Wethouder Lot van Hooijdonk reageert op kritiek Fietsersbond: “Afsluiting St. Jacobsstraat wordt aangepast” | De Utrechtse Internet Courant Wethouder Lot van Hooijdonk reageert op kritiek Fietsersbond: “Afsluiting St. Jacobsstraat wordt aangepast” | De Utrechtse Internet Courant

Wethouder Lot van Hooijdonk reageert op kritiek Fietsersbond: “Afsluiting St. Jacobsstraat wordt aangepast”

Wethouder Lot van Hooijdonk reageert op kritiek Fietsersbond: “Afsluiting St. Jacobsstraat wordt aangepast”
De afsluiting van de St. Jacobsstraat wordt aangepast. Dat laat de Utrechtse wethouder van verkeer Lot van Hooijdonk weten als reactie op de kritiek van de Fietsersbond.

De afsluiting van de St. Jacobsstraat wordt aangepast. Dat laat de Utrechtse wethouder van verkeer Lot van Hooijdonk weten als reactie op de kritiek van de Fietsersbond.

De Fietsersbond liet gisteren weten dat ze het overleg met wethouder Van Hooijdonk van Verkeer en de gemeente Utrecht had opgeschort. Aanleiding daarvoor is de plotselinge afsluiting van de St. Jacobsstraat voor fietsers. De bond is boos en verbijsterd over de gang van zaken.

De wethouder laat weten dat er afgelopen dinsdag, een dag na de afsluiting, overleg is geweest met de Fietsersbond. “We hebben met elkaar gesproken om te kijken of er nog alternatieven zijn. Het lastige met de St. Jacobsstraat is dat het een enorm intensieve busverbinding is. Er rijdt soms meer dan 1 bus per minuut. Voor de veiligheid van de fietsers had de gemeente dus eerder besloten om de bussen en fietsers niet op 1 baan te laten rijden. Dit zou te onveilig zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen om de fietsen om te leiden.” De gemeente koos ervoor om de gehele periode van zo’n 5 maanden te werken met een eenduidig plan, dus voor de gehele periode dezelfde omleiding om het voor iedereen zo duidelijk mogelijk te maken.

De gemeente komt nu, na het overleg met de bond, tot enkele verfijningen van het eerdere plan. “Zo zullen fietsers nu in sommige fasen van de werkzaamheden wel door de straat kunnen.” De wethouder laat weten dat ook de omleidingsroutes worden aangepast. “Hoewel er ook logica in het eerdere voorstel zat, zo was er een kruising minder voor fietsers, gaan de fietsers anders omgeleid worden.”

Verkeersbesluit

De bond gaf in haar kritiek gisteren aan dat er geen verkeersbesluit is gegeven voor de selectieve afsluiting voor fietsers, dit zou volgens de Fietsersbond in strijd zijn met de regelgeving. Volgens de wethouder was er in dit specifieke geval geen verkeersbesluit nodig. Nu geeft Van Hooijdonk echter aan dat er wel een verkeersbesluit genomen gaat worden: “Met fietsverkeer is het misschien wel goed om te doen.”

Wethouder van Hooijdonk is overigens wel lichtelijk verbaasd over de felle kritiek van de Fietsersbond: “Woensdag hebben we nog gebeld, en dat was volgens mij een prima gesprek. De bond geeft ons vaak waardevolle input, het is dus goed om met ze aan tafel te zitten.” De wethouder benadrukt dat de gemeente in zijn algemeenheid voor de fietser in de stad kiest. “Dat willen we zo consequent mogelijk doen. Soms is het een lastige noot om te kraken, maar we gaan volop door om van Utrecht een echte fietsstad te maken.”

11 Reacties

Reageren
  1. heer Kuch….

    Hilarisch dit, vooral de laatste paar zinnen van het stuk. Wat een giller, ik lig, ware het niet dat het allemaal zo ernstig is.

    Als je trouwens tussen de regels doorleest hebben ze op die verkeersafdeling van de gemeente echt geen idee waar mee bezig te zijn. Verklaart de ellende met het verkeer in deze stad. Misschien moeten daar eens wat mensen in de WW, weten ze ook eens hoe dat voelt en dan zonder jaarsalarissen die afgekocht worden en vertrekregelingen.

  2. Jaap

    Ze doet net of ze van alles op de hoogte was en zelf aan overleg heeft deelgenomen. In werkelijkheid heeft ze het gewoon aan haar ambtenaren overgelaten en die steken een dikke vinger naar op.

  3. Ulaan

    Laat ik nu altijd gedacht hebben dat fietsen goed is voor je hersenen.

  4. heer Kuch….

    Het is een beetje hetzelfde spelletje bij de gemeente steeds. Iets gaat in een specifiek geval niet op, maar vervolgens gaat de gemeente, te laat, het wel doen. In eerste instantie niet. Voelt toch steeds als een schuldbekentenis achteraf. Gold ook voor verkeerssituatie Smakkelaarsveld. Er is niks mis, dan valt er een slachtoffer, men blijft volhouden dat alles ok is, maar men gaat dan vervolgens wel ingrijpen, beloofd men. Raar toch?

    @Jaap; denk dat je gelijk hebt. Rot hier iets in dat ambtenarenkorps. Maar wat wil je. Zelf besluiten om een duur nieuw stadspaleis kantoor te houden, terwijl er vervolgens op wezenlijke dingen miljoenen bezuinigd moet worden. Hoe kun je dat soort lui vertrouwen en serieus nemen?

  5. Frank

    En zodra tijdens de werkzaamheden de eerste fietser in de Jacobstraat onder een bus ligt heeft de gemeente het weer gedaan.
    Grote goedheid zeg. Fietsers moeten tijdeljk 150 meter omrijden en all hell breaks loose.

  6. Robb

    Frank,
    Je hebt volkomen gelijk!
    1 bus per minuut en dan alles over 1 wegje duwen?
    Fietsers kunnen gewoon via de weg van de oude staphorst.

  7. Michaël Vermeer

    waar is deze wethouder ook al weer van? Oh ja, Groen Links, dat was dus wel te verwachten!

  8. Ulaan

    Pleasers, hielenlikkers en meelopers zijn geen goede bestuurderen. Deze wethouder is daar een schrijnend voorbeeld van. Hoe komt zo’n mens in godesnaam aan dit ambt?!
    Eén ding is duidelijk: Veel Te Hoog Gegrepen.

  9. Rob Hoveling

    Wat Frank zegt.

    Waar gaat het nu om? 150 meter omfietsen? Willen ze die bussen dan om de over de Oude Gracht leiden? Of over de Willemstraat?

    Er zijn werkzaamheden en er moeten keuzes gemaakt worden. Hebben we niet geleerd dan met het ongeluk met de stadsbus. Sinds ik in Utrecht woon en er ook werk(te) heb ik mijn auto verkocht en beweeg me fietsend en lopend door de stad. En ik erger me stierlijk aan het arrogante gedrag van fietsers. Ik heb bijna-ongelukken gehad met fietsers omdat ik wel stopte voor het rode stoplicht en achterliggers niet. Ik hoop dat de Fietsersbond eerst eens gaat werken aan het algehele verkeersgedrag van fietsers in Utrecht en dan pas dit soort kansloze achterhoede gevechten voert, waar de gemeente wel een keer een goede keuze maakt. Mijn grootste ergenis in fietsend Utrecht is eerst de andere fietsers en dan pas die omleidingen.

    En ohja, als je omfietst via de Oude Gracht, PAK DAN DE GOEDE KANT! En rij niet tegen het verkeer in.

  10. Bram de Goede

    Fietsers zijn gebaat bij niet te veel veranderingen, dus als je tijdelijk een omleiding regelt als gemeente ga die niet zoals de fietsersbond wil steeds aanpassen.

  11. William Peter

    Als dagelijkse fietser en lid van de fietsersbond, roep ik de critici op tot nuchterheid. Het tijdelijk een paar honderd meter omfietsen is toch geen probleem, ik herhaal, geen enkel probleem. Spaar de energie voor de echte problemen. En, wees ook eerlijk, de gemeente doet veel om Utrecht een fietsvriendelijke stad te maken.
    Kortom, mensen, wees redelijk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).