Kritiek op plannen westkant Utrecht Centraal: “Nieuwe visie is wanprestatie van college” | De Utrechtse Internet Courant Kritiek op plannen westkant Utrecht Centraal: “Nieuwe visie is wanprestatie van college” | De Utrechtse Internet Courant

Kritiek op plannen westkant Utrecht Centraal: “Nieuwe visie is wanprestatie van college”

Kritiek op plannen westkant Utrecht Centraal: “Nieuwe visie is wanprestatie van college”
Utrecht moet een Europees duurzaamheidsicoon worden en met de herontwikkeling van de westkant wil de gemeente een flinke sprong voorwaarts maken. Dat werd vanochtend bekend gemaakt tijdens de presentatie van fase II van het nieuwe stationsgebied. “Mooie ambities, maar de uitwerking is niet realistisch”, aldus Remco Jutstra van Ontwikkelgroep Lombok Centraal.

Utrecht moet een Europees duurzaamheidsicoon worden en met de herontwikkeling van de westkant wil de gemeente een flinke sprong voorwaarts maken. Dat werd vanochtend bekend gemaakt tijdens de presentatie van fase II van het nieuwe stationsgebied. “Mooie ambities, maar de uitwerking is niet realistisch”, aldus Remco Jutstra van Ontwikkelgroep Lombok Centraal.

Jutstra vindt dat er met de nieuwe plannen te veel auto’s over het Westplein rijden: “Autoluw? 15.000 auto’s vinden wij niet autoluw.” Ontwikkelgroep Lombok Centraal ziet het liefst een maximum van 5000 auto’s op het Westplein: “Dit is zeker haalbaar, maar niet in de huidige plannen.” Hij geeft aan dat Ontwikkelgroep Lombok Centraal niet perse een tunnel wil, maar een autoluw gebied: “Het is jammer dat ze zeggen dat het gebied autoluw wordt en er alsnog 15.000 auto’s over het plein zullen razen. Een 2×1 rijbaan en mooi inrichten helpt niet als er nog te veel auto’s over het Westplein rijden.” Jutstra denk dat met een 2×1 rijbaan het verkeer zal blijven vaststaan en dat mensen ‘irritant lang’ in de file zullen staan.

CDA is boos

Ook het CDA geeft aan de plannen onrealistisch te vinden en stelt dat de visie een wanprestatie van het college is. De partij is boos dat het college op deze manier jarenlange voorbereiding op het spel zet. “Het college presteert het om met één pennenstreek niet alleen de bewoners van Lombok, maar ook de binnenstadsondernemers keihard te laten vallen. Dit is geen visie, het is een bezuinigingsoperatie waar onze toekomstige inwoners en ondernemers de rekening voor gaan betalen”, aldus fractievoorzitter Sander van Waveren.

Als Europees duurzaamheidsicoon moet de stad een fijne en gezonde plek zijn om te werken en verblijven. In het nieuwe centrum zullen straks alle eerdere (deel)ontwikkelingen in het Stationsgebied met elkaar verbonden worden en samen met de historische binnenstad een geheel vormen. De westkant van Utrecht wordt een ruim en aantrekkelijk gebied dat wordt omgeven door groen en water. Een autoluwe omgeving is hierin belangrijk en daarom wordt de toegangspoort richting het centrum van het Westplein naar de overkant van het Merwedekanaal verschoven. Aan de rand van het vernieuwde centrum worden de parkeervoorzieningen gebouwd, zodat het Westplein wordt ontlast.

Watertaxi’s, benenwagen, te fiets en een monorail

Bezoekers kunnen de binnenstad bereiken middels alternatieve manieren, zoals watertaxi’s, een monorail, de fiets of de benenwagen: “Vijftienduizend auto’s zijn te veel om te zeggen ‘He laten we hier eens lekker oversteken’. De overige alternatieven om in het centrum te komen zijn mooi bedacht, maar nog niet echt realistisch en aannemelijk”, zegt Jutstra.

“Het definitief schrappen van de tunnel zal de binnenstad onbereikbaar maken voor veel bezoekers, terwijl er nog teveel auto’s blijven rijden om een mooi verblijfsgebied op het Westplein te creëren.” aldus Van Waveren. Hij constateert dat het verkeersbeleid van het college alle kanten op schiet: “Het schrappen van de knip bij de Monicabrug levert volgens de eigen cijfers van het college alleen al 3700 extra auto’s per dag op het Westplein op. En nu gaan we die weer wegrekenen? De gedachte dat bezoekers hun auto halverwege tussen Kanaleneiland en de Binnenstad achterlaten en verder gaan lopen is op geen enkele manier onderbouwd of onderzocht”, aldus Van Waveren

Ontwikkelgroep Lombok geeft aan in gesprek te blijven gaan, maar vraagt zich sterk af of het zinvol is. “Er is vanochtend niks gezegd over de bezwaren of over de petitie die onlangs is ondertekend door 1750 bewoners. Dat vind ik best wel erg”, zegt Jutstra. Er zal nog vergaderd worden over de plannen die vandaag bekend zijn gemaakt en daar zal uitgebreid op worden gereageerd. “Er is nog een kans, want er zijn nog informatiemomenten. Op dit moment zie ik het niet echt positief in ook al zijn de doelen van de plannen goed”, aldus Jutstra. Ook Van Waveren vraagt zich af wat het nut is om nog in gesprek te gaan: “De gemeenteraad was van plan om met een aantal raadsinformatieavonden en een werkbezoek de besluitvorming voor te bereiden over het voorstel. Het CDA gaat zich beraden op de vraag of dat nog nodig is. Deze plannen zijn zo vaag dat daar amper goed over te spreken is. Eigenlijk moet het college gewoon terug om het huiswerk opnieuw te doen.”

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. TP

    Hoewel dit plan nog wel erg vaag is spreekt er wel ambitie uit die mij als inwoner van Utrecht West erg aanspreekt.

    Dat dit tunnel er niet gaat komen lijkt me vrij duidelijk. Die is 1 heel duur (zeg maar een tivolivredenburg onder de grond en we leven toch echt in een andere tijd nu) en 2. je lost de problemen van Utrecht west niet op omdat je het autoverkeer blijft faciliteren. Mensen die voor de tunnel wonen houden de verkeersbelasting / fijnstof problematiek.

    Ik denk dat als er een Lessinglaanachtige weg komt over het Westplein met 2 x 1 rijstrook dat er al heel veel gewonnen is en er eindelijk aan de slag gegaan kan worden.

    Die tunnel zorgt ervoor dat de discussie te lang blijft liggen en ondertussen houden we de problemen.

  2. Nick

    Gisteren Branpuntuitzending gezien met item over Emmen?

    toffe slogan:
    Utrecht, het Emmen van de Randstad!

  3. Jelis van Dolderen

    Als het zo leuk wordt in in Utrecht ga ik liever in zo’n saaie stad wonen als Parijs of Amsterdam!

  4. Alwin

    Gaan we echt de kant op dat er straks helemaal niemand de stad in of uit kan? Er wordt vaak gezegd dat we de ring moeten nemen, maar als je van uit noord naar west moet pak je toch niet de snelweg? Die staat vaak vast en is onnoemelijk veel kilometers om. Het kan toch niet zo zijn dat we echt neregens meer naar toe kunnen behalve met de fiets. Ik zal toch met de auto de stad uit moeten naar m’n werk. En nee dat kan niet met de trein, want ik werk in de buitendienst.

  5. Ernst

    @Alwin
    Als het aan de gemeente ligt toch wel: http://www.duic.nl/nieuws/maatregelen-utrecht-west-niet-als-een-blind-paard-in-de-utrechtse-infrastructuur-snijden/

  6. Huib

    De Nederlandse overheid heeft de laatste jaren enorm veel moeite en geld gespendeerd aan het stimuleren van schone auto’s. De verkoop van zeer schone auto’s en electrische auto’s is enorm toegenomen. Is dit aan het Utrechtse College voorbij gegaan?

  7. Kd

    15.000 auto’s per dag niet autoluw?
    Over 12 uur gerekend zijn dat er per minuut 10 de ene kant op, en 10 de andere kant op. Voor een belangrijke weg midden in het centrum van een grote stad vind ik dat best autoluw te noemen.

  8. Sve

    OMG… Zitten er uberhaupt nog mensen met enig realiteitsbesef in het college?? Waarom een meglomane fly over aanleggen op de kop van kanaleneiland als die uitkomt op n blinde muur!!!!! We leven in 2015, er zijn nu eenmaal (schone) auto’s! Als we als stad mee willem blijven tellen moeten we denken vanuit realiteit en niet vanuit zweverige geitewollensokjen mentaliteit! Laten we iconiscche ijkpunten maken in op t leeglopende platteland en provincies! Laat utrecht lekker stad blijj en en daciliteer dit als zodanig!!!

  9. Marcel de Korte

    Christen-Huilebalk van Waveren moet zijn fopspeen uitdoen en een keer in de geschiedenisboeken duiken. Dan beseft hij eindelijk wie HC in de maag van Utrecht heeft gesplitst. Sowieso mogen cda-ers best een toontje lager zingen. Deze christelijke samensmelting is zo’n beetje verantwoordelijk voor al het slechte in Utrecht

  10. leon

    Persoonlijk vindt ik het best een goed plan. Een monorail verbinding en watertaxi’s zijn een goede en leuke manier om jezelf te vervoeren.

    Monorail aangedreven door een windmolentje valt volgens mij ook wel particulier te financieren denk aan o.a. de triados bank.

    Maar goed de roeivereniging is al tegen de watertaxi, het CDA zonder eigen ideeën en inhoud en daar bovenop onze yuppen in Lombok die alleen maar onrealistische plannen ten gunste voor zichzelf over de gehele stad Utrecht bepalen.

    Intussen kibbelen we allen en gebeurt er niets of te langzaam.

  11. Nick Emmen ?

    Wat een onzin Nick ! Je kent het dorp Emmen niet…
    En je kent Utrecht ook al helemaal niet …ooit iets gelezen bijvoorbeeld over Randstad spoor ? USP ? Jaarbeurs ? Grootste Vinex van NL ? ect !

  12. Dolly

    het blijft schuiven. Verkeer wil hoe dan ook de stad doorkruisen van uit alle windrichtingen. Dus heb je een ring in de stad nodig niet om de stad, de gele brug bij DE is nu al een grote ramp.

    Mij zie je niet met de auto in de stad als er een even snel alternatief is. Maar die is er niet. Maak van cartesiusweg – einsteinsdreef een binnenring met groene golf. Ontmoedig wonen langs de ring ipv veemarkt volbouwen langs de A27(beetje dubbel beleid).

    Maar goed je kunt praten als brugman een provinciestad die metropool wil zijn gaat het probleem nooit oplossen. Utrecht is simpelweg te klein voor de economische functie die het heeft.

    Dan nog ff fijnstof. De lucht is schoner san 100 jaar geleden. De meeste fijnstof in NL komt uit Duitsland en als er niks aan te verdienen was geweest, was fijnstof geen groot probleem geweest

    Fijnstof niet in de stad maar aan de poorten van de stad blijft niet hangen, die waait gewoon de stad in. Dus de enige oplossing us schonere auto’s en technologie. En bomen heel veel bomen

  13. Nick

    Klopt, nog nooit in Emmen geweest. Maar ken Utrecht goed genoeg om het 100 % met Dolly eens te zijn.
    Provinciestad met de ambities van een metropool. Op de kaart en in de markt gezet door een merkenbureau. Helemaal goed.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).