Bart Peute van Your Ticket Provider: ‘Als je ons niet kent, doen we ons werk goed’

Bart Peute van Your Ticket Provider: ‘Als je ons niet kent, doen we ons werk goed’
Bart Peute in zijn bedrijf aan de Westerkade. Foto's: Bas van Setten / DUIC
De kans is groot dat je al eens een kaartje hebt gekocht voor een evenement en daarbij gebruik hebt gemaakt van dit Utrechtse jonge bedrijfje. Your Ticket Provider timmert al vijf jaar succesvol aan de weg met als grootste kracht: eenvoud. Een interview met oprichter Bart Peute.

De kans is groot dat je al eens een kaartje hebt gekocht voor een evenement en daarbij gebruik hebt gemaakt van dit Utrechtse jonge bedrijfje. Your Ticket Provider timmert al vijf jaar succesvol aan de weg met als grootste kracht: eenvoud. Een interview met oprichter Bart Peute.

Festivals, sportwedstrijden, concerten of andere evenementen. Bij Your Ticket Provider is een kaartje in no time besteld. Het Utrechtse bedrijf bedient klanten als Loveland, XSense en vele culturele organisaties. Daarnaast kunnen ook kleine evenementen gemakkelijk gebruikmaken van het kaartjessysteem. Vorig jaar werd Your Ticket Provider beloond met de FD Gazellenaward na een groei van 282 procent in het jaar 2016. Volgens Peute een mooie erkenning dat ze op de goede weg zitten. “In een markt met veel concurrentie is het soms mooi om stil te staan bij wat je bereikt – maar voor ons voelt het eigenlijk heel normaal.”

Peute deed een onderzoek voor een groot Utrechts evenementenbureau, XSense. Hij kwam erachter dat 56 procent van de mensen bij het inloggen afhaakte bij het bestellen van festivaltickets. Er werd gevraagd om naam, adres en leeftijd. “Ik vroeg de organisatoren waarom dat eigenlijk werd gevraagd. Al die gegevens kun je ook verkrijgen via Google Analytics. Het is dus zonde om te vragen.” Door die stap uit het proces te halen, zag Peute een enorme groei in de snelle kaartverkoop. “Vooral de impulsieve kopers worden snel binnengehaald. Zelf merkte ik ook dat gebruikersgemak belangrijk was voor het aanschaffen van een ticket.”

Hij zag een gat in de markt en begon zijn eenmansbedrijfje in 2012. “Ik had dankzij mijn vorige werk als consultant aardig wat contacten met developers. Die heb ik bij elkaar gezet en vervolgens zijn we begonnen met programmeren. Ik wilde dat het product simpel en persoonlijk was. Simpel omdat je ziet dat mensen online snel afhaken en persoonlijk zodat organisatoren hun eigen draai aan de ticketing kunnen geven.”

Peute vertelt dat het meer is dan alleen een online tool. “We verzorgen niet alleen de kaartverkoop, maar zijn een aanspreekpunt dat proactief meedenkt over het hele ‘entreegebeuren’: de ticketing en de marketing. We helpen klanten om de informatie – die we verzamelen met het verkopen van een kaartje – goed in te zetten. We maken alles een stuk simpeler, verhogen de conversie en doen online marketing.”

Scannen

Your Ticket Provider probeert méér te zijn dan een online systeem waarin iemand een kaartje koopt en dat vervolgens handig op zijn telefoon kan laten scannen bij een evenement. “Het voelt voor ons als een partnership. We denken overal over mee”, vertelt Peute. Daar hoort ook bij dat personeel wordt geregeld bij de ingang van een evenement. Hij vertelt: “We hebben nu zo’n honderd ‘scanmeisjes’ die daar met veel vrolijkheid alle tickets scannen.”

Dat maar weinig mensen de naam van zijn bedrijf kennen is volgens Peute juist een goed teken. “Als je aankoop soepel verloopt onthoud je niet waar je je ticket koopt. Het is je eerste aanraking met een evenement, dus die moet goed voelen.”

Peute: “Ten opzichte van de concurrentie werkt de manier waarop het bedrijf is opgezet erg in ons voordeel. We hebben het toekomstbestendig ingericht en zijn wendbaar. Bij grote partijen hoef je niet aan te komen met het verzoek iets aan te passen; wij doen twee keer per week een update van het systeem. Op basis van feedback bepalen wij onze ontwikkelagenda en die feedback voeren we ook snel door. Er zijn altijd wel nieuwe wensen of koppelingen om de dienst te kunnen verbeteren.”

‘We doen waar de markt behoefte aan heeft’

Een verbetering waar Your Ticket Provider sinds twee jaar als eerste mee kwam, was de mogelijkheid tweedehandskaartjes te kopen en te verkopen met een honderd procent garantie dat je ermee naar binnen kunt. ”Omdat de markt daar behoefte aan heeft en wij het leveren, blijven we relevant.” Het bedrijf richtte zich aanvankelijk op festivals en grote evenementen, maar ziet nu ook kansen in de culturele sector. Volgens Peute komt dat vooral omdat – vanwege teruglopende subsidies – efficiënter en beter moet worden gewerkt. “Marketing wordt voor de culturele sector daardoor een stuk belangrijker. Daarnaast moet het tegenwoordig op mobiel ook goed zijn geregeld en dat is vaak nog niet zo.”

Voor Your Ticket Provider is er dagelijks genoeg te innoveren. Vorig jaar testte het bedrijf een demo met NFC-ticketing; tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) had het er weer een wereldwijde primeur mee te pakken. Bij deze ticketingvorm wordt het kaartje opgeslagen op de NFC-chip van de telefoon. Zodra de bezoeker zijn smartphone bij de incheckzuil van een festival houdt, is hij ingecheckt. “Uiteindelijk heb je geen barcode meer nodig als je gewoon de NFC-chip van je telefoon kunt gebruiken. Alleen werkt de ondersteuning van de iPhone nog niet mee. Zodra dat geregeld is, zetten we het in.” Gezien de vlotte ontwikkelingen binnen Your Ticket Provider, kun je daar van op aan.

1 Reactie

Reageren
  1. Ilona

    Mocht je meer informatie willen over Your Ticket Provider?
    Neem dan een kijkje op onze website http://www.yourticketprovider.nl

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).