Grimlachje: ‘Waar is de Gele Toeristische Fietsroute Grand Départ?’ | De Utrechtse Internet Courant Grimlachje: ‘Waar is de Gele Toeristische Fietsroute Grand Départ?’ | De Utrechtse Internet Courant

Grimlachje: ‘Waar is de Gele Toeristische Fietsroute Grand Départ?’

Grimlachje: ‘Waar is de Gele Toeristische Fietsroute Grand Départ?’
Net terug van een beladen fietstocht uit Porto-Angoulême valt meteen één ding op: er is niets meer te merken van de Grand Départ. Helemaal geen aftersales in de vakantieperiode? Citymarketing is geen one night stand! “Waar is de Gele Toeristische Fietsroute?” peins ik grimlachend.

Net terug van een beladen fietstocht uit Porto-Angoulême valt meteen één ding op: er is niets meer te merken van de Grand Départ. Helemaal geen aftersales in de vakantieperiode? Citymarketing is geen one night stand! “Waar is de Gele Toeristische Fietsroute?” peins ik grimlachend.

Mijn fietsvakantie had niet mooier kunnen starten: de Grand Départ. Hoe groots een stedelijke organisatie van burger, bedrijf en bestuur kan zijn, heeft Utrecht getoond. Het leverde een perfecte sfeer en een spetterend spektakel op. Ik genoot met volle teugen. En zo vloog ik op 8 juli jubelend bepakt, bezakt en befietst naar Porto. Moe en voldaan kwam ik afgelopen woensdag uit Angoulême terug. Koude douche: niets meer te merken van het fietsfestijn in het toeristische seizoen! Natte droom!

Sex en citymarketing hebben overeenkomsten.

Citymarketing is geen one night stand: versieren, rampetampen en adieu zeggen. Nee, het is versieren, liefhebben en verbinden. De kern is verbinden. In de marketing staat de methode om te begrijpen hoe je mensen verlokt en loyaal maakt als de customer journey. Loyaliteit levert geld en werkgelegenheid op omdat tevreden klanten terugkomen en gratis reclame maken zoals de formule van de customer lifetime value toont.

Blabla uit de marketing? Nee, zoals Limburg toont.

Ik ben een fietser met een hekel aan de berg en liefde voor het dal. Toch befiets ik de bergpas al ruim 35 jaar om van dal naar dal te komen. Ik ken ze dankzij wielerkoersen. En … citymarketing. Een van de aardigste voorbeelden is de Amstel Gold Race in Limburg. Via boekjes, bordjes, websites en tal van andere wegwijzers rijden ik en duizenden wielrijders jaarlijks deze mooie heuveltocht. En de Amstel Gold Race levert Limburg toeristische bekendheid op. Goed voor de werkgelegenheid en het leven van Limburger. Marketing met een grote M.

En dan Utrecht. Traantje.

Op donderdag ontmoet ik twee fietsende Fransen nabij café de Zaak. Met behulp van de website van de Tour de France trachten ze de Utrechtse route trachten na te rijden. “C’est la merde,” zeggen ze terecht.

Grimlachend vraag ik me af waarom de Gele Route met routebordjes, websites, kaarten en apps niet is bedacht en allang is aangelegd?

Grimlachjes ontstaan als goede ideeën slecht doordacht zijn. Grimlachje is een glimlachje als een boer met kiespijn. Roland Goetgeluk woont sinds 1981 in Utrecht, is politiek actief, vindt vrijwilligerswerk belangrijk en houdt van schrijven. Momenteel is hij actief bij de wijkraadzuidwest.nl, Taaldoetmee.nl en UJazz.nl. Als gepromoveerd sociaalgeograaf en marketeer verdient hij zijn centen.

17 Reacties

Reageren
  1. Arend

    Volgende keer de gehele TDF-route in Utrecht voorzien van geel asfalt en gele klinkers. Daarnaast dezelfde route voorzien van grote foto’s, gemaakt door het publiek tijdens de tour, die tonen hoe dat specifieke plekje er tijdens de tour uit zag…
    Voor de eeuwigheid.

  2. Rik

    En die tent op ‘t Neude of Mariaplaats waar we op een groot scherm de TdF met z’n allen konden kijken, heb ik ook gemist! Volgend jaar dan maar!

  3. Joost

    Ook jammer: na 10 minuten waren de renners voorbij en was ook het feest voorbij. Waarom geen buurtbarbecues langs de route of een amateur wielerronde kort achter de Tourfietsers aan?

    Een gele lijn op de fietspaden langs de TDF route was ook leuk geweest. Er zijn overigens wel blijvende herinneringen, b.v. de muurschildering van Jan Jansen en Joop Zoetemelk.

  4. Chris

    Mee eens. Het was een mooi en groots evenement maar had meer kunnen zijn dan alleen een weekend feest en aandacht van de media. Niet alleen wat betreft city marketing, ook op andere vlakken.

    Utrecht presenteerde zich als fietsstad en stond honderd dagen in het thema van dit mooie vervoersmiddel. Toch stond ik de dag na de Tour als vanouds met mijn fiets onnodig te wachten voor verkeerd ingestelde stoplichten. Hoezo fietsstad?

    Een paar ideeën. Nu werden voor de Tour eerst verkeersdrempels verwijderd en naderhand weer teruggelegd. Een volgende keer is het misschien mogelijk om een doorgaande fietsroute te maken of versterken. Of laat de tour starten op bijvoorbeeld een daarvoor heringerichte Amsterdamsestraatweg en geef daarmee een blijvende impuls aan een wijk…

  5. Jan Jansen

    In Fransenland weet niemand wat je bedoelt als je utrecht zegt. Die citymarketing klinkt leuk maar stel niks voor. Alleen wielrenners kijken de tour en die gaan niet zeggen goh wat een leuke stad ga ik eens naar toe.

  6. HH

    @Jan Jansen: Wat zegt dat over Fransenland en wielrenners?

  7. RobH

    @Joost: na tien minuten? Het spektakel heeft ‘s zaterdags een uur of vier geduurd, met om de minuut een renner!

  8. Roland Goetgeluk

    Business Peloton Utrecht reageerde snel. Nu de politiek nog. Moraal van de reactie is dat het dus wel een One Night Stand was. En dat stemt zeer verdrietig.

    Nu denk ik dat de schade nog kan worden beperkt door rap een plan te maken en toe te passen. Als de bijkans fietsverheerlijkende wethouder Lot van Hooijdonk en PR wethouder Jeroen Kreijkamp hun best doen, is het zo geregeld.

    BPU_Utrecht
    ‏@BPU_Utrecht

    @RolandGoetgeluk Uhmmmmmm ……. Volgende keer beter?! 😉 Je heb goede suggestie genoemd. Maar ja ….. We zijn nu wel te laat jammer.

  9. Peter

    Zou zeker leuk zijn om in het straatbeeld wat meer blijvend zichtbaar te maken. Maar de vele manieren waarop de investeringen in de Grand Départ zichzelf voor stad en regio terugverdienen hebben daar weinig mee te maken. Ook niet met de vraag of de Fransen die je tegenkomt naar Utrecht zullen gaan. Volgens alle betrouwbare ramingen heeft die investering nu al meer opgeleverd dan gekost.

  10. John

    Het zal me jeuken, met uw “grimlachjes”. Het waren twee mooie dagen.

  11. Niels Bokhove

    “Partyland Nederland” stikt al van de festivals. Er komen er steeds meer bij. Moeten we nu ook al feesten en festivals middels feesten en festivals gaan gedenken? (En die dan ook weer gedenken?) De afgelopen maanden zaten al vol met allerlei evenementen, de ene afstandsloop na de andere, e.d., met steeds weer afgezette straten. Mogen er ook eens een paar festivalloze weken tussen zitten? (In een krant werd onlangs gepleit voor een stille zondag – en niet om religieuze redenen!)

  12. Bram de Goede

    Ook ik had verwacht dat er nu met borden en foto´s deze zomer de toeristen zou zijn gewezen op wat er met de tour in de stad te zien is geweest. Niets meer zichtbaar, een gemiste kans.

  13. Luuk Upuuk

    Lekker makkelijk, op vakantie gaan en na terugkomst kritiek leveren.Wat je tijdens je vakantie gemist hebt, is het nieuws dat de binnenstadse middenstand soms nog geen 10% van hun normale omzet gehaald heeft.

  14. EN

    grimlach maar lekker door dan…je moet er toch niet aan denken nog jarenlang in het zomerseizoen half Europa door je staatsie te hebben fietsen. (als het al zo zou zijn) Puur omdat we één keer n “grand depart” hebben gehad?! en verbinden?? euhhh… daar is Utrecht sowieso niet goed in. Enne…gaat de genoemde Amstel-Goldrace niet elk jaar door hetzelfde heuvelland…over dezelfde route?! Ja, dan heeft t wel zin om hele campagnes op internet e.d. te plannen.(dhuh…en dat heeft t over marketing) En inderdaad Luuk…het heeft velen al meer dan genoeg gekost (en dat heeft zich geenszins terugverdiend)

  15. Herman

    Dus als er twee verdwaalde Fransen zo stoned als een garnaal op zoek naar nog meer drugs iets over de Tour stamelen dan moet de stad vol met bordjes gehangen worden omdat er nog honderdduizenden zullen volgen…..

  16. Bram de Goede

    de stad vol met bordjes hangen hoeft niet, maar de route via een gele band om de lantarenpalen markeren was toch wel het minste wat gedaan had kunnen worden. Een route folder had dan meerwaarde kunnen genereren. Het gaat om een herinneringssignaal van o-ja dat was in Utrecht de start van de Tour. Net als de start moet er aandacht zijn voor de afloop. Dit is korte termijn denken, slecht.

  17. Anne Otto

    @Rik: wie het over “t Neude” heeft mag al helemaal niet meepraten over Utrecht.
    (En kijken is iets anders dan zien: je kunt niet iets kijken).
    @allen: geruststellende gedachte dat Utrecht zo snel het gewone leven weer oppakt; dus nu al dat bewezen organisatietalent inzetten voor werkelijk belangrijke zaken. Ik wil best langer dan twee dagen “tros” zijn op “Utereg me stadsjie”!
    En @Niels:’t hoeft inderdaad niet alle dagen te bruisen “an aale kaant”.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).