Maatregelen Utrecht West: ”Niet als een blind paard in de Utrechtse infrastructuur snijden” | De Utrechtse Internet Courant Maatregelen Utrecht West: ”Niet als een blind paard in de Utrechtse infrastructuur snijden” | De Utrechtse Internet Courant

Maatregelen Utrecht West: ”Niet als een blind paard in de Utrechtse infrastructuur snijden”

Maatregelen Utrecht West: ”Niet als een blind paard in de Utrechtse infrastructuur snijden”
De gemeente Utrecht stelt een herinrichting voor van het profiel tussen de Spinozabrug en de Marnixbrug. Een stadsboulevard zal de stedelijke verdeelring vervangen. “Het lijkt mij onverstandig als de enige verbindingsweg van Utrecht West naar Noordwest gehalveerd wordt”, aldus omwonende Ernst Cliné

De gemeente Utrecht stelt een herinrichting voor van het profiel tussen de Spinozabrug en de Marnixbrug. Een stadsboulevard zal de stedelijke verdeelring vervangen. “Het lijkt mij onverstandig als de enige verbindingsweg van Utrecht West naar Noordwest gehalveerd wordt”, aldus omwonende Ernst Cliné

De aanleiding van de maatregelen van Utrecht West is de hinder van het verkeer in de wijken in de omgeving van de Spinozaweg, Thomas a Kempisweg, Cartesiusweg, St. Josephlaan en de Marnixlaan. De omgeving heeft last van filevorming en de weg is lastig over te steken. Daarbij komt dat de hoge verkeersaantallen niet goed zijn voor de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. De stadsboulevard vervangt het concept van de verdeelring en dat zou betekenen dat de wegen beter oversteekbaar, mooier ingericht en optimaal ontworpen zijn voor leefbaarheid, geluid en luchtkwaliteit.

Cliné vindt dat de gemeente planmatig tekort schiet in het vinden van een alternatief voor de verdeelring. “Er hadden al lang alternatieve routes moeten zijn, maar die zijn juist stelselmatig weggehaald en ‘ontmoedigend’ ingericht. Zo’n alternatief had bijvoorbeeld de weg over de Muinck Keizerbrug kunnen zijn, die via een stukje doorbraak op het industrieterrein Cartesiusweg had kunnen uitkomen. Plekken als de kruising met de Amsterdamsestraatweg hadden eigenlijk al lang geleden een ‘onderdoortje’ kunnen krijgen voor het rechtdoorgaand verkeer.”

Stadsboulevard: paradijs voor fietsers en voetgangers

De fiets en voetganger zijn belangrijk in het ontwerp van de stadsboulevard van Utrecht West en daar wordt ook meer ruimte voor gecreëerd. Het ideaalbeeld is een symmetrische opbouw met een brede middenberm van negen meter, brede fiets- en voetpaden, een parkeerstrook en de 2×2 rijbanen transformeren naar een 2×1 rijbaan. “Ik heb niet het gevoel dat de fietser klem zit. Er zijn goede fietspaden”, aldus Cliné

Verkeersdeskundige Max van Kelegom stelt dat een 1×1 rijbaan haalbaar is, mits de verdeling over de Ring Utrecht goed plaatsvindt. “In een compacte stad als Utrecht moeten we rekening houden met de beschikbare ruimte en het behoud van kwalitatieve gebieden, gebouwen en verkeersvoorzieningen van oudsher. Als belangrijkste randvoorwaarde geldt dat de ring van Utrecht ook echt als ring en verdeelinstrument fungeert. Dat betekent dat de A2-A12-A27-N230 een volledige ring met gelijkwaardig delen en goede toegangswegen naar de stadsring moet zijn. De weggebruikers moeten goed worden geïnformeerd over de plek waar ze de stad binnen komen. Als dit goed functioneert, hoeft de stadsring niet overvol te raken.”  Van Kelegom legt uit dat het een tijdje zal duren voordat men leert omgaan met de verdeling RING Utrecht-stadsring en de plaats waar bestuurders de stad binnenkomen, maar hij verwacht dat er op den duur een evenwichtige verdeling van het verkeer zal ontstaan. “We zullen ‘omrijden’ op de koop toe moeten nemen. Het lijkt raar, maar omrijden op de Ring Utrecht met mogelijk meer kilometers verhoogt de leefbaarheid in de stad, omdat er minder kilometers in de stad worden gereden”, aldus Kelegom.

Verkeerslichten zijn niet meer van deze tijd

Volgens Cliné is het beter als de gemeente mikt op een goed doorlopende verkeersstroom: “Persoonlijke ervaring leert dat bij elk van de zeven stoplichten tussen de Marnixbrug en de kruising met de Vleutenseweg gestopt moet worden. Er zou uit milieutechnisch en verkeerstechnisch oogpunt veel winst te halen zijn door de kleinste afslag na de Marnixbrug op de heffen en de overige verkeerslichten beter af te stellen.” Een groene golf met verminderd afremmen en optrekken leidt volgens Cliné tot minder verontreiniging, minder overlast en minder irritatie en frustratie bij de weggebruikers. Kelegom is ook geen groot voorstander van de verkeerslichten: “Wat de inrichting van de stadsring betreft, zet ik vraagtekens bij de toepassing van verkeerslichten. Waarom geen rotondes? Verkeerslichten zijn een beetje uit de tijd.”

Cliné vindt dat de gemeente rekening moet houden met de ontwikkeling van schonere en elektrische auto’s. Hij denkt dat het verminderen van milieueffecten door de technische vooruitgang binnen overzienbare tijd overbodig zal zijn: “Daarom is het slim om niet als een blind paard in de Utrechtse infrastructuur te gaan snijden. Zeker als die infrastructuur, zoals op dit traject in Utrecht West al zo te wensen over laat.”

Omwonenden kunnen tot 19 april reacties indienen via muw@utrecht.nl. De binnengekomen reacties worden opgesteld in een document, waarin alle reacties van een antwoord worden voorzien. Het document zal deze zomer samen met het rapport Maatregelen Utrecht West worden overhandigd aan het college. Het college besluit dan om het Maatregelenpakket Utrecht West, al dan niet aangepast, vast te stellen.

Lessinglaan
Ideaalbeeld Lessinglaan, foto:gemeente

10 Reacties

Reageren
  1. Funske van Schimmert

    Een blind paard zou ik nergens in laten snijden. Levensgevaarlijk, ik hoop niet dat de gemeente Utrecht überhaupt dit als beleid zou invoeren!

    Natuurlijk kan een paard in eerste instantie met z’n hoeven niet veel uitrichten met een mes. Toch zou ik eenieder hier op het hart willen drukken, dat waar een wil is, een weg. Als iemand kwaad zou willen, en op een of andere manier een blind paard zou leren om een mes of ander scherp voorwerp te hanteren, kan dat volgens mij alleen maar negatieve gevolgen hebben.

  2. Fred Dekkers

    Prima plan. Doorgaand autoverkeer hoort niet in woonbuurten, maar op de grote ring rondom de stad. Een groene golf is niet schoon want trekt meer auto’s aan. Zo snel mogelijk uitvoeren dat maatregelenpakket Utrecht West.

  3. Bram

    Het lijkt me een hele verbetering.

  4. Kilgoretrout

    Ziet er goed uit, hopelijk gaat het niet stranden in NIMBY-gedrag

  5. Frank

    @ Funske: haha kostelijk

  6. Ulaan

    O God! Daar gaan we weer. Hahahahaha!

  7. Ronald

    Idealistische dromers veroorzaken realistische problemen.

  8. Jacco

    Goed plan. Die kruising Marnixlaan/ASW is de smerigste hoek van Utrecht, die ik ken. Veel te veel verkeer.

  9. KlaasJan

    Jammer en kortzichtig dit plan. Net zoals het destijds schrappen van de spoorlaan (van station Utrecht Zuilen naar de ring). Ik ben zelf een inwoner van Utrecht-West en je kan geen kant op met de auto. Prima om de stadsring echt als ring te gebruiken, maar dan moet je daar wel kunnen komen.
    En dat een groene golf verkeer aantrekt is onzin. Kijk naar de Kardinaal de Jongweg waar het verkeer prima doorstroomt sinds de Grone Golf zonder dat het voller is geworden.
    Met dit plan wordt deze ader nog smeriger, want meer auto’s staan langer stil te ronken en te roken.

  10. johannes krens

    Het is inmiddels 2 april. Op onze website http://introvation.nl/projects/shweeb
    wordt een schaalbaar geëlektrificeerde (bak)fiets monorailplan ‘Shweeb’ beschreven.

    De Shweeb is door ons oorspronkelijk (2009) bedacht om het stationsgebied en USP duurzaam te ontsluiten en de fietsparkeerproblemen aldaar te verzachten. TU/e heeft dit samen met ons verder uitgewerkt. Het lijkt ons uitermate geschikt voor fietsstad Utrecht (west) en Utrecht Science Park. Het is bovendien uniek in de wereld. Dus een economisch en ecologisch haalbaar icoon, want winstgevend én energieneutraal!!
    Een optisch kolossale; extreem dure ‘peoplemover’ waar elk jaar geld bij moet is echt niet nodig. Zegt het voort!!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).