Beixo: echt Utrechts en toch internationaal | De Utrechtse Internet Courant Beixo: echt Utrechts en toch internationaal | De Utrechtse Internet Courant

Beixo: echt Utrechts en toch internationaal

Beixo: echt Utrechts en toch internationaal

Door: Martijn Rademakers

Van niets tot iets
Ad Tummers was, na jaren actief te zijn geweest als onlineman bij o.a. Deloitte en Voetbal International (VI), toe aan iets anders. Na een wereldreis met zijn vriendin Angelique van Rijn, besluit hij er werk van te maken. Altijd al geïnteresseerd in techniek, tekent hij samen met een vriend, een ontwerp voor een fiets. Verschillende fabrikanten geven niet thuis, maar één fabriek uit Taiwan reageert positief. Deze fabriek blijkt tevens een vouwfiets te hebben met een cardanaandrijving (aandrijving door middel van een as i.p.v. ketting). Ad gaat direct aan de slag, maakt de vouwfiets geschikt voor de Nederlandse markt, bouwt een webshop, schiet foto’s en zet een bedrijf op. Nadat de eerste dag al vier fietsen worden verkocht, volgt er meer succes. Inmiddels is er een aantal modellen bijgekomen en is Angelique ook in de zaak gekomen. Zij richt zich op alle taken om het bedrijf draaiende te houden (administratie, financiën, organisatie), waar Ad meer de creatieve kant voor zijn rekening neemt (ontwerp, marketing, online).

Focus
Als het stel een ding geleerd heeft dan is het wel om de focus te houden. Vooral in het beginnen kwamen veel mensen met ideeën, zoals het maken van een waterfiets met een cardanaandrijving. Vooral Ad verloor zichzelf nog wel eens in dergelijke projecten, echter om daadwerkelijk verder te komen, is het noodzakelijk om je puur te richten op de bestaande business, fietsen met cardanaandrijving dus en dan vooral vouwfietsen.

Angelique geeft aan dat ze ook geleerd heeft om de zaken anders aan te pakken dan gebruikelijk, daarin kun je tenslotte als bedrijf het onderscheid maken. Uiteraard is er de cardanas, maar het is als klein fietsenmerk ook niet vanzelfsprekend om alles via internet te verkopen en door middel van een pullstrategie de markt te ontginnen. Inmiddels is er voornamelijk in Nederland en België een behoorlijk dealernetwerk opgebouwd. Het netwerk is opgebouwd doordat klanten bij hun fietsenhandelaar naar de fietsen vroegen, ipv door alle fietszaken af te lopen.

Financiering
In eerste instantie wil het stel vooral organisch groeien door middel van eigen kapitaal. Echter met een kapitaalintensief product als een fiets waar voorraden opgebouwd worden, blijkt dit nauwelijks mogelijk. In de beginfase sprong de bank nog bij, maar daar is in deze tijden weinig meer van te verwachten. Gelukkig is er een privé investeerder bereid gevonden om voor financiering te zorgen.

Het is wel de bedoeling om de zaak ‘lean and mean’ draaiende te houden om de schulden zo laag mogelijk te houden. Verstandig, maar het heeft wel zo z’n beperkende factoren. Ad geeft aan dat hij al twee jaar werkt aan een nieuwe vouwfiets met een mooi design en eenvoudig voor in de trein. Zo heb je vanwege de cardanaandrijving nooit last van een vieze ketting. Het ontwerp is bijna klaar, maar dit soort innovatie duurt op deze wijze eigenlijk te lang.

Echt Utrechts en toch internationaal
Beixo is een echt Utrechts bedrijf. Niet alleen omdat het stel uit Utrecht komt en alle fietsen daar ontworpen zijn, maar ook omdat ze met ColorbikeTours fietstochten met een gids door de stad organiseren. Het tweetal is desalniettemin erg internationaal georiënteerd. Uiteraard verkopen ze hun fietsen via distributeurs en internet over de gehele wereld, maar er is meer. Voor www.colorbike.nl wordt er van iedere verkoop, inclusief de fietstochten, een afdracht gedaan voor het goede doel. Colorbike geeft fietsen aan kinderen in ontwikkelingslanden, zodat deze hiermee naar school kunnen gaan. Ad en Angelique zijn een bevlogen stel, die met hun eigen fietsenmerk hun droom waarmaken.

1 Reactie

Reageren
  1. Johan Schuijt

    Gisteren contact gehad over het vet (vloeibaar vet) dat via de achteras op de achterband was gekomen. Ik zou nog een reactie krijgen om wat voor soort vet het gaat zodat ik het zelf kan vervangen. Ik blijf het wel vreemd vinden dat het er alleen bij een fiets er uit is gekomen. Graag spoedig een reactie want we willen de fietst weer gaan gebruiken. Ook het vet van de overbrenging tandwielen van de as op het achter is door het vloeibare vet van de tandwielen af. Met vriendelijke groet Johan Schuijt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).