Gemeente Utrecht: ‘Overlast op Amsterdamsestraatweg neemt af’ | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht: ‘Overlast op Amsterdamsestraatweg neemt af’ | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht: ‘Overlast op Amsterdamsestraatweg neemt af’

Gemeente Utrecht: ‘Overlast op Amsterdamsestraatweg neemt af’
De gemeente is tevreden over de intensieve samenwerking met bewoners, ondernemers en instanties om de overlast op de Amsterdamsestraatweg te verminderen. Dit jaar is de gemeente gestart met de uitvoering van een ontwikkelstrategie om de langste straat van het land weer veilig, leefbaar en aantrekkelijk te maken.

De gemeente is tevreden over de intensieve samenwerking met bewoners, ondernemers en instanties om de overlast op de Amsterdamsestraatweg te verminderen. Dit jaar is de gemeente gestart met de uitvoering van een ontwikkelstrategie om de langste straat van het land weer veilig, leefbaar en aantrekkelijk te maken.

De eerste voortgangsrapportage over de ontwikkeling van de Amsterdamsestraatweg laat enkele positieve resultaten zien. “Dit betekent niet dat het van de ene op de andere dag ‘beter’ gaat op de Amsterdamsestraatweg. Daarvoor moet nog veel meer gebeuren.”

Na een petitie en gesprekken met bewoners, ondernemers, pandeigenaren, investeerders en de gemeente in 2013 over de toekomst van de Amsterdamsestraatweg heeft men het plan opgevat om de overlast rondom de straat tegen te gaan en de leefbaarheid te vergroten. Afgelopen zomer is hier een ontwikkelstrategie voor vastgesteld.

Een van de middelen om dit te bereiken zijn controle acties van samenwerkende instanties. De afgelopen maanden is 1 hennepkwekerij gesloten, zijn er 6 zaken gesloten in verband met illegaal gokken en 2 massagesalons in verband met illegale prostitutie. Naast de genoemde negen sluitingen en boetes lopen nog meer onderzoeken naar fraude, zoals sociale zekerheidsfraude, fraude met naleving van vergunningvoorschriften en illegale tewerkstelling. Ook hebben enkele horecazaken te maken met opgelegde sluitingstijden. Het college van B&W is hier positief over maar benadrukt ook dat het jammer is: “om te moeten constateren dat de Amsterdamsestraatweg blijkbaar nog steeds een aantrekkelijke straat is voor malafide ondernemers.”

Dubieuze massagesalons en vage stichtingen

De gemeente wil ook graag kansarme winkellocaties, zoals het gebied rondom het spoorwegviaduct, een meer gemengd karakter geven. Daarom stimuleert de gemeente hier bijvoorbeeld het omzetten van winkels naar woningen. Ook is er een besluit genomen waarmee ‘dubieuze massagesalons en vage stichtingen’ geweerd kunnen worden.

Voor volgend jaar staan er veel plannen op stapel. Zo zal het toezicht en de controle op de openbare ruimte, horeca en illegale prostitutie hoog blijven. Ook zal de openbare ruimte op verschillende plekken heringericht worden, en zal de gemeente het omzetten van winkels naar woningen blijven stimuleren. Verder wordt er samen met bewoners en andere betrokkenen gekeken naar diverse initiatieven die de leefbaarheid moeten vergroten.

7 Reacties

Reageren
  1. Chris

    Ik waardeer de inspanningen van de betrokken partijen en snap dat veranderingen niet van de ene op de andere dag plaatsvinden.

    Echter, ik wil hier het signaal afgeven dat er dringend extra inspanningen nodig zijn om op z’n minst een basis niveau aan veiligheid in de buurt te waarborgen.

    In elk geval in de ochtend- en avonduren ervaar ik de Amsterdamsestraatweg als een vrijwel volledige anarchie. Alleen al het verkeer. Zit ik in de auto en krijg ik ‘groen’, dan schiet er vaker wel dan niet nog een fietser voor m’n auto langs. Door rood dus. Een deel reageert nog intimiderend ook als ik claxonneer. Zit ik op de fiets dan is het oppassen voor spookrijdende fietsers, asociaal rijdende bezorgscooters, onoplettende voetgangers, gevaarlijk geparkeerde fietsen en geen-voorrang-verlenende auto’s (Utrecht fietsstad?!). Met grote regelmaat gebeuren er ongelukken. Gisteravond nog een aanrijding gezien, veroorzaakt door asociaal rijgedrag. De veroorzaker scheurde naderhand door rood en verdween.

    In alle jaren dat ik in de omgeving van de straatweg woon, fiets en wandel heb ik nog nooit gezien dat de politie iemand aansprak of bekeurde voor gevaarlijk of ongewenst gedrag. Wel spotte ik laatst twee handhavers, van wie er helaas eentje door rood fietste…

    Gemeente Utrecht, alstublieft, neem vandaag nog maatregelen om de Amsterdamsestraatweg op z’n minst veilig te maken.

  2. AVR

    @Chris: ik kan mij ook vinden in je reactie. Verkeer is ook de grootste ergernis volgens een enquete onder de bewoners in 2013. Helaas zijn de maatregelen die de gemeente op gebied van verkeer wil nemen in volgende 10 jaar ontzettend beperkt. Wellicht wil je hierover meepraten?

  3. Chris

    @AVR: ik sta er voor open om mee te praten. Welke mogelijkheden zijn hiervoor?

  4. Dirk

    Ik kan de reactie van Chris onderschrijven: ik woon nu 4 jaar vlak bij de straatweg en als fietser is het bijzonder gevaarlijk door de grote drukte gecombineerd met niet-oplettende mensen die zonder te kijken het fietspad op komen, slecht geparkeerde fietsen, scooters die met hoge snelheid al toeterend voorbij komen razen en mensen die het normaal vinden om in deze situatie met hun fiets te gaan spookrijden. Het is echt absurd.

  5. AVR

    @Chris: de ontwikkelstrategie is gestart o.a. naar aanleiding van een actiegroep 250 ASW. Ze zijn nog steeds actief betrokken en gaan gesprekken met politieke partijen initiëren. Wellicht komt er in januari een RIA( raadsinformatieavond) waar elke burger mee kan praten. Wil je op hoogte blijven volg b.v. bewonersgroep Amsterdamsestraatweg op facebook.

  6. Cora

    Ik kan me helemaal vinden in jullie commentaar over het verkeer. In de onlangs gehouden enquête over fietsergernissen stonden de verkeerslichten op de eerste plaats, maar die worden door fietsers juist stelselmatig genegeerd. Ik erger me als (meestal brave) fietser juist het meest aan andere fietsers. Tegen het verkeer in fietsen, stoplichten negeren, en al fietsend bellen en vooral sms’en, en dus minder op de weg letten. Het zijn slechts een paar voorbeelden van asociaal fietsgedrag.
    Mijn buurvrouw durft haar kind niet eens fietsend naar school te brengen…
    Er moet inderdaad nog wat veranderen voordat Utrecht zich ‘fietsstad’ mag noemen.

  7. Dirk

    @Cora: maar misschien ligt de oplossing tegen de asociale fietsers wel in de afstemming van de stoplichten en in het meer ruimte maken voor fietsers, ov en voetgangers en minder ruimte voor automobilisten (qua parkeren of zelfs door de ASW deels af te sluiten voor autoverkeer)? Ik heb naar aanleiding van het volgende plaatje (http://www.bikehub.co.uk/wp-content/uploads/2012/09/Munster1991BusBicycleCar.jpg) wel eens lopen nadenken hoe erg het nou eigenlijk is om de ruimte voor auto’s in de straatweg flink terug te brengen en naast principiele bezwaren over dat alles bereikbaar zou moeten zijn voor automobilisten kon ik niet echt iets bedenken. Winkels vertrouwen echt niet op automobilisten voor hun omzet en parkeerplekken kunnen we altijd wel naar kijken in omliggende straten kijken (industrieterreinen Daalsebuurt). Ik vermoed dat wanneer je parkeren direct aan de straatweg in sterke mate onmogelijk maakt dat er veel minder onrust is met types die continue in een cyclus zitten van hard aan komen rijden en parkeren, 10 minuten later wegscheuren om ‘iets’ te bezorgen, 10 minuten later weer hard terugkomen en parkeren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).