Gemeente gaat met hoogbouw werk maken van Merwedekanaalzone | De Utrechtse Internet Courant Gemeente gaat met hoogbouw werk maken van Merwedekanaalzone | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente gaat met hoogbouw werk maken van Merwedekanaalzone

Gemeente gaat met hoogbouw werk maken van Merwedekanaalzone
In 2030 moet Utrecht 40.000 nieuwe bewoners binnen de bestaande bebouwing huisvesten en 20.000 nieuwe bewoners in de al geplande groei van Leidsche Rijn. Dat staat in het vandaag gepresenteerde rapport ‘Ruimtelijke Strategie 2016: Utrecht kiest voor gezonde groei!’. Om deze groei mogelijk te maken wordt er gekeken naar het toekomstig nieuwe centrum en de Merwedekanaalzone als belangrijkste groeilocaties.

In 2030 moet Utrecht 40.000 nieuwe bewoners binnen de bestaande bebouwing huisvesten en 20.000 nieuwe bewoners in de al geplande groei van Leidsche Rijn. Dat staat in het vandaag gepresenteerde rapport ‘Ruimtelijke Strategie 2016: Utrecht kiest voor gezonde groei!’. Om deze groei mogelijk te maken wordt er gekeken naar het toekomstig nieuwe centrum en de Merwedekanaalzone als belangrijkste groeilocaties.

Op deze plekken gaat door intensief ruimtegebruik (hoogbouw) veertig procent van de groei opgevangen worden. De bedrijfs- en parkeerterreinen op deze locaties
worden op dit moment ervaren als barrière in de stad en zijn kansrijk voor gezonde
stedelijke ontwikkeling, aldus de gemeente.

Met de ambities uit de Ruimtelijke Strategie is veel geld gemoeid. Daarom wordt parallel een investeringsstrategie opgesteld, waarin wordt aangegeven op welke wijze de gemeente middelen beschikbaar kan krijgen en welke publieke en private inzet wordt verwacht. De Ruimtelijke Strategie 2016 wordt samen met de investeringsstrategie (in samenhang met de Voorjaarsnota) behandeld in de gemeenteraad.

Lees de Ruimtelijke Strategie 2016 (.pdf) hier.

Gekoppelde berichten

15 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Een andere grote barrière in de stad is de Jaarbeurs. Hoe mooi zou het zijn om de Merwedekanaalzone aan beide kanten van het kanaal in te vullen met woningen.

  2. wimutrecht

    Ik ervaar de Jaarbeurs als een economische motor, een organisator van formaat en een meedenker in de toekomstige ontwikkeling van de stad.
    Ik ervaar @JdV en andere Kees vd Oosten volgelingen als barrières voor een gezonde ontwikkeling van de stad. Ik heb het al eerder geschreven; voor hen is ongetwijfeld een grote zorg boerderij beschikbaar in Cabauw of Lopikerkapel.

  3. cas

    Hoogbouw, het geplande project bij het defensie terrein is nu al een aanfluiting. Ze zouden eens naar de Piet Heinkade in Amsterdam kunnen kijken….

  4. A.Zijnzeikert

    Hoogbouw ? Utrechtse hoogbouw zeker ? niet hoger dan 90 meter ?

  5. Bill

    Hilarisch nieuwsbericht vanuit de gemeente…!! Er is net besloten dat er minder woningen op het defensieterrein bij de Jongeriusvilla komen, terwijl dit juist de plek is om hoog te bouwen…!! Leve de gemeente Utrecht, de stakkers…

  6. JdV

    En net zoals bij een trein of een auto zit de motor niet in het midden maar aan de voor of achterkant. De jaarbeurs is zeker van belang voor de Utrechtse economie. De plek is minder handig. Net zo goed als dat we geen Cereol fabriek willen midden in Oog en Al. Of een asfaltfabriek waar nu het prachtige Griftpark staat. Maar zure reaguurders als WimUtrecht willen dat alles blijft zitten waar het zit, hoeveel last of vervuiling dat ook oplevert voor de stad.

  7. Johan

    Prima. Maar dan ook echte hoogbouw graag. Verdiepinkje of 20/30. En niet dat benepen Utrechtse 3 tot 4 hoog.

  8. Ronald

    Af en toe een nieuwsberichtje over hoogbouw helpt niet. Je moet het wel durven te doen. En dan dus niet 8-hoog al te hoog vinden en verlagen naar 6-hoog met vage argumenten over de menselijke maat.

    Hoor ik daar nou iemand Belle van Zuylen roepen?

  9. Teunis

    Inderdaad: dan ook écht de hoogte in. De Pegus-schoorsteen is per slot van rekening ook al hoger dan de Dom, en dit gebied bevindt zich ver genoeg van de historische binnenstad.

  10. Utrecht Groeit

    Een dynamische stad bestaat uit een grote diversiteit aan gebouwde omgevingen. De Merwede zone/Kwartier is een ideale plek voor hoogbouw, in NL betekent dat vaak tot 75 M. Hier hoger gaan is zeker een boeiende optie, mits in een goed totaal concept vervat.Het geeft dan ook een enorme economische impuls aan de hele west kant.

  11. Thijs

    Bizar als je dat document leest. Ik hoop erg dat ze hun best gaan doen op het stukje excuus groen dat het “Rondje Stadseiland” moet gaan worden, want ze zijn van plan toch echt een of andere betonnen jungle te realiseren @het Merwedekanaal.

    Citaat:

    “Wel zien we dat de hoeveelheid groen per inwoner binnen de stadsgrenzen achterblijft bij
    andere Nederlandse steden terwijl de drukte in de openbare ruimte door de bevolkingsgroei
    toeneemt en klimaatverandering er hogere eisen aan stelt. Er zijn echter belangrijke groene
    en recreatieve gebieden op korte afstand van de stad beschikbaar, zoals Amelisweerd, De
    Haar en het Noorderpark. We zetten in op verbetering van de bereikbaarheid van die
    groengebieden als onderdeel van de keuze om voor de Merwedekanaalzone en het Nieuwe
    Centrum in te zetten op hogere dichtheden.”

    Dit is toch volstrekt idioot? Ze draaien er in ieder geval niet om heen, dat waardeer ik, maar ik vind het wel schokkend om te lezen. Het belang en de voordelen van stedelijk groen is al zo vaak aangetoond dat daar geen enkele discussie over hoeft te zijn. Dat gaat echt niet alleen over gezondheid, stressverlagende effecten of urbane biodiversiteit. Lees voor de gein pagina 23 en 25 over groen (bovenstaand citaat) en het stukje over het Merwedekanaal. Dan breekt toch je klomp?

    Ook de combinatie van het aantal woningen met de toch al onder druk staande wijkontsluitende wegen (dan wel stadsboulevards) gaan een mooie uitdaging met zich meebrengen. Dat is nu al een behoorlijk probleem bij Campus Max bijvoorbeeld.

    Ik snap dat, gelet op de groeiambitie (die ik als inwoner niet per se deel, maar soit) er flink gebouwd moet worden en dat je er niet komt met lullige appartementjes van 5 hoog. Maar zoals het in dit stuk staat omschreven is het een visie die tot stand is gekomen door veel te veel met projectontwikkelaars te praten die enkel in losstaande gebouwen denken en niet bij het totaalplaatje stil staan. Hopelijk wordt in de verdere planvorming daar meer bij stilgestaan.

  12. Maria

    Fijn om te lezen. Ik hoop dat de voorgenomen hoogbouw resulteert in een ensemble mooie woontorens. Utrecht kan wel wat meer grootstedelijke allure gebruiken.

  13. Michiel B

    Wat een roep naar gigantische betonnen kolossen hier. En dat terwijl inmiddels toch wel bekend mag zijn dat flats bouwen niet echt een solide oplossing is voor een stedelijke beleving (maar mensen die het daar niet mee eens zijn mogen best eens Overvecht en Kanaleneiland bezoeken).

    Wat zou nu echt goed passen? Bouwen op dezelfde manier als bij Zijdebalen en met een indeling zoals gebruikelijk in Utrecht (in de ‘duurdere buurten’): Vierkante blokken, (grote) tuinen binnen dat blok. Dat klinkt erger dan het is: kijk maar eens naar de indeling van de Oudegracht-woonblokken op de google maps.

    Geef mij maar een een wijk a la een tweede Maliesingel met meer opties voor ruimere bewoning (en soit, zeker een paar extra verdiepingen). Mooi bouwen kan gewoon voor dezelfde prijs! Laat je niet gek maken door architecten die speciaal willen zijn, dan gooien we gewoon opnieuw Leidseveer plat en bouwen we de Smakkelaarsburcht opnieuw.

  14. Jeroen

    Ik vraag me af wat de gemeente inderdaad bedoelt met hoogbouw. Dat kan echt alle kanten nog op.

  15. Utrecht Architectuur

    Met werkelijke hoogbouw loopt Utrecht behoorlijk achter, en dit is een perfecte locatie om een grote variëteit aan hoogbouw architectuur te realiseren.Zeer als aan “het waterfront” extra aandacht wordt besteed door hier wandel boulevards, aanlegplekken voor passagier schepen, marina/jachthavens, en verblijf zones met horeca worden gerealiseerd. De vernieuwde AMS rijn kanaal zone is een mooi voorbeeld. Voeg elders bijzondere openbare verlichting aan toe en Utrecht is weer een geheel nieuwe beleving’s zone rijker !
    Overigens zal het waarschijnlijk niet om werkelijke hoogbouw gaan, maar om middel hoogbouw gaan, ofwel lager dan 100 meter.( 25 verdiepingen)
    Overvecht & Kanalen eiland hebben vooral monotone FLATS en dat is toch echt iets heel anders dan middel hoogbouw.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).