Bewoners in Overvecht en Tuindorp maken zich zorgen over het afsluiten van station Overvecht met NS-toegangspoortjes. Het is de bedoeling dat deze poortjes in het voorjaar geplaatst worden en zodoende het station afsluiten voor zwartrijders. De poortjes zijn te openen met een Ov-chipkaart.
Bewoners van de omliggende buurten maken echter vaak gebruik van de onderdoorgang om snel naar de andere kant te komen. Ze vrezen dat dit in de toekomst niet meer zo makkelijk gaat. Ook basisscholen en ondernemersverenigingen hebben zich uitgesproken over het plan. Het blijkt dat tientallen kinderen dagelijks vanuit Overvecht naar basisscholen in Tuindorp lopen en vice versa.
Wethouder Lintmeijer heeft laten weten dat de NS tot plaatsing overgaat omwille van veiligheidsredenen en daarbij wees hij op alternatieve doorgangen bij de Mr. Tripkade en de Eykmanlaan. D66 en VVD hebben schriftelijke vragen gesteld inzake de afsluiting van de onderdoorgang. Hieruit komt naar voren dat ook in andere steden deze problematiek speelt. Ook opperen de partijen de mogelijkheid om de poortjes bij de perrontrappen te plaatsen waardoor de doorgang behouden blijft. Buurtbewoners starten ondertussen een petitie.
Met een Ov-chipkaart zijn de poortjes gewoon te openen. Wanneer men binnen een uur weer uitcheckt kost dat niets. De NS laat weten dat er wel 100 seconden gewacht moet worden na het inchecken. Dit is een beveiliging om per ongeluk uitchecken te voorkomen. De onderdoorgang bij de Mr. Tripkade, die sowieso open blijft, is 180 meter verderop.
7 Reacties
ReagerenEcht opwinding over niks. Als je niet met de trein reis heb je er niets te zoeken. Dat is wel zo prettig en veilig voor de échte gebruikers van het station.
Wil je van Overvecht naar Tuindorp dan gebruik je het viaduct op de Tripkade dat slechts 50meter verderop ligt.
Volgens het artikel is het 180 meter verderop, niet 50.
Ik moet wel eens bij een kantoor net voorbij het station zijn. Dan moet ik dus 360 meter om. Op de terugweer weer 360 meter om; oftewel 720 meter om. Dat is toch behoorlijk al zeg ik het zelf.
Ik begrijp de klachten wel.
Bovendien zit er een ondernemer in de stationshal; een ondernemer die een geweldige koffiezaak runt. Die zal ook niet blij zijn met dit plan omdat hij wellicht veel minder aanloop zal krijgen vanuit de omringende kantoren en woningen.
‘De poortjes’ is voor de NS het sluitstuk van het mesjogge OVchipkaartproject en het zat van meet af aan in de pen dat het overal op enig moment gerealiseerd zou en zal gaan worden in het land.
Aangezien echter de OVchipkaart op papier Je van Het is maar in de dagelijkse werkelijkheid een landbrede poel van ergernis blijkt te zijn (met vaak niet goed-functionerende electronica voorop, volstrekt onzichtbaar beheer door reizigers van van te voren digitaal betaalde tegoeden etc), heeft de NS de introductie van ‘de poortjes’ dus telkens opgeschort.
Dat heb je met hoera!-ingenieursprojecten van de koude tekentafel, waarbij besef van het praktische en alledaagse gebruik door mensen steeds verder uit het zicht raakt. Verliefdheid op ‘alles-kunnende technologie’? Ongetwijfeld.
Wat de NS van plan is te gaan doen met die poortjes in NS Overvecht is dan ook een try-outproject. Kijken of er ‘maatschappelijk draagvlak’ voor is ter plekke.
Om een Sinterklaas-en-Zwarte-Pietvolle zak met redenen: helemaal NIET dus.
Belachelijk plan van de NS!
Ik deel de bezorgdheid van bewoners en ondernemers en zou de petitie graag willen tekenen. Zelf loop ik – zeker als het buiten al donker is – ook liever door de tunnel van het stationshal. Lopen door de lange tunnel bij de Mr. Tripkade zou ik niet gauw doen en zou onveilig voelen.
Kan er via deze site informatie verspreid worden over de petitie, ik zou deze graag willen tekenen!
Goed plan! Hou de zwartrijders uit de trein! Hoe meer poortjes hoe beter! En als de tunnel onveilig is, dan moet dáár wat aan gebeuren. Daar is de gemeente verantwoordelijk voor.
De incheckgekte is bedoeld om meer gegevens te krijgen voor allerlei doelen. Zo kan je het reizen in de spits bijvoorbeeld duurder maken en Big Brother is watching. Als kortingkaarthouder kan je al niet meer in de veel te lange avondspits reizen.
Zwartrijders hou je al helemaal niet tegen met die poortjes, het kost alleen twee handelingen meer: in- en uitchecken en je betaalt alleen als je bij een ander station uitcheckt. Wel moet je voldoende saldo hebben en zien te houden.