Utrecht Toolkit veelbelovend | De Utrechtse Internet Courant Utrecht Toolkit veelbelovend | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht Toolkit veelbelovend

Utrecht Toolkit veelbelovend
Nog niet zo heel lang geleden dachten we dat een stad actief aan city marketing moest doen. Het initiatief vonden we, moest uitgaan van de gemeente.

Nog niet zo heel lang geleden dachten we dat een stad actief aan city marketing moest doen. Het initiatief vonden we, moest uitgaan van de gemeente.

Dat was volgens mij ook de tijd waarin we burgers klanten gingen noemen, en over de “BV Nederland” gingen spreken. Het lijkt alweer even geleden, het moet wel van voor de crisis zijn, dit denken.

Want ging die crisis niet vooral over het failliet van dit omhoog delegeren?

Geen klant, wel burger

We waren immers even vergeten dat “de overheid” niet vooral een dienstverlener is voor ons, de veeleisende burger, maar gewoon een van de manieren waarop we samen ons dorp Nederland vorm willen geven.

Inmiddels weten we het echt. We zijn geen onderdanen van de overheid, en ook geen klanten, maar doodgewoon burger.

Magneet voor talent

In dat kader is het leuk om te zien hoe verschillende partijen zijn gaan samenwerken om samen een beeld van de stad te ontwikkelen. Een beeld waarin we onszelf herkennen. Dat we ook kunnen gebruiken als we bedrijven willen verleiden zich hier te vestigen. Een beeld om bezoekers deze kant op te lokken. Als we studenten willen aantrekken. Opdat Utrecht een magneet wordt voor talent en werkgevers.

Tot ziens in 2030

Het past Utrecht niet om megalomane beelden neer te zetten: allerbeste dit. Of grootste dat. Of mooiste. We hebben ook geleerd van ‘CU2030’. Betekende dat niet: blijf nog maar even weg, want in 2030 hebben we ons huiswerk pas af? Het motto zal wel niet zo bedoeld zijn geweest. Maar velen zagen het wel zo: “Niet leuk in Utrecht voorlopig: want tot 2030 zijn we een bouwput.”

Utrecht toolkit

Dus is een aantal denkers en doeners in de stad bij elkaar gekropen, om samen het gevoel dat Utrecht oproept van woorden en beelden te voorzien.

De musea, het Science Park en Vers Vermaak naast Toerisme, Corio, de Rabobank, de gemeente. Partijen die niet elke dag met elkaar aan tafel zitten, een nieuw netwerk dus.

Wie zien wil hoe ver ze inmiddels zijn, dat kan hier. Bruikbaar voor velen denk ik.

Na de eerste euforie

Dat het menens is blijkt uit het feit dat de deelnemende organisaties ook geld in een gezamenlijke pot hebben gestopt.

Nu wordt het dus spannend: is degene met de grootste bijdrage de echte baas?

En ook: hoe maak je dat netwerk blijvend en stevig, als de eerst euforie voorbij is? En open? Kunnen er nog partijen aansluiten, wordt het een club met of zonder ballotage?

De tijd zal het leren, maar het initiatief is in elk geval zeer veelbelovend. Het laat zien dat we het gewoon kunnen: een solide netwerk bouwen. Typisch Utrecht.

Denkkracht van gewone Utrechters

Rest mij nog een vraag: kunnen gewone Utrechters ook beelden aanleveren? Misschien een prijsvraag uitschrijven zodat we via ons mobieltje ons gevoel bij Utrecht kunnen inzenden. Dan komen er vast ook meer beelden bij van vele vermaledijde bouwputten. Zo van: nu nog te zien, in 2030 niet meer. En waar blijven de plaatjes en gevoelens van Leidsche Rijn en Zuilen?

Er ontstaat dan iets van ons allemaal, zodat de marketeers zich ook echt verbonden weten met hun achterban. Nog belangrijker: dat de burgers zien dat het gaat over hún stad. Ook “typisch Utrecht” misschien?

Trude Maas

Voorzitter Utrecht Development Board

1 Reactie

Reageren
  1. Chris

    Geachte mevrouw Maas,

    Graag wil ik mijn waardering uitspreken voor uw inzet voor deze stad. Toch bekruipt mij een dubbel gevoel wanneer ik lees over initiatieven zoals de toolkit.

    Ten eerste krijg ik sterk de indruk dat Utrecht op deze wijze (overigens geheel in lijn met andere steden) erg sterk geprogrammeerd wordt. Door wat deze stad is te vangen in tekst en beelden en als zodanig te vermarkten, loert het gevaar dat de stad verwordt tot een geforceerde karikatuur van zichzelf, ten prooi vallend aan hordes consumenten.

    Ten tweede herken ik mijn niet volledig in het bijzonder positieve beeld van Utrecht, dat onder meer in deze toolkit wordt beschreven, en waardeer dan ook uw poging de gewone Utrechter hierbij te betrekken. Ik woon nu een aantal jaren in Utrecht, omgeving Amsterdamsestraatweg. De invulling van zaken als communicatie, ruimtelijke ordening, mobiliteit en veiligheid is mijns inziens ondermaats. Denk bijvoorbeeld aan de spookrijdende bezorgscooters, vrouwen die nageroepen worden met ‘hoer’, auto’s en fietsers die met een vaart door rood rijden, stuk voor stuk geen incidenten maar dagelijkse praktijk.

    Ik heb sterk de indruk dat diverse partijen bezig zijn met de krenten in de pap (de Tour bijvoorbeeld), terwijl mijn eerste levensbehoefte goede pap is (een veilige en schone leefomgeving). En daar ontbreekt het, in elk geval in mijn wijk, aan. Ik heb diverse pogingen ondernomen om hier iets aan te doen (o.a. via de wijkwethouder), maar ik loop dood en mijn cynisme neemt helaas toe.

    Hoewel ik volledig in het profiel van de gemeente zou moeten passen (jong, creatief, hoog opgeleid), neig ik ernaar om te verhuizen. Naar Wittevrouwen wellicht, als ik het ooit kan betalen. Of naar een mooie plek buiten Utrecht. Dan kom ik in het weekend wel naar de stad, met de auto. Dan koop ik een kaartje voor de parkeergarage onder Tivoli Vredenburg, om vervolgens midden in de oude binnenstad boven te komen en daar te genieten van de ‘bright, inspiring en welcoming’ atmosfeer. Zonder het ‘andere’ Utrecht te hoeven ervaren.

    Of…kan iemand me overtuigen om te blijven?

    P.S. Deze reactie is niet bedoeld als kritiek op u of de toolkit. Het enige wat ik wil is een bijdrage leveren aan de discussie om deze stad naar een hoger niveau te tillen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).