Milieuzone symbolisch ingevoerd in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Milieuzone symbolisch ingevoerd in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Milieuzone symbolisch ingevoerd in Utrecht

Milieuzone symbolisch ingevoerd in Utrecht
De milieuzone is gisteren ingevoerd. De eerste maanden is de zone echter vooral symbolisch omdat deze juridisch niet te handhaven is. Pas vanaf mei wil de gemeente boetes gaan uitschrijven

De milieuzone is gisteren ingevoerd. De eerste maanden is de zone echter vooral symbolisch omdat deze juridisch niet te handhaven is. Pas vanaf mei wil de gemeente boetes gaan uitschrijven

De gemeente Utrecht heeft de milieuzone ingevoerd voor personen- en bestelauto’s op diesel van voor 1 januari 2001. De milieuzone moet gemarkeerd worden met een verkeersbord, dat door de minister van Infrastructuur en Milieu landelijk wordt vastgelegd. De regels van het bestaande verkeersbord moeten aangepast worden om aan de Utrechtse milieuzone te voldoen. Dit proces loopt nog.

Naast het ontbreken van het juiste verkeersbord missen ook de controlemogelijkheden nog, aldus het AD. Bij alle invalswegen moeten speciale camera’s geplaatst worden die overtreders registreren. Dit moet nog gebeuren. Op de wegen staan wel kentekencheckers, hier kunnen automobilisten zien of ze officieel nog de milieuzone in mogen.

De gemeente Utrecht heeft zelf aangegeven de eerste vier maanden geen boetes uit te schrijven. Deze maanden moeten dienen als gewenningsperiode. Veel bezitters van ‘vervuilende’ auto’s gebruiken deze periode om gewoon door te rijden.

De oudere auto’s worden geweerd omdat de gemeente meent dat deze veel vervuilende uitstoot veroorzaken: “Het weren heeft een groot effect op de luchtkwaliteit.” Er zijn echter ook veel critici, zo hebben de ANWB en de KNAC zich eerder uitgesproken tegen de milieuzone.

Onderstaande kaart toont de milieuzone

Schermafbeelding 2015-01-02 om 09.43.11kopie

17 Reacties

Reageren
  1. kees van oosten

    Ook de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht heeft zich tegen de milieuzone voor personenwagens uitgesproken.

    De milieuzone heeft namelijk nauwelijks effect. Waarschijnlijk is het effect zelfs negatief: de luchtverontreiniging gaat toenemen.

    De gemeente houdt er geen rekening mee dat mensen die min of meer gedwongen worden een nieuwere auto te kopen daar ook meer mee gaan rijden om de kosten van de aanschaf van de nieuwe auto eruit te halen. Het geringe effect van het weren van oudere auto’s wordt dan volledig teniet gedaan doordat er meer kilometers gereden worden. Dat er meer kilometers gereden worden staat ook al vast doordat men om de milieuzone heen gaat rijden.

    De gemeente heeft evenmin rekening gehouden met het feit dat moderne benzinemotoren (door directe inspuiting en hogere compressie) vaak meer fijnstof uitstoten dan diesels.

    Kortom een bijzonder domme beslissing. Overigens staat nog helemaal niet vast dat de milieuzone in mei wél kan worden ingevoerd. De SSLU gaat er hoe dan ook mee naar de rechter.

    Zoals bekend durft wethouder Hooijdonk (GroenLinks) de discussie over de milieuzone met de SSLU niet aan. En dat is niet voor niets.

  2. Ulaan

    Kijk, dit gaat de goeie kant op. Nu nog veel groene golven, het slechten van drempels en het daardoor realiseren van een vlotte doorstroming van gemotoriseerd verkeer, en Utrecht is in één klap de schoonste stad van de wereld.
    Ja, nou ja, we mogen aan het begin van een nieuw jaar toch altijd een wens doen?

  3. pauline

    Prachtig een milieuzone.
    Maar waarom geen groene golf zodat auto’s kunnen blijven rijden ipv te blijven ronken?
    Waarom veel verkeerslichten niet uit zodat verkeer door kan rijden ipv te blijven ronken?
    Waarom grote bomen kappen (in binnenstad staan veel bomen op nominatie gekapt te worden) terwijl juist die zuurstof geven en co2 afvangen?
    Kleine bomen ervoor terug betekent dat je 10 of meer bomen per grote gekapte boom moet planten wil je in de buurt van hetzelfde effect komen?
    Waarom blijft gemeente zo ouderwets denken en snappen ze niet dat er natuur nodig is (bomen, struiken, waar ook dieren kunnen wonen) en blijft ze maar struiken en bomen kortwieken?
    Waarom steeds meer verstening, wat alleen maar criminaliteit in de hand werkt en meer auto’s en brommers?

    Waarom goedkope buskaart afschaffen per 1-1-2015. AL die mensen gaan niet massaal duur abonnement kopen, maar gaan weer met de auto. En dus lekker voor elk verkeerslicht staan ronken omdat er geen goede doorstroming is in Utrecht.
    Lang leve het boerse denken in Utrecht.

  4. Frank

    Een van de meest stompzinnige maatregelen die de groene maffia ooit heeft genomen. Alleen bedoeld voor de bühne, komt deze maatregel als een boemerang terug in hun gezicht.
    Geen leuke foodtrucks in de stad. Geen diesel-oldtimers meer die een glimlach op het gezicht kunnen toveren. Maar wel de stank van de A27 die elke ochtend over Utrecht Oost waait. Tja, daar heeft de groenflinkse politicus geen antwoord op.

  5. Johan

    Als het woord ‘Symboolpolitiek’ nog niet had bestaan was dit een mooie aanleiding geweest om het woord alsnog te bedenken. Ieder weldenkend mens snapt dat dit nul effect heeft op de luchtkwaliteit. Het heeft alleen gevolgen voor de eigenaren van oudere diesels, die vaak niet uit luxe een oudere auto rijden.

  6. Stefan

    Groene Golven: een leuk idee, maar in de praktijk werkt het niet, omdat ze juist extra verkeer aantrekken (omdat men weet dat men daar lekker kan doorrijden).

    Bomen: kan inderdaad geen kwaad, maar het effect is natuurlijk lang niet zo groot als het effect van een milieuzone.

    En, echte oldtimers (40 jaar en ouder) mogen gewoon in de milieuzone rijden volgens de website van de gemeente. Dat zijn er ook niet zoveel. Volgens mij gaat het om het weren van de echte vieze auto’s (diesels t/m 2001) en daar rijden er heel veel van.

  7. Danny

    Niemand hier heeft wat mij betreft goed kunnen onderbouwen dat het geen effect zal hebben. De toekomst zal het ongetwijfeld uitwijzen. En meneer van Oosten vertrek aub zo snel mogelijk uit mijn stad!!! Je bent een parasiet die onzin uitkraamt; als mensen een nieuwe auto aanschaffen, gaan ze meer kilometers afleggen, houd toch man, je bent lachwekkend.

  8. Peet

    Hier spreekt binnenstadsbewoner,,,geweldige maatregel
    Weg met die Gore uitlaatgassen

    Nu nog een verbod op stilstaande vrachtwagens ,,die het nodig vinden hun motor aan te laten staan

    Weg weg weg met stank

  9. Johan

    Wereldverbeteraars of een welvaartverschijnsel? Gerommel in de marge. Dergelijke projecten kosten meer dan dat het oplevert. Jammer dat zoiets door een paar geitenwollensokkentypes van de grond komt. Kwestie van tijd. Uiteindelijk komt het wel weer goed, maar het is gewoon jammer van de tijd die er aan besteed wordt.

  10. R

    Op internet zouden we iemand als Kees van Oosten een internettroll noemen: iemand die loopt te zeiken en te zieken, puur omdat hij de aandacht leuk vindt. Waarom ook nu weer geen drol van zijn post klopt:

    – mensen gaan niet meer rijden met een auto, nadat ze een ander exemplaar hebben gekocht. Daarnaast zijn modernere auto’s zuiniger, wat de uitstoot van allerlei vieze stoffen verlaagt.

    – ja, bij enkele automodellen is de fijnstofuitstoot bij direct geinjecteerde benzinemotoren hoger dan bij hun diesel-broertjes. Echter zoals Kees wel vaker doet scheert hij alles over 1 kam. In de meerderheid van de auto’s die het Adac in Duitsland testte is er niks aan de hand. Natuurlijk verteld Kees dat niet, wat het past niet in zijn straatje.

    Zelf ben ik ook GroenLinksstemmer. Dat een GroenLinkswethouder niet direct met u in gesprek zou willen begrijp ik goed. U bent nogal fan van drogredennaties. In die gevallen past het beter om formeel te communiceren, zodat drogredennaties de discussie niet kunnen winnen.

    Dus dat een milieuzone geen positief effect heeft is niet meer dan onderbuikgebral van Kees. Daarom roep ook ik Kees op om mijn stad te verlaten. Het enige wat u doet is alles tegenhouden, puur omdat u graag in de belangstelling staat. En ja, daar ben ik inderdaad boos over. Ik raad u aan in een dorp te gaan wonen, als u toch niet zoveel zin hebt in de dynamiek en ontwikkeling die bij een stad hoort.

    Gegroet, een stadsbewoner die wél houdt van bioscopen, bibliotheken, buurthuizen, theaters opgeknapte binnensteden en al die andere zaken die u probeert tegen te houden.

  11. Piet

    Mijn auto moet met 8 jaar zijn afgeschreven.

    Ik moet binnen de milieuzone rijden, zeg het maar welke auto kan binnen de 8 jaar nog rijden in uw zone, zonder dat ik als werkende “handjes” voor uw HBO-beleid verlies ga lijden?

    Regeren is vooruitzien, dit beleid is een ziekte.

  12. FIOD

    Als medewerker van deze fantastische dienst, zou ik graag eens de boekhouding van dit subsidie clubje, en de andere subsidie clubjes van de heer van Oosten willen bekijken.
    Opvallend zijn de dezelfde namen die alsmaar weer deelnemen aan deze stichtingen.

  13. Mark

    Waarom zo negatief, verdraaid!

    Johan, fantastisch verhaal kerel! Utrecht is een fantastische stad, het is geweldig en word fantastisch!.

    Piet jongen koop een fiets, ga lopen wapperen die handjes, had je maar een vak moeten leren, voetvolk moet er ook zijn.
    En niet zo bijdehand met regeringsbeleid er zijn er ook die wel tevreden zijn met onze politieke vrinden van de upperclass. Leuk zakcentje voor kleine zelfstandigen die 4 ton, kan je een leuke boerderij van kopen in Vleuten, opknappen die arbeiderswoning, krijg je nog subsidie voor ook!.

    Winkeliers geen klanten? begin een webshop en verkoop artikelen van (goedkope!) buitenlandse arbeiders krijg nog een leuk voordeeltje ook van onze vrinden in de politiek.

    Ben je multicultureel ook lekker bezig met die kinderen daar en krijg je leuke voordeeltjes als zelfstandige, wat wil nou nog meer, bedrijven met arbeiders worden er zo vanzelf uitgekickt.

    Kunnen Johan en ik ons welverdiend loon heerlijk uitgeven in Utrecht fijn genieten met onze dames in het concertgebouw.
    Je leeft maar een keer, het leven is een (VVD) feestje, geniet ervan tot de pot leeg is!

  14. Marie

    Ja precies Mark, en die 4 ton collecteren onze blauwe honden zo weer bij elkaar als onze arbeiders op hun loonslavenritje te hard rijden op de A2, stelletje sukkels! Kan Rusland nog wat van leren met hun spionagedienst, dank aan wat onze regering nog kan met de kruimels van Europa, geweldig!

  15. Kaas

    De milieuzone is uiterst schadelijk voor Utrecht! Opnieuw is het zo dat na een falende burgemeester, die voorbij ging aan een aantal fatsoensregels, nu de raad middels een discriminatoir besluit het huishoudboekje van burgers over wenst te nemen. Waar haalt men de gore moed vandaan om ons te dwingen een nieuwe auto te kopen? De trolwethouder kan zonder probleem aansluiten bij Mark Rutte (stimuleer de economie – koop een auto). En ik maar denken dat ze bij GL zat?

  16. Ingrid

    Er moet toch een systeem te verzinnen zijn dat burgers dit met een sigaar uit eigen zak betalen? (conform bankrentesubsidie)

    Zo meteen moet ik met verkregen hypotheeksubsidie mijn eigen afschrijving van m’n kasteel moeten betalen, zou wat zijn!

    Verkoop huizen in milieu zone als huurhuizen aan de onzen.
    Stimuleer je de huizenmarkt en kan je huurprijzen verhogen voor onze subsidies.

    Mark(twerking) is roofbouw.

  17. Henry

    Ik heb een nieuwe auto, maar ik heb toch maar eens de kentekencheck gedaan op de website van gemeente Utrecht, want als ik de kentencheckers langs de kant van de weg mag geloven, mag mijn auto de milieuzone niet in. Telkens als ik zo’n checker passer krijg ik NEE te zien, terwijl de auto wel degelijk is toegestaan. Ik mag hopen dat als er werkelijk gehandhaafd gaat worden het systeem wel correct werkt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).