Weer tientallen fietsers bekeurd bij kruising Maliebaan: rij van meer dan 100 meter voor verkeerslichten | De Utrechtse Internet Courant Weer tientallen fietsers bekeurd bij kruising Maliebaan: rij van meer dan 100 meter voor verkeerslichten | De Utrechtse Internet Courant

Weer tientallen fietsers bekeurd bij kruising Maliebaan: rij van meer dan 100 meter voor verkeerslichten

Weer tientallen fietsers bekeurd bij kruising Maliebaan: rij van meer dan 100 meter voor verkeerslichten
Een enorme fietsfile in de Nachtegaalstraat. Foto: Robert Oosterbroek / DUIC
Er zijn vanochtend weer tientallen fietsers beboet bij de oversteek van de Maliebaan bij de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat vanwege het negeren van het rode verkeerslicht. Waar de politie twee weken geleden nog maar aan één kant van de straat stond, hadden de agenten zich nu aan allebei de kanten opgesteld.

Er zijn vanochtend weer tientallen fietsers beboet bij de oversteek van de Maliebaan bij de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat vanwege het negeren van het rode verkeerslicht. Waar de politie twee weken geleden nog maar aan één kant van de straat stond, hadden de agenten zich nu aan allebei de kanten opgesteld.

Naar aanleiding van de vorige verkeerscontrole stelde de politieke partij Student&Starter schriftelijke vragen aan het college. De partij wil af van ‘ongeloofwaardige verkeerslichten’ en verkeerssituaties waar het soms niet duidelijk is waarom fietsers voor rood moeten wachten. Het naastgelegen voetgangerslicht is namelijk vaak wel groen bij deze oversteek.

De roodlichtcontrole van vanochtend zorgde voor meterslange wachtrijen. Op de Nachtegaalstraat stond regelmatig een rij langer van 100 meter voor het verkeerslicht. Fietsers moesten meerdere keren op groen wachten voordat ze de Maliebaan konden oversteken. Veel fietsers reageerden afkeurend over de verkeerscontrole: “Er moet wat gedaan worden aan de verkeerssituatie. Onzin dat hier boetes worden uitgeschreven.” De agenten ter plaatse bleven volhouden dat ze er stonden voor de verkeersveiligheid. Bij klachten over de verkeerssituatie moesten de fietsers zich maar melden bij de gemeente.

Ondertussen heeft wethouder Verkeer in Utrecht Lot van Hooijdonk gezegd dat het verkeerslicht bij de oversteek van de Maliebaan niet goed functioneerde. Lees hier het hele bericht

 

137 Reacties

Reageren
  1. Robb

    Dus als iedereen netjes op het groene licht wacht, dan ontstaat er een file van100 meter. Hahahaha.

  2. ACTK

    Geweldig dit, vooral al dat lege asfalt er naast. Laat zo lekker zien hoe zeer we onszelf niet begrijpen en het elkaar vooral lekker lastig maken…

  3. marc

    lekker melkkoetje voor de overheid!

  4. Ben

    Fietspad is alleen voor fietsers en niet voor ander verkeer, dit om fietsers te beschermen,
    Dit moet echter niet inhouden dat de fietsers niet van de rest van de weg gebruik mogen maken.
    Gebruik van de rest van de weg geeft meer soelaas.
    Het andere verkeer dient dan gelijk op te rijden met de fietsers.

  5. Joost

    Aso’s…

    Waar blijft de fiets-snelweg die Utrecht CS en de Uithof zonder stops met elkaar verbindt?

  6. Hans

    Tsja, fietsers… waardeloos gevoel hè, om als melkkoe voor de overheid te dienen? Zo voelen wij automobilisten ons nu al vele tientallen jaren!

  7. Henk van den Bos

    Fiets in je hand nemen dan ben je een voetganger loop je zo de rij voorbij….
    kunnen ze je ook niet bekeuren

  8. Erik

    De breedte en capaciteit van de fietspaden en fietskruisingen in Utrecht is bizar laag in vergelijking met het aanbod van fietsen. De enkele automobilist heeft daarentegen wel weer zeeën van ruimte.

  9. Peter

    lachen, foto 4 aan de ene kant 100 meter fietsers, 0 auto’s en aan de overkant 4 hoeders van de wet.

  10. MAtthijs

    Heel simpel. Ook fietsers moeten zich aan de verkeersregels houden! Rood is stoppen en wachten! Ik sta als automobilist ook regelmatig te wachten voor een rood verkeerslicht, terwijl er geen verkeer aan komt.

    Waarschijnlijk is het voetgangerslicht groen en het fietserslicht rood, omdat er in het verleden teveel voetgangers van de sokken zijn gereden door fietsers….

    Gewoon gemekker van asociale fietsers, die denken dat de verkeersregels voor iedereen gelden, behalve voor zichzelf! Totaal geen medelijden mee en volkomen terecht uitgeschreven bekeuringen. Van mij mogen dit soort controles veel vaker plaatsvinden!

    En ja, ik rij ook op de fiets in Utrecht en ik wacht wel netjes totdat het verkeerslicht op groen staat. Hoe onnodig het wachten ook lijkt!

  11. Geenstijl@Utrecht.

    Beetje verkeersopvoeding kan geen kwaad, tevens maakt student&starter zich belachelijk.

  12. CK

    Vanaf nu lekker allemaal met de auto door Utrecht!

  13. Jonas

    Wat een machtsvertoon, belachelijk. Dit zijn zo’n beetje de veiligste rode lichten die je kunt negeren zonder gevaar. En zo zijn er nog wel meer, bv. het stoplicht bij de AH op de burg. Reigerstraat waar ook een nooit een hond oversteekt. Als het de politie echt om verkeersveiligheid zou gaan, dan zou ze wel controleren bij plekken waar daadwerkelijk gevaarlijke situaties ontstaan (en daarvan zijn er ook genoeg in Utrecht). Laat je niet foppen: het gaat gewoon om zoveel mogelijk mensen pakken en een statement maken.

    En de vergelijking met de auto is toch wel misplaatst. Met een auto kun je nu eenmaal iemand doodrijden, met een fiets niet. Een gemeente met een fijnstofgehalte dat door het plafond gaat en altijd de mond vol heeft over fietsers, zou de fiets wel eens wat meer ruim baan mogen geven.

  14. Niels Bokhove

    Geen wonder dat er geen auto’s in de Nachtegaalstraat te zien zijn: de straat is flink opgebroken vanwege werkzaamheden, dus veel minder auto’s. Eerst jezelf informeren en dan pas oordelen, zou ik zeggen.
    Ik ben het helemaal eens met Matthijs.
    Denk ook aan het asociale fietsgedrag op de zeer smalle grachten: aan de verkeerde kant rijden en dan kwaad worden als een automobilist er wat van zegt. Ooit de politie gevraagd daaraan wat te doen: geen reactie!

  15. Norbert

    burgertje pesten is dit en niets anders.

  16. Hugo

    Bijzonder om te lezen dat sommige mensen in plaats van begrip tonen voor het feit dat deze situatie niet handig is en er derhalve een oplossing nodig is, kritiek uiten op de fietsers die ipv zich als schapen op te stellen, zelf gaan nadenken en concluderen dat als er nergens auto’s op de weg zijn, ze prima door kunnen fietsen.
    Ik vind het jammer dat het voor de politie toegestaan is om in een situatie die overduidelijk niet naar behoren werkt onder het mom van “verkeersveiligheid” (kunnen ze aantonen dat er daar vaak ongevallen plaatsvinden met fietsers?) boetes uit te delen. Laat de politie lekker boeven vangen en als ze mensen teveel hebben kunnen ze die mooi de taak geven oplossingen te bedenken voor dit verkeerssysteem. Dit ruikt mij iets teveel naar het onbegrijpelijke bonnenquota systeem.

    @Niels, als de weg opgebroken is er er daarom weinig auto’s rijden momenteel, waarom is er dan juist nu sprake van een gebrek aan verkeersveiligheid wat als argument zou dienen voor deze “controle”. Lijkt me dat het de stelling dat deze controle ongeoorloofd is (publiekelijk gezien althans en (hoewel dat uiteraard te naief is) de politie zou er moeten zijn om ons, het schaapachtige, vooral niet zelfstandig nadenkende volk, te beschermen tegen onveilige situaties en ons daarbij te assisteren). Kortom: een falend beleid van gemeente en politie waar de burger (ook automobilisten die doorgaans uiteraard ook last hebben van deze grote stroom fietsers) slachtoffer van wordt.

  17. Lennert

    Op zich goed dat ze er eens naar kijken, ik fiets regelmatig over de Maliebaan en als ik daar moet oversteken en ik wacht netjes tot ik groen heb, zijn er altijd fietsers die van de Nagtegaalstraat of Burg. Reigerstraat komen die gewoon doorrijden. Zo gewend zijn ze om door rood te rijden. Die moeten ze bekeuren. Op het moment dat er niemand van links of rechts aan komt is bekeuren wel een beetje flauw natuurlijk.

  18. Linda

    Misschien een voorbeeld nemen aan Kopenhagen? Afgelopen zaterdag een mooi artikel in het Parool: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3757111/2014/09/27/Amsterdam-kan-nog-wat-van-leren-van-het-fietsersparadijs-Kopenhagen.dhtml

  19. Matthijs

    @Jonas
    Maar als een fietser met oordopjes in en de telefoon in de hand door rood rijdt en zich voor een auto stort, dan is een fietser toch gevaarlijk bezig. Er zijn niet voor niets regels afgesproken en een daarvan is (zowel voor auto’s als fietsers en voetgangers) wachten voor het rode licht. Goed dat de politie handhaaft.

    En ik pleit er niet voor dat auto’s ook door rood rijden, maar dat fietsers zich gewoon aan de regels houden. Regelmatig meegemaakt dat ik als automobilist groen heb, maar eerst nog een stuk of dertig fietsers voor moet laten die door rood rijden. En als je dan claxonneert, dan kan je nog een middelvinger krijgen ook.

  20. Rene

    Kudde gedrag….

    Dit kan je simpel voorkomen in 3 stappen!

    1) Stap van de je fiets en loop via de stoep naar de voetgangers licht!
    2) Steek lopend over!
    3) Stap op je fiets en ga vrolijk verder!

    Error~!

  21. Jonas

    Natuurlijk, regels zijn regels, dat snap ik ook wel. Maar de praktijk is nu eenmaal dat fietsers door rood rijden en dat dat in 99% van de gevallen ook zonder problemen gaat. En ik kan me ook bijna niet voorstellen dat iedereen in deze discussie nooit met de fiets of als wandelaar door rood rijdt (er zullen er vast wel een paar zijn, maar die zijn dan in de minderheid). Met de auto is dat meer taboe, en dat is niet voor niks.

    Het is een soort collectieve hypocrisie die we met z’n allen in stand moeten houden. Het is natuurlijk ook weer niet de bedoeling dat fietsers gevaarlijk door rood rijden. En omdat de politie nu eenmaal niet redelijkerwijs onderscheid kan maken tussen “erg” en “niet zo erg” door rood rijden, hebben we af en toe dit soort demonstratieve controles nodig om iedereen weer even wakker te schudden. Maar doe het dan ergens waar het ook echt op slaat, bijvoorbeeld bij de kruising Maliesingel-Lucasbolwerk. De stoplichten bij de Maliebaan slaan echt helemaal nergens op, dat weet iedereen die daar dagelijks langs gaat. Het is zo overduidelijk dat de locatie is gekozen om zoveel mogelijk te vangen.

    En als we het even in een groter perspectief plaatsen, in plaats van lekker bonnen schrijven, waarom niet analyseren wáárom mensen daar door rood rijden en de situatie verbeteren? Daar heeft uiteindelijk iedereen meer aan, lijkt me. Daar voor een tweede keer terugkeren is gewoon je macht doen gelden en geld vangen, meer niet.

  22. Hans

    Tsja Jonas, in 99% van de gevallen gaat het goed, sterker nog in 99,9% van de gevallen gaat het goed. En in die laatste 1 promille wordt er een fietser doodgereden.

  23. arnout

    Zo vaak als ik door automobilisten (meest buiten de stad) van de weg wordt gedrukt, en meestal geen voorrang krijg als ik van rechts kom op een gelijkwaardige kruising: en dat met twee kinderen achterin een bijzonder opvallende fietskar! Automobilisten wachten maar al te vaak “braaf” voor rood, om even verderop helemaal niet meer zo braaf te rijden, bijvoorbeeld veel te snel en te dicht te passeren.

  24. Bram

    Hans wat een onzin, alsof 1 op de 1000 fietsers die door rood rijden doodgereden worden. Dat zouden er 10 tallen doden vallen in Utrecht per dag…

  25. pL

    Zeker weer zo’n “alle fietsers tegelijk groen” situatie? Dat moeten ze afschaffen, maakt dat je maar een keer per verkeersronde aan de beurt komt en gezien de sloot fietsen en gebrek aan auto’s kan dat niet uit

  26. Frank

    Eén ding is zeker. Dit is wel de meest effectieve manier om de gemeente eens grondig naar die situatie te laten kijken. 🙂

    @Hans: Ik ben het helemaal met je eens. Bovendien is het niet alleen zo dat fietsers doorrijden terwijl ze rood hebben, maar in vrijwel andere gevallen hebben talloze fietsers de neiging om -(dus ook als ze het niet hebben zoals bij van links komen of een voorangsweg of -kruising) voorang af te dwingen met hun kwetsbaarheid omdat ze weten dat auto’s doodsbenauwd zijn voor lichamelijk letsel en de aansprakelijkheid daarvoor. Persoonlijk laat ik me daar echter steeds minder door leiden.

    Ik wacht dus op de eerste fietser (of pizzabezorger) die, zonder dat ik hem/haar raak, zo schrikt van mijn vastberadenheid om door te rijden dat-ie in paniek zo remt dat-ie plat op het wegdek komt te liggen zonder dat ik ook maar één krasje op mijn auto heb. :->

    En dan heb ik het nog niet eens gehad over ouders die met één kind voorop en één kind achterop (of bakfietsen met meerdere kinderen) en een mobiele telefoon aan hun oor die naar links afslaan zonder ook maar een seconde om te kijken of hun hand uit te steken (wat niet kan vanwege die telefoon).

    Fietsers zijn kortom steeds vaker de meest asociale verkeersdeelnemers die je je maar kunt bedenken.

  27. ACTK

    @Niels
    Je zou voor de gein eens moeten zien hoe breed die ‘zeer smalle grachten’ worden als je alle geparkeerde auto’s er af haalt… 🙂

  28. Jonas

    Het probleem met gelijkwaardige kruisingen is dat automobilisten niet meer verwachten dat je je aan de regels houdt als fietser (of misschien zelf de regels niet meer kennen). Ik heb regelmatig meegemaakt dat we met z’n tweeën een beetje schaapachtig zaten te wachten. Dit heb ik zo vaak meegemaakt dat ik tegenwoordig geneigd ben om de voorrang te nemen als ik ook maar een signaal zie van afremmen.

    Het lijkt me beter om de praktijk gewoon tot regel te verheffen en fietsers bij gelijkwaardige kruisingen voorrang te geven. Dat scheelt een hoop gedoe. Tussen fietsers onderling zou je dan nog wel de regel houden, maar die situatie is extreem zeldzaam omdat dat meestal onderling getimed wordt zonder problemen.

  29. Tim

    Schipper mag ik overvaren…

  30. Liset van Dijk

    Utrecht is echt een ramp voor voetgangers en fietsers. Ik woon in Amsterdam en daar is het verre van ideaal maar een paradijs vergeleken met Utrecht. Ik loop dagelijks van het station naar mijn werk en het wordt steeds onoverzichtelijker.

  31. michael

    Die verkeerslichten zijn er voor onze veiligheid, als zo’n verkeerslicht in een dergelijke situatie geen invloed heeft op je veiligheid (vb: als er geen auto’s aan komen) zou je hem gewoon mogen negeren in mijn ogen. Lijkt mij verder ook vanzelfsprekend dat je niet door rood gaat fietsen als er auto’s langs donderen. Fietsers die hun veiligheid in gevaar brengen natuurlijk wel op de vingers tikken. Ik maak het zo vaak mee in een ritje van 20 minuten dat ik wel 10 rode stoplichten kan negeren omdat het geen invloed heeft op mijn veiligheid, doe ik dit kom ik mooi 10 minuten later. Op een dag dat ik gebruik maak van de fiets kan dit zo een halve uur schelen, zonde…

  32. ludo

    rood licht is rood licht, maar de topcriminelen lopen vrij rond.?. denk dat ze hun tijd beter kunnen verdoen aan andere zaken, zodat het wel veilig wordt op straat?

  33. youri

    wuhahahahhaha degene die op deze foto staan voelen zich nu vast heel dom kudde dieren zijn het stuk voor stuk als het voetgangers stoplicht op groen staat dan stap je toch van je fiets en ga je lopen? DUM ASSSSS

  34. Kirsten

    Iedereen vergeet dat bij deze verkeersituatie vaak wel voor voetgangers het groene licht is en voor fietsers rood. Auto’s hebben op dat moment sowieso rood licht. Het is belachelijk dat de voetgangers wel mogen oversteken, maar de fietsers niet (en ze lopen/fietsen elkaar ook niet in de weg als beide op groen zijn).

  35. Roy

    Als het fietslicht vaak op rood staat terwijl het naastgelegen voetgangerslicht groen is, tja een beetje onzin om te controleren. Maar een hele simpele oplossing voor tijdens deze controles: afstappen, oversteken, verder fietsen. Dan ben je tijdens het oversteken gewoon even voetganger.

  36. Frans

    Ennnn…zoals altijd is de hele wereld weer fout behalve de burger zelf. We willen alles geregeld hebben… een vuilniscontainer moet nog worden geplaatst op een stoeptegel, kortom, we zijn 1 groot regelvragend volkje… maat de regels mogen niet toegepast worden op mij want dan is het ineens burgertje pesten… bahbah… bekrompenheid ten top.

  37. Frank

    Voetgangerslicht staat op groen. Fietserslicht op rood.
    En wat zegt de fietser dan (vrij naar Calimero):

    “Hij heeft groen en ik heb rood. En dat is niet eerlijk. Ooooh neeeee….”

    Moet ik als automobilist eens flikken. Door rood rijden als het voor de fietsers op groen staat.
    Ik denk dat als je 100 fietsers een verkeersproef af laat leggen, er minstens 80 zakken. Hup. Geen gezeur. Op de bon. Allemaal.

  38. Jesse

    Hmm, tsja wat moet je hier van zeggen… Veel mensen denken direct aan regels = regels maar als alle overheidsfunctionarissen zo zou handelen dan ben je nog verder van huis. Het lijkt me hier evident dat deze handhaving de algemene verkeersveiligheid niet bevorderd. Dat zou volgens mij ook de insteek van een dergelijke politiecontrole moeten zijn. Overheidsfunctionarissen (hier politieagenten) hebben daarom niet voor niets discretionaire bevoegdheden om bijvoorbeeld een waarschuwing te geven ipv een boete omdat de situatie daarom vraagt! Lijkt me sowieso goed om het hele fiets- en autobeleid in Utrecht tegen het licht te houden. Dat de echt gevaarlijke verkeerssituaties niet bekeurd worden of afgedaan worden met een waarschuwing, is natuurlijk ook niet goed.

  39. Jaap

    Anekdote over het desbetreffende kruispunt: Ik woonde net in Utrecht, was dus nog niet bekend met de situatie op dit kruispunt. Ik wachtte als fietser netjes voor rood licht, terwijl verschillende mensen doodleuk doorreden. Het werd groen, ik begon te fietsen. Het tweede stoplicht sprong ook op groen, dus ik kon direct door. Echter, voor het tweede stoplicht stond ook een busje dat bedacht had rechtsaf te slaan (wat niet mag en duidelijk staat aangegeven). Resultaat: bijna onder het busje, fiets kapot, chauffeur reed door. Sindsdien maak ik liever voor mezelf uit of de situatie veilig genoeg is om door te fietsen (rood of niet).

    Moraal van het verhaal: de gemeente moet eens goed kijken naar de afstellingen van alle stoplichten. Utrecht heeft zoveel stoplichten waar je als fietser krankzinnig lang moet wachten, of die helemaal nergens op slaan. In het centrum en op routes richting de Uithof zou de gemeente fietsers meer ruimte en voorrang moeten geven. Automobielgebruik zou zoveel mogelijk ontmoedigd moeten worden.

  40. De oplossing

    Plaats gewoon een bord; “Door rood rijden is volledig op eigen risico”. Als een auto dan een fietser schept is de fietser zelf gewoon de lul. Klaar. Probleem opgelost. Oh dan kan de fietser ook direct even de automobilist betalen voor eventuele materieele en immaterieele schade.

    Of zijn de fietsers hier dan te hypocriet voor?!

  41. Martin

    Ik kom uit Eindhoven en woon sinds 1,5 jaar in Utrecht en ik moet wel zeggen dat het als fietser in Utrecht tamelijk beroerd is. Gevaarlijke kruisingen, niet-functionerende stoplichten, drukke stukken waar weinig ruimte is voor fietsers… het is duidelijk dat de fietser weinig aandacht krijgt in Utrecht. En ondertussen wel het centrum ‘auto-arm’ proberen te maken door allerlei maatregelen. Als ‘nieuwkomer’ voelt het niet als een erg goed doordacht beleid.

  42. Martin

    Het is toch niet aan de individuele fietser om te bepalen of een situatie veilig is of niet?
    Ook niet aan de politie, die alleen een handhavende taak heeft.

    Dus alle fietsende klagers (klagende fietsers) moeten op zoek naar een politieke partij, die vindt dat fietsers zich aan geen enkele regel meer hoeven te houden en bij een ongeval nóóit de schuld krijgen…
    Als een automobilist op een lege weg te hard rijdt, krijgt hij toch ook een bekeuring?

    Dus kom op fietsers, je rijdt zelf door rood en neemt daarbij bewust een risico. In het gunstigste geval krijg je een bekeuring, in het meest ongunstige geval mag je familie komen om je te identificeren….
    Maar onthoudt… je rijdt zélf door rood, er is niemand die je veplicht om door te rijden……….

  43. Alexander

    Het is eenvoudig waarom de fietsers niet mogen doorrijden. Zij mogen dan ook afslaan en dus degenen die wandelen worden dan aangereden. Dat is mij daar al verscheidene malen gebeurt. Het is nu eenmaal zo dat iedereen vind dat hij/zij altijd maar moet kunnen doorgaan.
    Met de auto sta ik ook regelmatig op de vleutenseweg, biltstraat en bij de westplein, nog niet te noemen bij lage weide heel veel groen/rood rondes te wachten waarbij 1 a 4 autos per keer er doorgaan waarbij de file/rij meer dan 1km is.
    Je keuze van vervoer is je eigen keuze. Aan elk vervoer middel zitten voorwaarden en verkeersregels. Houd je er gewoon aan en zeur niet. Als automobilist betaal ik me blauw, als fietser betaal je heel weinig onder het mom van milieu. Als ik echter probeer door het centrum heen te komen als wandelaar, dan houd ik mijn hart vast hoe gevaarlijk de fietsers zich gedragen, door rood rijden, fietsen levensgevaarlijk stallen op een voetpad waardoor ik genoodzaakt wordt op de weg te lopen. Daar word ik uitgescholden door fietsers dat ik in de weg loop.

    Daarmee is het dus nooit goed wat we doen. Het is nu eenmaal druk in de stad. We moeten gewoon eens respect voor elkaar en de regels hebben.
    Als de werkzaamheden zijn opgelost dan wordt het op de Maliebaan ook weer drukker met auto’s en dus ook gevaarlijker voor iedereen. Ik schrik me elke dag minimaal 4x dood van de absurd gevaarlijke voor mijn auto duiken acties van fietsers en wandelaars. Terwijl zij door rood heen gaan.
    Stop met huilen op dit soort fora en ga de gemeentelijke wethouder en raadsleden aanschrijven. Voor mij heeft dit geholpen. Ik zie namelijk weer controles naar wangedrag van fietsers.

  44. Martin

    @ De Oplossing……… Helemaal mee eens. Eens zien wanneer de “schuldvrije status” van de fietser wordt opgeheven, deze nog steeds als een dwaas door het verkeer begeeft…..
    Héél misschien kijken ze dan eens uit…

  45. Jeroen

    Ik zie hier een hele hoop hypocriete mede-burgers die zich storen aan het gedrag van het leeuwendeel van de fietsers, en doen alsof zij zelf zeer rechtschapen burgers EN automobilisten zijn. Toch blijf ik mij, en ik ben zowel fietser als automobilist, verbazen hoeveel aso weggebruikers er te vinden zijn op een willekeurige snelweg.

    Op 1 werkdag, als koerier, moet ik vaker uitwijken, afremmen of wordt ik opgeschrikt door het idiote en dwaze gedrag van automobilisten dan dat ik schrik door het gedrag van een fietser.

    Uiteraard… regels zijn regels… maar als je gaat beoordelen, oordeel eerst op jezelf en rijdt 120 waar je 120 mag, geen 100 of 140, doe je knipperlicht (dat staafje links van je stuur) uit als je van baan verwisselt of op een rotonde de afslag pakt en vooral, zit niet steevast te bellen achter het stuur. Op het moment dat je dit doet, heb je het recht om de fietsers te beoordelen.

  46. Michiel

    Als er niks aan komt snap ik best dat je door rood rijdt. Maar er zijn kuddes fietsers die gewoon standaard door rood rijden. Ook als de andere kant net groen heeft gekregen. Als je dan gewoon doorrijdt omdat je groen hebt kijken ze je soms nog kwaad aan ook. Daarom stop ik ook niet meer voor mensen die door rood rijden, moet je maar beter uitkijken.

    Neemt niet weg dat het op de kruising Maliebaan gewoon niet goed afgesteld is.

  47. Eddy

    Goed bezig. Ga vooral zo door!

  48. Witteman

    Natuurlijk bekeuren ze. Ze worden niet betaald om logisch na te denken, befehl ist befehl.
    En de kassa rinkelt, het budget voor 2014 wordt vast wel weer gehaald.
    Dat het duidelijk niet werkt voor de verkeersdoorstroming, dat telt toch niet mee. De verkeerslichten zijn ingesteld op geld genereren, niet op veiligheid.

  49. Fons

    Vaak genoeg meegemaakt dat ik bijna een fietser op m’n motorkap had terwijl ik door groen reed. Dons krijg je een middelvinger van zo’n ‘keurige’ student terwijl hij/zij niet uit z’n doppen kijkt. En als er wat gebeurt ben IK de Sjakie omdat het ‘zwakkere verkeersdeelnemers’ zijn. Heel terecht dat hier eindelijk wat aan gedaan wordt.

  50. Paul

    Misschien kan het verkeerslicht anders afgesteld worden, maar als fietser dien je ook te wachten voor roodlicht.
    Dan kan een andere weggebruiker ook veilig oversteken.

  51. peet

    “Wij zijn fietsers! Dus wij hoeven ons niet aan de regels te houden”?

    Een terechte actie van de politie.

  52. Martijn

    Allemaal waar wat hier gezegd wordt hoor. Het is misschien allemaal net iets te overdreven, maar rood is rood. Als iedereen zelf kan bepalen of je jezelf boven de wet kan stellen omdat ‘het toch wel kan’, dan krijgen we hele lastige situaties. Maar we moeten in Nederland natuurlijk wat te klagen hebben, ik kan toch ook makkelijk 180 rijden als er snachts niemand anders op de snelweg is?

  53. Jan Smit

    Volgens mij fiets ik sneller dan menig agent kan rennen.

  54. Witteman

    Utrecht moet nog heeeeeeel veel leren:

    http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3757111/2014/09/27/Amsterdam-kan-nog-wat-van-leren-van-het-fietsersparadijs-Kopenhagen.dhtml

  55. Dus

    @ Jonas, grappig dat je het negeren van rood stoplicht op de Burg. Reigerstraat als geoorloofd en veilig ziet, aangezien hier zo vaak bijna aanrijdingen ontstaan, door fietsers die als een dolle (fiets eens normaal joh) door knallen, verkeer dat de regels naleeft (auto’s, andere fietsers en vooral bussen) negerend! Bussen staan hier regelmatig vertraging op te lopen, doordat ze de weg niet op kunnen draaien. Daarnaast staat hier vaak een oranje licht te knipperen, dus…….. (wat dus nou net hier niet werkt).

    Verder laat het alleen maar zien wat voor een gemeente Utrecht is en welke kneuzen van ambtenaren hier werken (maar wel een paleis voor zichzelf neerzetten). De verkeerssituatie deugt voor geen meter. De doorstroming van verkeer op deze hoofdfietsroute kan zo veel beter, alleen al door afstelling van verkeerslichten. Doordat de doorstroming stokt ontstaat er veel asociaal fietsgedrag en ontstaat er veel stress onder verkeersdeelnemers onderling. Zo zou het fietspad op zowel de Nachtegaalstraat als de Reigerstraat verbreed moeten worden (autoparkeerplaatsen weg, parkeergarage onder Maliebaan?) en zou er een (mini) rotonde moeten komen op de Maliebaan (ipv van 3 verkeerslichten, waarvan twee nutteloos. Nu laat de verkeerssituatie ook zien de stroom fietsers niet aan te kunnen. Je moet door rood rijden, anders werkt het niet. Daarnaast, zeker gelet op de kritiek bij de vorige controle een vreemde actie van de politie, waarschijnlijk opgedragen vanuit de gemeente. Je kan niet handhaven en vervolgens rare verkeerssituaties laten bestaan. Rare zaak.

  56. Jan

    Heerlijk! Regels maken zodat het maar geregeld is.lekker stoppen met nadenken en nutteloos voor een lampje wachten.
    Top van de politie dat nederland weer veel veiliger is geworden!

  57. Mickey

    Als je de mensen bewust wilt maken van de gevaren van door rood rijden in deze specifieke situatie, zijn er misschien betere manieren voor de politie om haar doel te bereiken dan enkel bekeuringen uit te delen. Als er zoveel mensen door rood fietsen moet er blijkbaar eens gekeken worden naar de verkeerssituatie..

  58. Jonas

    @Dus: mee eens dat áls er verkeer is, het soms misgaat. Wat ik constateer is dat er 9 van de 10 keer in de verste verte niets aankomt. Dan lijkt het me beter om het hele stoplicht weg te halen zodat iedereen tenminste oplet. Dat die bus überhaupt door die straat moet, is natuurlijk sowieso ongelukkig.

    Iets vergelijkbaars zie je bij de kruising Drift met Wittevrouwenstraat. Het fietsstoplicht is daar erg onduidelijk en er komt meestal niets aan, dus dat wordt ook standaard genegeerd.

    Verder ben ik het helemaal eens met je opmerkingen. Het is natuurlijk wel zo dat de gemeente enigszins beperkt is in wat ze met deze smalle wegen kan doen, waar zowel bussen, auto’s en fietsers in grote getale doormoeten.

  59. tinus

    Ga toch fietsen!

  60. Jan

    Waarom zou een fietser door rood mogen rijden? Als een automobilist dat doet mag dat toch ook niet? Ook niet als het fietspad ernaast wel groen heeft, dus wacht gewoon op je beurt. Het licht wordt vanzelf weer groen. En als je dat te lang vind duren stap je maar af en ga je als voetganger over als die wel groen licht hebben.

  61. FER

    Gewoon weer een verkeersagent op de kruising tijdens de spits, dat ging altijd goed.

  62. Arnold

    Zeg heren agenten hebben jullie die inbaken in Oog in Al reeds opgelost?

  63. Dick

    Vervang alle rode en groene lampjes voor één oranje knipperfietslicht Bordje erbij ” Uitkijken, u heeft géén voorrang! ” Zodra de gele hesjes verdwenen zijn is er echt niemand meer die gaat staan wachten tot het groen wordt.
    Bij zo’n oranje knipperpaal moet je altijd goed uitkijken of je veilig over kan steken. Fietsers die door groen fietsen, zonder om zich heen te kijken, lopen net zoveel gevaar wanneer een auto door rood rijdt.

  64. jeffrey

    @rene ik dacht vorig jaar ook zo slim te zijn af te stappen en de te gaan lopen. Echter dacht mevrouw agent daar anders over en werd op de bon geslingerd door het niet volgen van de aangeven rijrichting… Dus helaas het is gewoon triest

  65. rene zieck

    hehe zijn de pedofielen of zijn de echte crimielen op vakantie..?

    wee je wat je moet doen..?
    als je als politie agent je verlaagd tot dit soort werk dan kun je beter een andere baan zoeken ies waarbij je wel bijdraagd aan de gemeenschap

  66. Ed Raket

    Rood = Rood lastig hè. ……

  67. Herman

    Wat een janker die fietsers

  68. henk de vries

    Lange rij fietsers.. Wel cool dat de wachtrij met auto’s mega veel korter was omdat ze bij groen licht niet meer hoeven te stoppen voor fietsers die door rood vliegen. Ga zo door politie!

  69. Karel

    Goed idee van de politie om te laten zien hoe onhandig de kruispunten in Utrecht zijn. Zijn er verkeerskundige in de gemeenteraad die dit kunnen oplossen?

  70. Jim

    los van dat dit duidelijk een gefaald verkeersproces is en er iemand bij VWS of het OM ontslagen moet worden…

    Waarom stappen de fietsers gewoon niet af en lopen ze die 100 meter…l dan zijn ze immers voetgangers en is dit probleem er niet.

    ?

  71. Paul

    Ik ben het volledig eens met de actie. Het is belachelijk, om te zien hoe fietsers zich gedragen. Er wordt gerefereerd naar het “minimale” aantal ongelukken tussen auto en fietser. Tja dan heb ik het liever over het aantal BIJNA ongelukken die in 90% door automobilisten worden voorkomen en in 70% door fietsers worden veroorzaakt. (De middelvinger wordt dan ook nog vaak gebruikt als excuus voor de gedane actie). Laat ze de fietser aub flink beboeten, incl het niet hebben van verlichting, keihard aanpakken zeg ik zo.

  72. Judith

    Ik hoop dat dezelfde hoeveelheid politie over 6 weken de fiets verlichting zo gaat controleren. En misschien kunnen ze fietsers die als spookrijders van centraal station naar de Mariaplaats oversteken eens op de bon zetten. Dan zou fietsen door Utrecht voor mij een stuk minder gevaarlijk worden.

  73. Nina

    Alle fietsers worden hier wel heel snel over één kam geschoren. “Die fietsers doen alles maar fout…” Er zijn genoeg fietsers die zich netjes houden aan de verkeersregels en genoeg automobilisten die dit níet doen. Overhaaste generalisatie noemen we dat. Kijk sowieso eerst naar het eigen rijgedrag voordat andere mensen worden nageroepen.

    Ik ben het er mee eens dat rood gewoon rood is, naar als je kijkt naar de hoeveelheid fietsers die hier vaak erg lang moeten wachten… Dan lijkt het me toch dat er eens gekeken moet worden maar hoe de stoplichten hier staan afgesteld.

    Daarnaast is het zo dat je in sommige gevallen gemakkelijk door rood kan rijden. Als er niemand aankomt en het stoplicht blijft rood, waar wacht je dan nog op? Natuurlijk niet zomaar fietsen, maar met een beetje gezond verstand kun je ook met roos oversteken. Zeg nou niet dat u als mobilist nooit iets heeft gedaan wat eigenlijk niet mag, maar makkelijk kon in die situatie?

  74. Annemarie

    Tja, rood is rood en door rood rijden mag niet. Als je dat toch doet en je wordt bekeurd dan moet je niet zeuren. Máááár: als je ziet wat er gebeurt als iedereen braaf voor rood blijft wachten is het heel duidelijk dat er verkeers(licht)technisch iets moet veranderen, met name op dat kruispunt. Bij de kruising bij de Stadsschouwburg is de situatie een tijdje terug verbeterd, daar stond je heel vaak voor piet snot te wachten. Lijkt me een mooie taak voor mensen die ervoor hebben geleerd: zoek een goede oplossing voor deze kruising!

  75. Marco Knol

    Hopelijk een duidelijk signaal richting gemeente om nou eindelijk eens een keer een echt goed fietsverkeersbeleid te gaan maken. En willen al die zeurende automobilisten gewoon uit de stad wegblijven en hun auto op een P&R parkeren? Hoeven ze ook niet meer bang te zijn dat ze een fietser op hun motorkap krijgen. Dank.

  76. Frederik

    De ontwerpers van kruispunten e.d. zijn verslaafd aan stoplichten. Maak rotondes, gaat (indien niet te groot zoals in Kanaleneiland) altijd goed.
    Nederlanders zijn verslaafd aan de heilige koe ‘auto’ geheten. Weg ermee, laat ze maar omrijden – of beter nog, de fiets pakken. Dus meer ruimte (ook in vierkante meters) voor de fiets.

  77. ro

    Met een fiets aan de hand ben je toch nog steeds bestuurder??

  78. Albert

    Goed zo.
    Regels zijn regels.
    Of je nou een automobilist, fietser of voetganger bent.
    Niet met 2 maten meten.
    De 100 meter laat zien dat de faciliteiten voor fietsers te kort schiet, dus daar mag zeker over geklaagd worden.
    Maar als je toestaat om de regels te mogen negeren, vind ik ook dat ik door mag rijden bij een alcoholcontrole als ik zeker weet dat ik niks gedronken heb, maar daar gewoon even geen tijd aan wil verspillen.
    Dit mogen ze morgen ook in Amsterdam invoeren.
    En dan het liefst op elk kruispunt!

  79. joost

    Zij staan toch gewoon te wachten voor het verkeer dat kruist op de maliebaan? Wel degelijk een gevaarlijk kruispunt. Hoe vaak daar wel niet fietsers in het donker Door rood rijden terwijl auto’s groen hebben…En ja, dan rij je bij het eerste stoplicht Door rood en sta je 10m alsnog voor de maliebaan te wachten. Dan staat de 100m file 10m verderop. Lekker boeiend

  80. Sven

    Goed om te zien dat onze belastingcenten weer ‘goed’ worden besteedt. Hebben ze nu echt niks beters te doen dan fietsers te bekeuren?? Ga toch eens je werk doen en zorg ervoor dat er minder criminaliteit is in dit land. Wat een stelletje armzalige politiemensen. Walgelijk gewoon!

  81. maria

    Een goede reden in mijn ogen dat automobilisten als melkkoe voor de overheid dienen en fietsers niet, is dat auto rijden erg milieuvervuilend is. grote kans dat half Nederland binnen een eeuw onder water staat. Dus ga lekker fietsen of neem ov en hou op met klagen!
    het stomme aan stoplichten is dat ze maken dat mensen niet logisch na mogen denken. Een mens kan zelf zien of er iemand aankomt of niet, zeker op de fiets kan je makkelijk om je geen kijken.

  82. Gosat

    Helaas bevestigd dit wel waarom de stoplichten daar op die manier werken. De bottleneck is de middelste stoplicht(hierbij is het wel gevaarlijk oversteken). Als de andere op groen staan, tegelijk met de voetgangers, dan krijg je dus een fietsfile die de eerste straat blokkeert. (Eerste straat is dus de straat met klinkers en niet met asfalt).

    Ik stop alleen voor de middelste, die andere negeer ik wel ja.

  83. Mascha Claessens

    Heb daar vanochtend 3 groene lichten aan me voorbij moeten laten gaan in die rij fietsers. Ik fiets daar altijd als het voetgangerslicht groen is, wat mij volkomen veilig lijkt. Echt bizar hoeveel mensen daar vanochtend werder aangehouden. Als ik fietsen in Rotterdam in de spits vergelijk met fietsen in Utrecht in de spits, kan ik alleen maar zeggen dat de fietspaden in Rotterdam wel snelwegen lijken in vergelijking met die in Utrecht. En stoplicht na stoplicht na stoplicht na stoplicht… Niks verkeersveiligheid, gewoon studentjes de laatste centen uit hun broekzakken schudden… Het is namelijk een ontzettend makkelijk te overzien kruispunt, waar zo vroeg op de ochtend al helemaal weinig auto’s zijn, zeker nu er vanuit de nachtegaalstraat nog minder auto’s komen omdat die grotendeels is afgesloten.. :S

    Nope, ik vond dit ook een bizarre vertoning.

  84. Rob

    Het doel heiligt de middelen. Een verkeesrlicht (ten onrechte vaak STOPlicht genoemd) is een middel dat tot doel heeft om verkeerssituaties veiliger te maken daar waar normale (voorrangs)regels niet voldoende zijn. Een verkeerslicht onnodig op rood laten staan als de verkeerssituatie daar niet om vraagt (bijv. omdat er verder geen verkeersaanbod is dat de situatie onveilig zou maken) is daarom onzin. Gemeente moet situatie dus opnieuw bekijken en verkeerslichterogrammering daarop afstemmen.

  85. Jorn

    http://meldpunt.fietsersbond.nl/ Download de app, geef de verkeerssituatie en klacht door en vanaf 10 klachten moet de gemeente er wat aan doen… Gewoon even lkker constructief bezig zijn. Overigens zou de politie dat zelf óók kunnen doen. Het zijn en blijven gewoon ambtenaren in dienst van het publiek. Dus een achterlijke verkeerssituatie zouden ze zelf ook gewoon (verplicht wellicht) moeten melden.

  86. antonetta

    Goed zo politie, het mag vaker dat jullie gaan staan op de kruispunten waar stoplichten zijn. Vooral de fietsroute vanaf station naar de UIthof. Het is levensgevaarlijk als je ´s ochtends met je fiets vanuit Rijnsweerd naar bv het nieuwe Stadskantoor moet.
    Rijden met zijn drieën je tegemoet op het fietspad door het Wilhelminapark. Rijden met oordopjes in luisterend naar muziek en horen niet jou fietsbel. Hoek Jan van Scorelstraat/Frederik Hendriklaan is hetzelfde voorbeeld als Maliebaan. Fietspaden Nachtegaalstraat zijn ook te smal om te passeren. Geparkeerde fietsen staan bijna op het fietspad.

    Succes en maak de gemeente maar eens wakker, in plaats te pronken dat Utrecht de veilig fietsstad is.

    Met een auto moet je al helemaal niet de stad ingaan.

  87. Frank

    Tot voor een aantal jaren hadden de stoplichten op de kruising Maliebaan / Nachtegaalstraat twee fases: voor oost-west verkeer en daarna voor al het noord-zuid verkeer. Ofwel: 50% van de tijd had je groen.
    Maar sinds een aantal jaren gaan de verkeerslichtinstellers helemaal los met een groen fase voor iedere soort verkeersdeelnemer en voor iedere rijrichting. Resultaat: nu heb je nog maar 20% van de tijd groen of minder. En niet alleen hier maar op vele plekken in de stad sta je eindeloos te wachten.
    Deze manier van verkeersregulatie is bedacht in slaapsteden als Nieuwegein of Almere om daar voor enige levendigheid te zorgen (Herman Finkers: het licht staat op rood, het licht staat op groen: in Almelo is altijd wat te doen)

  88. maolan

    Lieve fietsers, waan je niet onsterfelijk. Als ik vanwege mijn werk Utrecht moet bezoeken met mijn schamele automobiel. SORRY for trespassing on YOUR territory. Waan je eens opgesloten in een blikken trommel, die je heel wilt houden, voor je baas of voor jezelf. Omringd door agressieve pedalen,spatborden, begagedragers. Van het lijkt wel, boze Utrechters. Mensen die verkeersregels negeren. Door rood licht rijden, alleen omdat ze FIETSER zijn? Ik probeer op tijd voor u te stoppen. ook als door rood rijdt en uw middelvinger naar mij opsteekt.

  89. Jimmy

    Befehl ist Befehl bij deze coppers. Als agent moet je je doodschamen dat je meewerkt aan het pesten van het volk dat je geacht wordt te beschermen.

    Voor de volgende keer: met de fiets aan de hand ben je voetganger. gaat dat licht op groen, stap dan even af, loop 10 meter en stap weer op 😉

  90. maolan

    Luister naar jullie teneur. Het merendeel van de berichten. zo agressief, zo Hippie. Zonder gemotoriseerd vervoer is Utrecht in 48 uur dood. Zonder biologische groenten, bronwater ennnn fietsonderdelen. Jij KAN fietsen omdat hij je fiets naar de stad heeft gebracht. be hippie, peace man. en hou je aan de verkeersregels. net als ik

  91. Jan

    Heerlijk al dat gekonkel over veilig fietsen en zo.
    Laten we nou eens naar de 2e foto kijken.
    Het enige wat ik zie zijn 4 gelegaliseerde dieven die “ja je moet ze maar kunnen vinden” voor een ander jouw geld aan het stelen zijn.
    Laten we wel zijn, een goede dief steekt het in z,n eigen zak. ja toch?

    En dan dat slappe gelul over rijden door rood.
    Als ik voor een rood stoplicht sta en er is in velden of wegen niemand te bekennen dan rij ik gewoon door rood.
    Ik ben toch geen aangelijnd schaap.

    Het gaat zoals altijd maar weer om 1 ding…..En dat is echt niet jullie veiligheid.

  92. Gertjan

    In de rij voor de nieuwe Iphone 6?

  93. utr

    Dit is inderdaad niet normaal en er moet iets aan gedaan worden. Maar is je fiets aan de hand pakken en lopen als voetgangers groen hebben dan teveel moeite tot dat dit opgelost is?

  94. Dmitry

    Mwahahahahaa!

    Volgend stap: verschil uit autoverkeerslicht, voetgangersverkeerslicht, en – wacht voor’t – fietsverkeerslicht!

    Minimaal prijs voor fietsers verkeersonderwijs – 150€

  95. Ronald

    En terecht. Fietsers lopen altijd maar te klagen over automobilisten maar zelf zijn ze de grootste aso’s.

    Ze steken over zonder te kijken of richting aan te geven, rijden door rood ook als er verkeer aan komt en dan nog kwaad worden ook als ze bijna aangereden worden, ze rijden vaak genoeg voetgangers bijna aan, voeren geen tot slechte verlichting, zitten te bellen/appen etc tijdens het rijden enz.

    De automobilisten zijn al jaren keihard aangepakt en krijgen abnormale boetes voor een paar km/h te hard. Nu is het tijd om die fietsers eens goed aan te pakken met absurd hoge boetes. Geen e-keur op je fietslampjes direct een boete, door rood boete, telefoon vasthouden tijdens het fietsen boete, geen richting aangeven boete, te gladde banden boete enz.

  96. Henk

    Deels terecht. Fietsers zijn vaak zo gruwelijk asociaal. En als automobilist betaal je de schade wanneer je zo’n spookrijdende, door-rood-rijdende smartphonegebruiker onder je auto parkeert.

    Daarentegen: om nou stil te gaan staan op een kruispunt “omdat het moet”, en niet omdat de situatie daar aanleiding toe biedt, dat is ook weer zo wat.

    Ik denk dat het goed zou zijn de wet aan te passen, zodat fietsers zich niet meer onschendbaar wanen. Wordt een fietser aangereden door een overtreding, bijvoorbeeld door rood, dan ook alles zelf betalen. Dan kunnen ze verantwoord risico nemen (door rood op een leeg kruispunt), maar zullen ze minder geneigd zijn hun lijk maar op straat te smijten in de hoop dat al het andere verkeer stopt.

  97. Mitch

    Mja als je toch doorfietst.. Mag je 97euro afrekenen…

  98. martin van vliet

    Groenlinks wethouder van verkeer: waarom laat je dit gebeuren? Heavy political stuff, ga dat maar eens uitleggen vanavond bij Nieuwsuur of Pauw

  99. Michael

    Simpel toch. Als het voetgangerslicht vaker op groen staat, afstappen, oversteken, opstappen, fietsen.
    Maar uiteindelijk is de gemeente verantwoordelijk voor de inrichting van de openbare weg. Als die maar genoeg (schriftelijke) bezwaren over die verkeerssituatie krijgen, passen ze het wel aan. En als ze te traag zijn met beslissen, krijg je er nog geld voor ook.
    https://www.regelhulp.nl/zr/rh/webapp/kennisbank/Informatie/DwangsomBij?sessionId=9D72E3DBD344FA0D98C01931C1465D5D

  100. K.W.

    Voor alle automobilisten die zichzelf met fietsers vergelijken: jullie zijn een veel groter gevaar op de weg, vervuilen het milieu, maken herrie en nemen om te beginnen al veel meer ruimte in dan fietsers. Ik ben niet tegen autorijden, en de manier waarop jullie als melkkoe dienen gaat i.d.d veel te ver, maar het is FIETSEN dat gestimuleerd zou moeten worden i.p.v. ontmoedigd!!!!
    DOMME Gemeente Utrecht 🙁

  101. floris

    de stoplichten staan bizar slecht afgesteld, met als resultaat dat er een complete opstopping voor fietsers ontstaat als je wel braaf wacht. Maar in plaats van hun eigen fouten op te lossen laat de gemeente bekeuren. Dacht dat fietsen juist aangemoedigd moet worden? Deze gemeente doet er werkelijk niets aan op deze manier.

  102. thijs

    Als al die fietsers nu eens een dagje met de auto gaan kijken hoe snel het fietsertje treiteren in Utrecht voor bij is.

  103. Jonathan

    Erg jammer dat onze overheid ervoor kiest om het vervoersmiddel dat het milieuvriendelijkste, gezondste, meest ruimtelijk efficiënte en veiligste is, zo negatief te benaderen. Naast dat je je fiets nergens meer mag neerzetten omdat dat lelijk is(terwijl de grachten vol staan met auto’s) Moet je de helft van de tijd in weer of geen weer op stoplichten wachten die zonder reden op rood staan. De nieuwe stoplichten rond de IBB en Ledig erf zijn er op achteruit gegaan, is het druk voor het stoplicht op de Gansstraat en groen om rechtsaf te slaan, pech gehad want het staat vol met mensen die rechtdoor willen, die de weg blokkeren in het daarvoor bestemde vak. Dingen als dit plus de soms bijna 4 minuten wachttijd, terwijl auto’s en fietsers tegelijk voor rode stoplichten staan, geven je wel een erg stom gevoel als je braaf de regels volgt.

  104. Randy

    Wat ik nog wel mis in deze discussie is dat 90 euro natuurlijk een buitenproportioneel hoge boete is…

  105. Niels Bokhove

    @Hugo
    Mis! Fietsen en auto’s op de Nachtegaalstraat rijden parallel. Het knelpunt zit hem uiteraard tussen die fietsers en de auto’s op de kruisende Maliebaan en de ventwegen daar. Daar hebben we het toch over.
    En bovendien: Nachtegaalstr. en Reigerstr. schijnen de drukste fietsroute in Nederland te zijn. Zag laatst ‘s ochtends, zonder politiecontrole, op Nachtegaalstr. een fietsfile voor stoplicht bij Bruna staan tot aan de Albert Heyn, 2-3 fietsen breed! En dat moet allemaal de Maliebaan over! Einde middag is het dan andersom. Juist op die momenten is er veel autoverkeer op de Maliebaan.

  106. Maartje

    Heel kansloos om op deze manier te bekeuren en ook totaal niet effectief. Zoals zoveel al zeggen; er moet gekeken worden naar de verkeerssituatie i.p.v. random fietsers te bekeuren.
    Misschien een onderwerp wat er niet echt mee te maken heeft, maar controle op fietslicht vind ik dan wel weer goed, want fietsers zonder licht zijn echt gevaren op de weg.
    Niet bekeuren om het bekeuren, maar daar waar het echt nodig is.

  107. Bing

    Er zijn vast wel meer van deze plekken te vinden in Nederland. Elke dag kontroleren en we slaan een flinke bres in het begrotings tekort. Trouwens, fiets belasting zou ook een goed idee zijn, fiets voorzieningen zijn tenslotte ook niet gratis.

  108. D. de Bruijn

    De politie zegt dat ze er stonden voor de verkeersveiligheid.
    Op deze manier brachten ze het hele verkeer in gevaar.

  109. Nukeface

    Mogelijk een gekke suggestie hoor. Maar uhm. Met dat lege voetpad er naast, plus in het artikel “het voetgangerslicht stond vaak op groen”, mogelijk om die 100m rij voorbij te gaan, afstappen, 100m lopen, oversteken bij voetgangerslicht, en dan fietsen? … Zomaar een suggestie…

  110. Frank

    @Nukeface Geen gekke suggestie. Maar niet bijster origineel, want hij is een aantal berichten eerder al gedaan door zowel ‘Roy’ als Michael’.
    Zoek op ‘afstappen’ op deze pagina.

  111. Dirkje

    Heel goed dit. De reden waarom ik geen deel meer neem aan het wielenverkeer is het mega asociale gedrag van de mensen die in dit land wonen. De meeste mensen zijn ernstig asociale tokkies en gedragen zich derhalve als een amoebe. Bekeuren die hap, keer op keer op keer, totdat ze leren zich netjes aan de verkeersregels te houden die ons allemaal zijn aangeleerd……. rood is stoppen. of je het nu wilt of niet, dat stoplicht staat er niet voor niets. Zo zijn de regels die wij met elkander hebben afgesproken. Studenten zouden zich beter bezig kunnen houden met een baan zoeken ipv studeren omdat 94 procent van de studies overbodig zijn en geen baan opleveren maar ons als maatschappij veel te veel kosten. Studies zouden beperkt moeten worden tot praktische studies, laborant, arts, dat soort dingen. maar goed, terug te komen hierop ook fietscontrole aub, remt ie goed, werkt het licht? heeft de fietser niet gedronken? heel goed, aanpakken aanpakken en nog eens aanpakken dat straattuig dat op hun werk de mooie man en vrouw uithangt maar in feite een omhooggevallen tokkie is omdat ze toevallig geluk hebben gehad. aanpakken !

  112. Frank

    @Dirkje: Verder gaat het hoop ik wel goed met je?

  113. rik veen

    Goed idee zeg van de Utrechtse politie. Laten we de fietsers eens het leven zuur gaan maken. We zetten overall palen neer met vieze knopjes waar de fietser op moet drukken als hij wil oversteken. Maar we laten het stoplicht op rood staan terwijl alle andere verkeersstromen ruim baan krijgen. En als ze dan het getreiter zat zijn en door het rode licht fietsen geven we ze een bekeuring. De Utrechtse politie is goed bezig met het leefbaar houden van de stad. Ik geef een nul voor dit beleid.

  114. Dit mag wel

    “Het naastgelegen voetgangerslicht is namelijk vaak wel groen bij deze oversteek.”
    Gewoon afstappen, verder over de stoep lopen met de fiets aan de hand en oversteken bij het voetgangersstuk. Dan aan de overkant weer opstappen.

  115. Jeroen

    Geweldige situatie.. En ‘het blauw op straat’ maar schrijven.. Mooie reactie 🙂 hoe klein(geestig) kan een G4 stadje zijn.., niet het signaal begrijpen maar gaan schrijven…

    B&W Utrecht zijn jullie nog wakker??

    Mooie combi met deze haha: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1223500/cnn-utrecht-s-werelds-beste-fietsstad.html

    Fietsersbond Utrecht, puntje van actie??

    J

  116. Nel

    Als ik kijk hoevaak ik als voetganger moet wachten op een treintje door-roodfietsers die afslaan, terwijl het voetgangerslicht groen is, dan kan ik hier toch echt niet mee zitten. Regels zijn er toch echt voor iedereen, jongens (m/v)…

  117. Caroline

    Heel goed dat de politie zich ten eerste eens op straat laat zien, ten tweede om diegene die zich weer eens niet aan de regels houden zich hiervoor een boete uitschrijven.
    Een ieder heeft zich aan de verkeersregels te houden, zo ook die fietser die te beroerd is zijn hand uit te steken, te wachten voor een rood licht en nu zeker ook nu de schoolgaande jeugd weer in de rondte fietst en zodoende het fietsen en de regels daarom heen af kan kijken van DE FIETSER die zich aan de VERKEERSREGELS houdt. Wat ik wel vind is dat diegene die altijd keurig staat te wachten wel eens een BONUS mag krijgen, er zijn altijd weer lui die alle regels in het leven aan hun laars lappen. En juist diegene die moeten een VETTE BOETE krijgen. Dus grijp ze allemaal die zich niet aan de VERKEERSREGELS houden en bekeur ze maar flink en gelijk de boete innen anders komen ze daar weer onderuit.

    Zegt het voort, zegt het voort. BEKEUREN DIE GASTEN !!!!!!!

  118. Martin

    @rik veen: De politie pest geen fietsers, maar handhaaft de wet!

    Het is net als internet, misschien dat je dat wél begrijpt…: “Als u gebruik maakt van deze site geeft u aan akkoord te gaan met de voorwaarden en het plaatsen van cookies…”

    In het verkeer is het niet anders….: Als u deel neemt aan het verkeer dient u zich aan de wet te houden…”

    Hoe moeilijk kan het zijn.
    Rood licht is wachten.
    Rechtdoor overstekende voetgangers hebben voorrang op afslaande fietsers, die dan ook hun hand hebben moeten uitsteken……

    Het is allemaal niet zo moeilijk, écht niet.
    Probeer het maar eens, fietsers:)

  119. rik veen

    Sommigen beginnen hier over hand uitsteken bij het afslaan. Dat heft natuurlijk niets met het onderwerp te maken maar we kunnen er best even op ingaan. die regel stamt uit de jaren 30 toen het verker overzichtelijk was. Tegenwoordig kun je op kruispunten echt veel beter je handen aan het stuur houden op een druk kruispunt. Misschien sneu voor de mensen in de automobieltjes, maar die moeten er maar een keer aan wennen dat ze daar rekening mee moeten houden. Wie zijn hand uitsteekt bij het afslaan is levensgevaarlijk bezig.

  120. Marco

    Wat ben ik blij dat ik Caroline niet als buurvrouw heb. Dat moet beslist geen pretje zijn.

  121. tom

    bewoners van maibaan vinden dat er stop moet worden

  122. TBD

    Waarom stappen mensen niet af en gebruiken ze de voetgangers pad?

  123. @ Rik Veen

    @ Rik Veen

    Hahahahahaha. Ja, je hand uitsteken is gevaarlijk als je in e andere een mobieltje hebt. Voor mensen die kunnen fietsen is er niks gevaarlijks aan. het is juist gevaarlijk voor andere weggebruikers die niet kunnen anticiperen op het rijgedrag van een afslaande fietser die dat niet zichtbaar maakt. Men kan niet in je hoofd kijken he. Typisch dat je het negeren van verkeersregels gaat goed praten en beargumenteren. Het is jammer dat de politie minder streng bekeurd op het naleven van verkeersregels door fietsers. In dit geval (van het artikel) had men het juist anders moeten aanpakken, aangezien de verkeerssituatie niet deugt. Men zou juist verkeersregelaars moeten inzetten op alle moeilijke kruispunten op de hoofdfietsverbinding.

  124. Frank Maatje

    volgens mij heet zoiets een verkeersregelinstallatie en geen bonnengenerator. Er is hier dus duidelijk iets mis met de afstemming van de techniek op de werkelijkheid. Maar in de moderne maatschappij die wordt geregeerd door juristen en accountants is geen plaats meer voor een gebruikersvriendelijke inzet van een paar stoplichten maar wordt het rood van het licht als de bron van alle wijsheid gezien en wordt de gebruiker geslachtofferd aan het slecht functioneren ervan.

  125. Bjorn

    Ik fiets, wacht zelden voor rood en weiger mijn hand uit te steken. Automobilistjes die daar problemen mee hebben mogen zich zorgen maken over de lak op hun karretje en de voortandjes in hun grote waffel.

  126. eduard

    wanneer gaat de politie in Amsterdam Centrum handhaven en fiesters beboeten? het is fiets wild west in Amsterdam nog…

  127. floris

    Wat nog niet is genoemd volgens mij is dat deze fietsroute door de gemeente Utrecht wordt aanbevolen voor fietsers om te nemen als ‘snelle fietsroute’. Je weet dan dat er veel fietsers over deze route gaan op spitstijden maar vervolgens los je niet de knelpunten op. Dan is het toch raar om te gaan bekeuren ipv het probleem op te lossen?
    Verder vind ik dat er meer voor fietsers moet worden gedaan ipv auto’s die per se midden in het centrum willen rijden en parkeren. Daar zijn prima p&r’s voor. Maakt de gemeente het nieuwsbericht van cnn ook nog eens waar.

  128. Anna

    Voor alle mensen, die de twitter account van Lot van Hoijdonk (wethouder verkeer Utrecht) niet volgen. Gisteren heeft ze volgende getwitterd:
    “Oversteek Maliebaan fietsers: stoplicht is bekeken en functioneerde onvoldoende, nu 5x zoveel groentijd, definitieve oplossing gezocht”

  129. Niels

    De grap is dat de stoplichten zo zijn afgesteld dat als je wel voor het rode licht wacht en wegrijdt als het fietserslicht op groen gaat, het volgende licht precies op groen gaat als je daar bent, waardoor je iedereen die door het rode fietserslicht was gereden voorbij rijdt.

  130. Pieter Post

    Laatst nog zo’n door-rood-rijdende fietser op m’n voorbumper. Gelukkig maar een paar krasjes. Ik geloof dat die fietser trouwens morgen wordt begraven.

  131. Janco

    Of rood negerende fietsers nu aso’s zijn of niet, of ze bekeurd hadden moeten of niet, maakt voor mij niet zo veel uit.
    Veel belangrijker:
    Het kan niet de bedoeling zijn dat er een rij van 100 meter fietsers ontstaat als iedereen zich aan de regels houdt. Het lijkt me volstrekt duidelijk dat daar iets mis is.
    Stiekem, en de politie zal dat natuurlijk nooit openlijk zeggen, verdenk ik er een leidinggevende daar van, dat hij of zij heeft willen shockeren om dit foutje aan de kaak te stellen.

  132. VSJ

    Waar we ons in Regelland wel niet om druk kunnen maken zeg…

  133. Xander

    De moraal van het verhaal. De politie is zo nu en dan kinderachtig bezig om centjes binnen te tikken, automobilisten zijn de netste mensen die nooit wat fout doen en fietsers manoeuvreren zich soms in situaties doe extreeeeem gevaarlijk zijn door het rode licht te negeren.

    Desalniettemin is het gewoon aan de gemeente de taak om elk stukje van de gemeente in ogenschouw te nemen en te kijken hoe ze de verkeerssituatie kunnen optimaliseren. Als er op een bepaald kruispunt (zoals in het betreffende voorbeeld hierboven) steeds 20+ aan fietsers staan te wachten en 1 auto. dan lijkt het mij zeer voor de hand liggen dat heel dat kruispunt op een verkeerde manier functioneert. het aanbod van verkeerslichten moeten beter afgestemd worden op de vraag (frequentie) van verschillende weggebruikers.

    Daar boven op vind ik het weer zo typisch Nederlands dat we hier met z’n allen vingers zitten te wijzen naar wie er fout zit in plaats van wat aan het probleem te doen. Boetes geven lost het probleem niet op dat bezorgd iemand alleen een klote dag en een maand later maak je weer dezelfde ‘fout’. een probleem los je op door in de buurt te gaan inventariseren om de verkeerssituatie aan te pakken. maarja dit kost de gemeente en de overheid weer geld, dan blijft er minder geld over om ISIS te bombarderen en andere bodemloze putten te blijven financieren.

    tot slot als iedereen die in hun eigen stad werkt/woont nou eens allemaal de fiets zo pakken om deze afstand af te leggen? Het is gezond, goedkoop, neemt minder ruimte in dan een auto.

    zo ik ga koffie drinken

  134. Ed

    De politie had eenvoudig kunnen constateren dat de verkeerslichten niet goed/afdoende werkte. In plaats van dit te melden bij de gemeente vonden onze politie-vrienden het een uitstekende gelegenheid om het beleid van Ivo Opstelten – de VVD minister van justitie uit te voeren; meer inkomsten uit boetes – dus meer bonnen schrijven. Halen ze hun bonnenquota deze maand vast weer. Voor de veiligheid?? Een drogreden – voor de veiligheid hadden ze de evidente storing van de verkeerslichten direct moeten melden bij de gemeente en tussentijds het verkeer moeten regelen. Ze verdienen hier zeker geen respect voor.

  135. djf

    Of je stapt af en loopt naar het wel werkende naastgelegen voetgangers stoplicht.

  136. Jo

    Tsja. Als Lot het zegt … Ze maken tegenwoordig iedereen wethouder

  137. erik groot

    De politie kan natuurlijk ook een aantal meters voor de stoplichten de fietsers erop attenderen dat er een stoplicht aankomt. Nu staan ze verdekt opgesteld in bijv. een portiek (heb ik gezien) en geven dan de ‘overtreders’ door aan agentjes (‘weet je moeder wel dat je hier staat’ – Wim Kan). Ik bedoel maar, de politie heeft ook een voorlichtende taak. Moet toch wel erg denken aan het principe van de melkkoe.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).