarmee je Hoog Catherijne kunt omzeilen. Deze is ook verbonden met de perrons. Een gemeente hoort in het belang van de inwoners te besturen, niet slechts n het belang van ondernemers of een enkele projectontwikkelaar. De verbinding tussen de westkant van het spoor het centrum lijkt me in het belang van de inwoners. Zeker gelet op het feit dat er tussen Smakkelaarsveld en Bleekstraat geen verdere onderdoorgangen of overbruggingen zijn. Voor reizigers/ bezoekers aan Utrecht is in veel gevallen de kortste en snelste weg van de perrons af cruciaal. Station en de NS zijn er in de eerste plaats om de reizigers te dienen. Het is al tot daaraan toe dat de NS zich tegenwoordig ook als ontwikkelaar van winkelcentra opstelt, want zo kun je de nieuwe stationshal wel noemen. Laat de gemeente dan maar eens staan voor het belang van de bewoner. Is het zo langzamerhand niet eens tijd voor het recht op het vrij zijn van de verlokkingen van de commercie, die overal in het straatbeeld staan te dringen om jou als mens zijnde over te halen dingen te kopen? Is dat in het belang van de burger? Van de inwoner van Utrecht?
Als Corio het trouwens in zijn hoofd haalt en durft om beslissingen in het algemeen belang voor de rechter te krijgen dan moeten wijj misschien als inwoners maar eens Corio voor de rechter slepen. Jammer genoeg heeft het meeste geen kans van slagen, ook door verjaring, maar je zou kunnen denken aan de volgende punten:
1.) Aanklacht wegens het aantasten van een historisch stadsgezicht.
2.) Het neerzetten van een ondeugdelijk gebouw dat binnen 30 jaar al achterhaald is en waar regelmatig onderhoudsachterstanden te vinden zijn, maar vooral het neerzetten van een gebouw wat de sociale veiligheid ernstig heeft aangetast.
De aanwezigheid van geen winkels en kantoren op straatniveau en de aanwezigheid van donkere hoekjes, ondergangen, slecht verlicht ook, heeft verschillende vormen van criminaliteit gefaciliteerd. Waaronder vele vormen van seksueel geweld. Aanrandingen en verkrachtingen, alsook berovingen.
De grote overlast van junks en aanverwante problemen, waaronder fietsendiefstal en de aanwezigheid van dealers; is mede mogelijk gemaakt door een slecht ontworpen gebouw.
3) Het gebruik van dwang, ten aanzien van looproutes, om mensen vanuit het station de winkels in Hoog Catherijne in te krijgen.
Helaas zijn de lijntjes tussen NS, ProRail, gemeente Utrecht en Corio te fijn en te dun, dus er zal wel weer een compromis uitrollen waar Corio kleine vruchtjes van plukt.
De nieuwe trap heeft capaciteit genoeg, blijf je lekker in beweging. Een brug zonder trappen zorgt voor extra beweging, daar zouden we blij mee moeten zijn.