Zowel voor de vertrekkende directeur als voor de beoogde opvolger is bedrijfsoverdracht een spannend moment vol emoties. Dat blijkt uit onderzoek aan Nyenrode en uit een ronde tafel discussie die Rabobank Corporate Banking organiseerde voor grote familiebedrijven uit Utrecht.
“De 260.000 familiebedrijven in Nederland zijn samen verantwoordelijk voor ruim de helft van ons BNP. Ze worden het meest vertrouwd door de consument en zijn structureel winstgevender en maatschappelijk bewuster dan beursgenoteerde ondernemingen. Bedrijfsopvolging is echter een issue dat bij veel bedrijven gepaard gaat met veel emotie. De gemiddelde directeur van een familiebedrijf zit maar liefst 22 jaar in functie en, anders dan vroeger, moet de generatie erna nu vaak verleid worden om in het bedrijf te komen.” Aan het woord is prof. Roberto Flören van Nyenrode, die op het event ‘continuïteit van het familiebedrijf’ van de Rabobank in gesprek ging met meerdere generaties uit diverse grote familiebedrijven uit Utrecht.
Emoties bij opvolging
Uit de discussie bleek dat er zowel bij de ondernemer, bij de opvolger als bij de familie allerlei emoties spelen die overdracht een spannend verhaal maken. Angst voor het zwarte gat, niet los kunnen laten en het bepalen van het juiste moment was voor veel huidige directeuren reden om de overdracht nog even uit te stellen. Doe dat niet, adviseert Flören. “Begin met praten als je oudste 14 is.” De opvolgers blijken nogal eens te twijfelen aan de eigen verantwoordelijkheden en capaciteiten en hikken aan tegen de financiële consequenties van overname. “Ga eerst elders aan de slag”, adviseert Flören. “Maak je fouten elders (het personeel vergeet niets) en bewijs je voordat je het bedrijf in komt.”
Waardevol advies
Zowel de aanwezige familiebedrijven als Flören benadrukken de waarde van goed advies bij bedrijfsoverdracht. “De coöperatieve Rabobank is van oudsher een natuurlijke partner voor familiebedrijven. Ook onze focus ligt op continuïteit over generaties heen in plaats van op kwartaalresultaten en ook wij zijn als lokale bank dichtbij en betrokken bij de directe omgeving”, licht Yke Hoefsmit van Rabobank Utrecht toe. “We ondersteunen dan ook veel Utrechtse familiebedrijven, van eerste generatie start-ups tot zesde generatie multinationals. We verbinden familiebedrijven onderling en kennen het bedrijf, de branche en de bedrijfsovernameprocessen van binnenuit. Ook schakelen we extra expertise uit de Rabobank groep in, bijvoorbeeld van Rembrandt Fusies en Overnames, als daar behoefte aan is.” Uiteindelijk gaat de helft van de grote familiebedrijven over op de volgende generatie, zo blijkt uit het onderzoek van Nyenrode.
1 Reactie
ReagerenHoe duur is een dergelijke advertorial? Mijn ervaring is dat de Rabobank helemaal niet zo’n betrouwbare partner is. Als het even misgaat, zit de ondernemer bij bijzonder beheer en valt nergens meer over te praten.