Van de 1311 suggesties die zijn gedaan voor een nieuwe naam van de Rabobrug heeft de selectiecommissie er tien uitgekozen, en vanaf vandaag kan er gestemd worden.
De huidige naam voor de toekomstige brug voor fietsers en voetgangers over het spoor tussen de Croeselaan en het Moreelsepark is een projectnaam en daarom begon Projectorganisatie Stationsgebied CU2030 een namenwedstrijd. Een commissie heeft alle inzendingen bekeken en een top tien samengesteld. Stemmen kan tot en met maandag 25 mei. De naam met de meeste stemmen wordt de nieuwe naam voor de Rabobrug. Stemmen kan hier.
De Rabobrug moet fietsers en voetgangers tussen de binnenstad en de westkant van de stad verbinden en wordt 275 meter lang en 10 meter breed. Vanaf de Croeselaan tussen de Knoopkazerne en de Rabobank, over het spoor richting het Moreelsepark. De bouw is op dit moment bezig en moet volgend jaar klaar zijn.
De bedenker van de winnende naam wint een originele Utrecht-fiets. In juni wordt de naam bekend gemaakt.
De tien namen met een greep uit de motivaties van de indieners:
Bellebrug
Belle van Zuylen is een inspirerende Utrechtse uit het verleden die al eens werd uitgeroepen tot de grootste Utrechter aller tijden. Ik vind Bellebrug speelser en pakkender dan Belle van Zuylenbrug, vandaar dat ik alleen Belles voornaam wil gebruiken voor de brug.
Bomenbrug
Allitereert en is daardoor makkelijk te onthouden. Op deze brug staan op regelmatige afstanden bomen. Dat is niet alledaags. In de volksmond zal deze naam vast snel ‘wortel schieten’.
Mantel
Omarmt het spoor. En is een verwijzing naar het Stadswapen en onze beschermheilige St. Maarten.
Moreelsebrug
Naar burgemeester Moreelse die in de zeventiende eeuw het westelijk gebied rond het Moreelsepark wilde opnemen in een grootschalig uitbreidingsplan. Dat plan is uiteindelijk niet gerealiseerd. De nieuwe brug echter brengt westelijk Utrecht en de Binnenstad weer dichterbij elkaar. Het is een verlengstuk vanaf het Moreelsepark (wat elke Utrechter weet te vinden) naar de overzijde van het spoor
Oversteek
Prachtige manier om over te steken van de stad naar de wijk en terug! Simpel maar doeltreffend. Het spoor vormt een ijzeren rivier die Utrecht scheidt in twee delen. De brug vormt de oversteek over deze ijzeren rivier.
Passerelle
Een passerelle is in het Frans een voetgangersbrug of loopplank. Het klinkt chique en ligt lekker in de mond.
Snelbinder
Een snelle fietsverbinding tussen centrum en west. Een geinige hint naar de snelbinder van de fiets. In het kader van het fietsgebeuren in Utrecht: het wordt ook een fietsbrug. De brug zal twee wijken verbinden en fietsers en voetgangers zullen een stuk sneller vanuit de stad in Dichterswijk zijn en weer terug: een snelle verbinding dus.
Trajectumbrug
Trajectum is de oude naam voor Utrecht en Latijn voor een plek waar men kan oversteken. Hoeveel mooier kunnen locatie en functie samen komen in één naam en object? Daarnaast doet trajectum ook denken aan spoortraject of tracé, en zo is er ook de link met het station makkelijk te leggen. Verwijzing naar het gebied zoals het vroeger heeft geheten. Moet immers als brug ook een verbinding hebben tussen oude centrum en het nieuwe Utrecht.
Ultrajectum
Betekent oversteekplaats – verwijst naar oude naam Utrecht.
Zuidzwaai
Contrast met de Noordertunnel, zwaait over de sporen en perfecte plek om treinen richting zuiden uit te zwaaien.
Bron afbeeldingen: CU2030
28 Reacties
ReagerenDe Oversteek!
Mocrobrug.
Verwijst naar Moreelsepark / Croeselaan, de beide uiteinden van de brug. En natuurlijk naar de toekomstige vaste hangjeugd die waarschijnlijk vaak gaat zorgen voor ‘n beetje gezelligheid op deze brug 😉
Oversteek en Snelbinder zijn twee bruggen in Nijmegen. Misschien minder leuk voor de originaliteit.
goh, mijn inzending staat er niet bij: de Libor brug..
De “Bonusbrug” mooie naam voor een brug bij een bank.
Moreelsebrug (sjiek, duidelijk en historisch juist)
Trajectumbrug; en in het dagelijks gebruik gewoon de Bomenbrug.
Doe maar de Amputatiebrug. Bij ontbreken van armen naar de perrons.
ik stem op ‘dankzijdeterreurvancoriomoetunuweeromlopen’ brug.
http://www.duic.nl/nieuws/definitief-ontwerp-rabobrug-vastgesteld-corio-weigert-komst-perrontrappen/
Moreelsebrug heeft duidelijk mijn voorkeur…!!
Coriodetiefusbrug krijgt mijn voorkeur boven de alomgeprezen Rabooplichtersbrug.
De Moreelsebrug bestaat al en ligt over de Catherijnesingel.
De oude moreelsebrug is ook nieuw. Daar kunnen we dan “Mariabrug” van maken. Veel logischer.
De “Bomenbrug” is mijn favoriet: simpel, origineel en sprekend 🙂
@widi, die heet inmiddels Marga Klompebrug
Geweldig! De illusie van inspraak in Utrecht 🙂
Hier mogen we wat over zeggen, de rest doen we niets mee.
Mijn “stem” gaat naar de Moreelsebrug.
Ik gok dat het Trajectum of Ultrajectum wordt (waarom 2x bijna hetzelfde?)….
‘T Bankie, van de stad naar het bankie en weer terug. Ligt lekker in de mond: zie je bij ‘t bankie!
Als Trajectumbrug en Ultrajectum samen veruit de meeste stemmen krijgen, maar een andere naam alleen de meeste stemmen moet er misschien wel over worden nagedacht of niet een van de trajectums wordt gekozen, daar deze erg op elkaar lijken. Mijn stem overigens naar Ultrajectum, weer eens wat anders dan alleen Trajectum 🙂
Ik ben ervoor, om naast de Prins Clausbrug en Maximapark, de beschermheidlige van Utrecht te eren: St. Maartenbrug met het wapen (mantel) aan beide zijden van de brug aangebracht…..
Waarom niet gewoon RABOBRUG?
Robert, ligt er al niet een Maartensbrug aan het eind van de Zadelstraat naar de Servetstraat toe. ☺
De Snelbinder bestaat al in Nijmegen als fietsbrug. Dus lijkt me weinig origineel om ook in Utrecht een fietsbrug zo te noemen…
Van dit rijtje vind ik Moreelsebrug de beste. Niet bijster origineel, maar wel een logisch verlengde van het Moreelsepark. Ik heb ‘Grand Départbrug’ ingezonden. Als herinnering aan de de Grand Départ van zomer 2015 en als verwijzing naar de continu vertrekkende treinen onder de brug door. Maar ja, jammer, het blijft slechts een voetnoot.
Helaas is mijn suggestie “Geamputeerde brug” niet door de voorselectie gekomen.
Deze brug mist namelijk trappen naar de perrons en dat had oh zo handig geweest aangezien die brug precies over de sporen loopt…
Maar Corio heeft de macht om iedereen via HC naar het station te leiden en dus komen er geen trappen naar de perrons….
Volgens mij heet hij in de volksmond nu al een hele tijd Rabobrug, dus zal hij echt wel zo genoemd blijven.
Typisch staaltje van gemeentelijke flauwekul; het zogenaamd inspraak hebben op dit soort onbelangrijke zaken als iets een naam geven wat al een naam heeft.
@ Cees, je bent me voor!
Dag Lidi en Jos,
De Moreelsebrug die Lidi bedoelt, heette Moreelseviaduct en is tegenwoordig in de nieuwe vorm Marga Klompébrug gedoopt.
Jos: bedankt voor je steun voor de naam!
De Beterlaatdannooitbrug was ook wel n optie geweest..