Hoog Catharijne B.V en het Wijk C-Komitee hebben opnieuw bezwaar gemaakt bij de Raad van State tegen de uitbreiding van De Bijenkorf. Dat meldt De Telegraaf. Het is de tweede keer dat de twee partijen bezwaar indienen bij de hoogste bestuursrechter.
In juni van dit jaar werd de verbouwing van het zogenaamde La Vie-complex in de binnenstad stilgelegd na uitspraak van de Raad van State. Nadat de bouw was stilgelegd, kwam de gemeenteraad razendsnel bij elkaar en paste het bestemmingsplan, dat nu uitgevoerd wordt, aan. Hoog Catharijne B.V en het Komitee vinden dat de gemeente nog steeds te weinig voorziet in de vraag naar parkeerruimte. Ze vrezen dat de parkeerdruk op termijn zo hoog zal worden dat de hele binnenstad verstopt raakt. Hoog Catharijne en het Komitee hebben bij de hoogste bestuursrechter gevraagd om hen in het gelijk te stellen.
Voorzitter van het Wijk C-Komitee Ben Nijssen wil dat er zo snel mogelijk actie komt: “We vragen de versnelde procedure aan zodat binnen enkele weken bekend wordt of wij in ons recht staan. Een gewone procedure duurt zo lang dat de verbouwing al klaar zal zijn voor er uitspraak is gedaan”. Het Komitee is vooral bang voor luchtverontreiniging in Wijk C door mogelijke toename aan autodruk in de stad.
10 Reacties
ReagerenWat een geklaag zeg, ga lekker in een dorp wonen… Dit zijn gewoon de lasten (naast de vele lusten!) die het wonen in een binnenstad met zich meebrengen, buiten het feit of er ook écht zoveel meer parkeerdruk is.
En Corio haakt weer lekker aan over de rug van de Utrechtse burger. Alsof parkeerdruk of luchtverontreiniging hun ook maar iets kan schelen. En ondertussen zelf de meest wanstaltige gebouwen neerzetten en Utrecht volgooien met lelijke eenheidsworst winkelketens.
Nog veel strenger ontmoedigen om met de auto te komen, wat moet je in godsnaam met de auto in de stad, als je daar niet woont?! Stadsgenoten zeuren over de slechte bereikbaarheid van de binnenstad met de auto, maar het is in mijn ogen veel te goed. Als ik met de auto in Utrecht West rijd en naar Utrecht Oost moet, is het ongeveer net zo snel om dat recht door de stad heen te doen. Dat moet niet de bedoeling zijn. Mensen van buiten de P+R gebruiken en moet het dan echt een keer, dan kan je er ook best eens even wat langer over doen. Laat winkels zware producten maar bezorgen. Wat mij betreft mag het ‘taartpunten-idee’ weer uit de ijskast gehaald worden.
Hmmmm, hier zit meer achter…. Kan me niet voorstellen dat er meer luchtverontreiniging komt. Alleen misschien tijdens de Drie Dwaze Dagen. Wat is er aan de hand, jaloezie?? En nee, dit huidige uitzicht is prachtig, nog even en de Bijenkorf stopt ermee en zitten we met een ruïne opgescheept. Wat een gezeik.
Dit gaat echt echt helemaal nergens over die maf van een corio denkt echt dat alleen hij maar mag bouwen het is gewoon jaloezie en wijk c ja die lopen alleen maar te klagen lucht kwalitiet dit dat ga eens goed terug in de tijd man hoelang hebben we al autos en bussen in het centrum ik snap echt deZe hele ophef niet
Hopen dat het snel afgemaakt wordt
… Bill heeft gelijk (ongelijk is een bult), maar woont waarschijnlijk niet binnen de singels. Bij de weg, heeft Ahold al interesse getoond in het voormalig Nöde-postkantoor? Bij deze…
Corio en het Wijk Corio-Kommittee slaan weer toe. Kunnen we in ieder geval de pretentie dat dit twee losse partijen zijn loslaten?
Wat een gezeur? Weer dit Nimbo effect. Utrecht is een grote stad maar veel bewoners en bedrijven (Corio) hebben slechts een kruideniersmentaliteit en hebben geen toekomstvisie.
Het probleem (verkeersdrukte, parkeeroverlast etc.) is een drogreden die ze aanvoeren omdat de meesten met het openbaar vervoer of de fiets komen.
Als ze dat werkelijk issues vinden waarom is het openbaar vervoer dan nog steeds niet van tramlijnen voorzien vanuit enkele wijken zoals bv. Leidsche Rijn, Lunetten, of gemeenten zoals Maarssen, Breukelen, Vianen en nog veel meer
dorpen zoals dat ook goed werkt in Duitsland, Zwitserland etc.
Nee, het Utrechtse gemeentebestuur is al jarenlang zonder visie en spant paard achter de wagen. Nu pas vele decennia na de bouw van de Uithof is men pas doordrongen van het feit dat een tramlijn nodig is.
En van dergelijke visies in het buitenland of een ervaring als bovengenoemde in de eigen stad, leert men niet. Hardleers en daarmee ongeschikt als bestuurders.
Met zo’n financieel sterke partij achter zich kan Wijk C het nog lang volhouden. Het is bijzonder triest dat HC/Corio nadat zij al zoveel commentaar hebben gekregen op voorgaande vertragingsacties door bezwaarprocedures aan te spannen.
Een oud spreekwoord zegt: “Wie niet horen wil moet maar voelen”.
Ik roep Utrecht op om tegen ieder besluit van de gemeente dat HC/Corio raakt en dat nog niet definitief is, bezwaar bij de Raad van State aan te tekenen.
Kosten zijn geen probleem. Reken maar dat de andere Utrechtse winkels die graag voor hun rekening willen nemen.
HC/Corio en wijk C moeten zich is bezig gaan houden met dingen die echt belangrijk zijn dan alleen maar iedere keer de bouw tegen te houden gaat echt nergens over,
toen vredenburg Tivoli gebouwd werd hoorde je wijk c ook niet toch. Wat denk je dat er voor luchtkwaliteit en drukte straks komt als parkeergarage vredenburg af is dat wordt natuurlijk niet tegengehouden schandalig gewoon hoe dit allemaal loopt