Ontwerp Het Platform (voorheen Zuidgebouw) vastgesteld: microcity in Stationsgebied | De Utrechtse Internet Courant Ontwerp Het Platform (voorheen Zuidgebouw) vastgesteld: microcity in Stationsgebied | De Utrechtse Internet Courant

Ontwerp Het Platform (voorheen Zuidgebouw) vastgesteld: microcity in Stationsgebied

Ontwerp Het Platform (voorheen Zuidgebouw) vastgesteld: microcity in Stationsgebied
Het eerste ontwerp van Het Platform is vanochtend gepresenteerd aan belangstellenden. Het gebouw dat tot vandaag door het leven ging met de werktitel ‘Zuidgebouw’ komt bovenop het nieuwe bus- en tramstation van Utrecht Centraal, op de plek waar nu busstation Centrumzijde ligt. Het pand en het nieuwe bus-tramstation eronder moeten in 2018 klaar zijn.

Het eerste ontwerp van Het Platform is vanochtend gepresenteerd aan belangstellenden. Het gebouw dat tot vandaag door het leven ging met de werktitel ‘Zuidgebouw’ komt bovenop het nieuwe bus- en tramstation van Utrecht Centraal, op de plek waar nu busstation Centrumzijde ligt. Het pand en het nieuwe bus-tramstation eronder moeten in 2018 klaar zijn.

Het concept van Het Platform gaat uit van een Microcity en bestaat voornamelijk uit koop- en huurappartementen met aanvullende commerciële voorzieningen zoals een sportschool, restaurant en lounge-bar. Deze voorzieningen zijn vrij toegankelijk. De bewoners delen faciliteiten die het gebouw biedt met elkaar zoals een gezamenlijk dakterras en binnentuin, en met bezoekers uit de rest van de stad, zoals, de fitness, het restaurant en een openbaar terras.

Het gebouw is bedoeld voor mensen voor wie ontmoeten, gezonde lifestyle, delen en een directe aansluiting met de stad van groot belang zijn. Net afgestudeerde, hoogopgeleide jongeren en kenniswerkers vormen een belangrijke doelgroep.

Het Platform omvat 18.500 m2 en heeft een basishoogte is 25 meter met accenten tot 45 meter hoogte. Het voorlopig ontwerp (VO) is begin 2016 klaar. Het bestemmingsplan heeft al ter inzage gelegen en wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad. Wanneer het bestemmingplan wordt vastgesteld, kunnen de werkzaamheden aan het Zuidgebouw en het onderliggende bus-tramstation eind 2016 starten.

het-platform-vanaf-stationsplein

13 Reacties

Reageren
  1. fred

    Het word nu wel heel erg een grote bouwput daar. Aan de andere zijde word het World Trade Centre gebouwd, op de Neude word de Neudeflat onderhanden genomen. De nieuwe bioscoop….. Alles tegelijk, het stationsgebied, zal nog vele jaren een bouwput blijven. Niet aantrekkelijk. Vanaf het jaarbeursplein tot de neude.

  2. jos stelling

    Star Wars (ook te zien in het Louis Hartlooper Complex vanaf 18 december) 🙂

  3. A.Zijnzeikert

    Wat een lelijkerd zeg. Ze weten ook van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen. Typisch zo’n gedrocht waarvan je over 20 jaar denkt, hoe hebben we ooit …..
    Wat is er is met klassieke architectuur welke beter aansluit bij de historische binnenstad ? Net als de nieuwe singel met die kunststoffen wangedrochten uit de jaren’70 en ’80. Geen porem.

  4. Bill

    @fred: Welkom in de grote stad.

  5. E. Strik

    Ik snap dat er nog wat geld moet worden verdiend met dat gebouw, maar ik vond het oude busstation zo akelig vanwege dat het er geen licht, lucht en ruimte boven de mensen en de bussen was maar een gebouw. Er was wel duisternis, stank en tocht en je moest altijd rennen om te zien of je bus er stond. Krijgen we dat straks opnieuw? Ondanks dat je bij regen nat wordt, ervaar ik openlucht busstations als veel prettiger.

  6. Toine Goossens

    Het platform zal snel verhuurd/verkocht zijn zo denk ik. De ondernemer/consultant die wereldwijd zaken doet is in een mum van tijd op Schiphol. Bij terugkomst zitten hechte vriendschappen om de hoek.
    Biedt Het Platform afzonderlijke, maar naast elkaar gelegen, woon-/werkruimte aan? Die optie kan een belangrijke groeimotor voor de Utrechtse economie zijn.

  7. Trechter

    Eén ding is zeker: dit wordt geen architectonische aanwinst voor de stad, maar nog meer lelijks. Verder is de afbeelding zeer misleidend. Er is geen fiets te zien en evenmin een auto. Dit is een illusie. En wanneer dit al gerealiseerd zou kunnen worden, voorzie ik dat dit fraaie voetgangersgebied binnen korte tijd ook weer officieel tot een rijweg zal worden gemaakt.

  8. Jeannette

    Prachtig gebouw, nog steeds afzien qua bouwactiviteiten dat wel.
    Het zou een geweldig idee zijn om de bouw van het overbodige WTC af te blazen.
    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

  9. herman

    Dat zal me een tochtgat worden!

    Het is een lange goot omringd door hoge gebouwen van de NS gebouwen, het station nog wat op te trekken beton naast de buurtsporen en aan de andere kant het HC gedrocht zal het straks winderig zijn met veel schaduwplekken.

    De plaatsje zien er aardig uit, de werkelijkheid zal over een jaar of 10 flink tegenvallen. Maar dan hebben de vastgoedboys hun zakken alweer vol en staan ze al weer klaar om wederom te cashen als de boel in kader van CU2050 wederom aangepast moet worden.

  10. Y

    Mooi!!! Kom maar op met al die hoge gebouwen!! Ben zeker een voorstander voor een levendige mooie Utrecht! Ben een echte Utrechter en zeer trots op mijn stad!! Nog een paar uitgaansplekken in de stad meer coffeeshops meer jonge mensen en weg met die azijnzeikers!! O ja en laten we onze fc Utrecht ook niet vergeten Utrecht hoort gewoon bij de top! Groetjes van de nieuwe generatie.

  11. Ronald

    @E. Strik:
    Bijna alle buslijnen verhuizen uiteindelijk naar het busstation aan de westkant, de oostkant is dan vooral voor de trams.
    Enkele uitzonderingen voor buslijnen richting binnenstad daargelaten.

  12. Bas

    @jos stelling.

    Ok beetje off topic, maar dat deed jij ook.

    LHC is veruit de mooiste en leukste bioscoop van Utrecht en zal dat nog wel even blijven, maar toch meer geschikt voor dat uit de hand geschoten dialoog gedreven interpersoonlijk drama. Dat moet je toch toegeven. 🙂

    Als je het niet erg vind rij ik toch even naar Eindhoven voor de JT Dolby Cinema om teleurgesteld te worden in Star Wars.

  13. Harald

    Jos Stelling is de eigenaar van LHC als ik me niet vergis.

    Maar ondanks topic. Ik ben een import Utrechter maar ik vind het nieuwe stationsgebied nu al een verbetering voor onze mooie stad. Utrecht gaat met zijn tijd mee en dat is een goede zet

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).