Partijen eisen opheldering storing treinverkeer Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant Partijen eisen opheldering storing treinverkeer Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant

Partijen eisen opheldering storing treinverkeer Utrecht Centraal

Partijen eisen opheldering storing treinverkeer Utrecht Centraal
Politieke partijen in Den Haag willen opheldering van staatssecretaris Wilma Mansveld over de vele storingen bij het treinverkeer in Nederland. Directe aanleiding is de grote storing gisteren waardoor er urenlang geen treinverkeer mogelijk was van en naar Utrecht Centraal.

Politieke partijen in Den Haag willen opheldering van staatssecretaris Wilma Mansveld over de vele storingen bij het treinverkeer in Nederland. Directe aanleiding is de grote storing gisteren waardoor er urenlang geen treinverkeer mogelijk was van en naar Utrecht Centraal.

Een groot gedeelte van het treinverkeer in het land lag gisteren lam door de storing in Utrecht, meerdere sein- en wisselstoringen waren de redenen dat honderden mensen niet op hun bestemming aankwamen. Op 22 januari was het ook al raak in Utrecht, toen reden er enkele uren ook geen treinen. Tot laat in de avond hadden forenzen er last van. Carla Dik-Faber van de ChristenUnie liet aan nu.nl weten: “De NS adviseert al om helemaal niet meer met de trein te reizen, heel bizar.”

Coalitiepartner VVD wil opheldering. “De afgelopen weken ontstaan bijna iedere dag storingen, waardoor je bijna niet meer van incidenten durft te spreken”, vertelt VVD-Kamerlid Betty de Boer aan nu.nl. “Ik vraag me af wat er aan de hand is en maak me echt zorgen of NS en Prorail de boel wel onder controle hebben. De reiziger is hier de dupe. Mensen komen niet op hun werk of op afspraken.” De andere partijen vragen ook om opheldering van de staatssecretaris. Duco Hoogland van de PvdA vraagt zich af waarom er geen back-up-systeem is als er iets misgaat. Ook de gebrekkige informatievoorziening is een kritiekpunt.

Rover

Reizigersvereniging Rover eist ingrijpen bij ProRail. Rover vindt het onaanvaardbaar dat een technische storing zo’ extreme impact kan hebben. “De processen en systemen van ProRail zijn er kennelijk niet op toegerust om deze mega-effecten te voorkomen, ondanks de inrichting van een nieuw coördinatiecentrum enkele jaren geleden”, aldus Rover. “Dit is geen incident meer, het is een structureel probleem”, stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. “Het is nu hoog tijd om direct  in te grijpen bij de ICT-afdeling van ProRail. Doormodderen is geen optie.”

Het treinverkeer begon gisteren rond 12.45 uur weer op gang te komen. In de avond hadden mensen ook nog last van de gevolgen van de storing.

1 Reactie

Reageren
  1. Dirk

    Is er iemand die bij ns of prorail werkt die al weet wat er exact gebeurd is? Zoals altijd is men heel spaarzaam met het verstrekken met achtergrondinformatie omdat dit ‘in onderzoek’ zou zijn (maar in het echt natuurljk omdat iedereen nu nog heel erg kwaad en verontwaardigd is en dat over 3 maanden iedereen het wel weer een beetje vergeten is en dan kunnen ze dit naar buiten brengen zonder grote verontwaardiging).

    Waar ik heel benieuwd naar ben is welk effect ervoor zorgde dat er geen enkele trein kon vertrekken (ik meen iets gelezen te hebben over verkeersleidingscomputers die allemaal niet werkten).

    Zonder dat we weten wat dat de exacte root cause van is van dat effect kan de scope daarvan al genoeg zeggen over het niveau van amateurisme waar we hier bij prorail mee te maken hebben.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).