Bekijk hier wat er allemaal nog gaat gebeuren in het Utrechtse stationsgebied | De Utrechtse Internet Courant Bekijk hier wat er allemaal nog gaat gebeuren in het Utrechtse stationsgebied | De Utrechtse Internet Courant

Bekijk hier wat er allemaal nog gaat gebeuren in het Utrechtse stationsgebied

Bekijk hier wat er allemaal nog gaat gebeuren in het Utrechtse stationsgebied
Foto: Robert Oosterbroek
Het stationsgebied is al jaren een bouwput. Het megaproject is echter nog lang niet af en de verbouwing van het stationsgebied is in volle gang, maar er is ook al veel nieuws te zien. Hieronder een overzicht van de grote projecten die momenteel bezig zijn of er nog aan komen.

Het stationsgebied is al jaren een bouwput. Het megaproject is echter nog lang niet af en de verbouwing van het stationsgebied is in volle gang, maar er is ook al veel nieuws te zien. Hieronder een overzicht van de grote projecten die momenteel bezig zijn of er nog aan komen.

Smakkelaarsveld
Wonderwoods
Amrath Galaxy Tower
Jaarbeurspleingebouw
Jaarbeursplein en –garage
Daalsepark op de kop van Amsterdamsestraatweg
Catharijnesingel (laatste deel)
Vredenburgplein
Stationsplein en fietsenstalling
Croeselaan
Van Sijpesteijnkade
Noordgebouw
Hoog Catharijne
Het Platform
Lombokplein en Beurskwartier

Smakkelaarsveld – het oog van de orkaan

Status: Start bouw 2019, realisatie 2022

Het nieuwe Smakkelaarsveld wordt ‘het Oog van de Orkaan’ genoemd: “een groen rustpunt in een hectische en dynamische omgeving.” Er komen drie woongebouwen met in totaal circa 150 woningen in het middenhuur segment, vrije sector huur en vrije sector koop. De gebouwen komen deels boven de bus- en trambaan. Het dak van een van de gebouwen is openbaar toegankelijk. Hierop komt ook een horecagelegenheid. De Leidse Rijn wordt doorgetrokken en verbonden met de Catharijnesingel. Drie bruggen zorgen ervoor dat het Smakkelaarsveld straks van verschillende kanten bereikbaar is.

Al jaren wordt er gesproken over de nieuwe invulling van het Smakkelaarsveld. De plek heeft de laatste jaren geen echte bestemming gehad, maar diende vooral als opslagplaats voor bouwmaterialen en als openbare fietsenstalling. Ooit was het idee dat de Bieb++ hier moest komen, maar dat plan werd weggestemd door de gemeenteraad. Nu ligt er een nieuw plan.

Wonderwoods – verticaal bos

Status: Ontwerpbestemmingsplan begin 2019 naar raad, realisatie 2022

Het bijzondere Wonderwoods moet nog gebouwd gaan worden aan de Jaarbeursboulevard in Utrecht maar de kantoorruimtes, een museumgedeelte en de parkeergarage zijn al verkocht. Het plan bestaat uit twee torens van 90 en 70 meter, verbonden met een loopbrug. De hoogste toren komt aan de Croeselaan. Deze komt eruit te zien als een ‘verticaal bos’, waarbij de beplanting is mee ontworpen op de balkons en de gevel. De toren aan de kant van bioscoop Kinepolis krijgt veel groen aan de binnenkant.

In de twee torens worden zo’n driehonderd woningen gerealiseerd, waarvan 40 procent koop en het overige deel huur. Er komen huurwoningen speciaal voor mensen die werken in de publieke sector en atelierwoningen. Ook is er 27.000 m2 gereserveerd voor andere voorzieningen als een PlayLab, kantoren, gezonde horeca, fitness, yogaruimtes, kleinschalige winkels en educatie.

Amrath Galaxy Tower – wonen boven hotel

Status: Bouw in juli 2018 gestart, realisatie 2020

De bouw van het grote Amrath-hotel op de kop van het Jaarbeursterrein is begonnen. Er komen zo’n 250 kamers en daarboven nog 317 woningen. Het wordt een luxe viersterrenhotel, bij de entree van de Jaarbeurs, met een bar, restaurant, diverse zalen, een fitnessruimte en mogelijk een wellnesscentrum en hotelshops.

Boven het hotel komen 22 verdiepingen met appartementen. De toren wordt zo’n 90 meter hoog. Er komen zo’n 330 vrije sector huurwoningen, studio’s, appartementen en bovenin penthouses. De bewoners kunnen gebruikmaken van de hotelfaciliteiten zoals de fitness en wellnessruimte.

Jaarbeurspleingebouw – afgeketst kantoorgebouw

Status: In afwachting van marktconsultatie

Het Jaarbeurspleingebouw behoort tot fase 1 van het Stationsgebied, maar moest worden uitgesteld. In 2015 bleek de voorverhuureis van 75% niet te zijn gehaald. Het plan ketste af, maar komt weer binnenkort weer onder de hamer. Eind 2018 houdt de gemeente een marktconsultatie. Aan de hand van de uitkomsten wordt een ontwikkelstrategie opgesteld. In het eerste kwartaal van 2019 wordt een eerste bericht hierover verwacht.

Jaarbeursplein en -garage – evenementenlocatie

Status: Geopend, in afrondende fase

Vorige maand was de feestelijke opening van het Jaarbeursplein al en ook de parkeergarage is inmiddels open. De Croeselaan, zoals de parkeergarage heet, heeft 778 parkeerplekken waarvan 42 met elektrische oplaadpunten. De nieuwe garage is voornamelijk bedoeld voor de huidige en toekomstige omliggende kantoren en hotels.

Na de start van de Tour de France in 2015 werd er begonnen aan de bouw van het nieuwe Jaarbeursplein. Veel werk ging er in de ondergrondse parkeergarage zitten. Deze garage vervangt de garage die bovengronds op het plein stond. Deze garage had 1020 parkeerplaatsen, de nieuwe heeft er dus een paar honderd minder. Het plein is volledig vernieuwd, is autovrij en geschikt voor grote evenementen.

Daalsepark op de kop van Amsterdamsestraatweg – van park naar tuin?

Status: Scenario’s worden opgesteld, besluit naar raad voorjaar 2019

Het tijdelijke Daalsepark – nabij het Paardenveld – lijkt geen definitief groen gebied te worden. De gemeente heeft onderzocht wat de kosten zijn van twee varianten voor herontwikkeling van dit gebied. Behoud van het park zou verlieslatend zijn.

De oorspronkelijke visie die in 2016 werd opgesteld, met de naam Daalsetuin, blijkt wél te passen binnen de financiële kaders. Deze variant gaat uit van woningbouw met een binnenterrein. Het binnenterrein is in dit ontwerp openbaar toegankelijk en kan een functie voor de buurt krijgen. Er zijn verschillende modellen ontwikkeld die dit jaar met een advies naar de raad worden gestuurd en met de buurt worden besproken.

Catharijnesingel – rondje om het centrum

Status: In aanbouw, oplevering 2020

De binnenstad van Utrecht moet weer omsingeld zijn. In 2020 is ook het laatste stuk singel uitgegraven en stroomt het water weer geheel rond het centrum. De bomen in de toekomstige waterloop zijn inmiddels gekapt.

Vanaf oktober is de sloop van het Willemsviaduct gestart en een gedeelte van de tunnelbak. Aansluitend start de herinrichting medio volgend jaar. De oplevering staat gepland voor eind 2020. Dan is ook het gedeelte tussen Hoog Catharijne en de Marga Klompébrug klaar en is het weer mogelijk om een rondje om de binnenstad van Utrecht te varen.

Vredenburgplein – mozaïek op marktplein

Status: In aanbouw, oplevering begin 2019

Het eerste gedeelte van het grote mozaïek op het Vredenburgplein is klaar. De overige drie delen van het kunstwerk, waar 500.000 graniettegels voor gebruikt worden, zijn in aanbouw. Een half miljoen graniettegels van over de hele wereld worden naar Utrecht gehaald om het nieuwe kunstwerk Markt Mozaïek op het Vredenburgplein mogelijk te maken. De gekleurde stenen vormen producten van de markt zoals een vis, een stuk kaas, een croissant, een artisjok en olijven. Het mozaïek wordt 42 bij 87 meter en beslaat daarmee bijna het hele plein.

Met het werk wil kunstenaar Jennifer Tee de lange geschiedenis van het Vredenburg als marktplein benadrukken. Daarnaast verwijst zij door het gebruik van mozaïek naar de Romeinse geschiedenis van de stad. In mei werd de eerste steen gelegd van het mozaïek. Het eerste gedeelte van het werk is nu af, er wordt gewerkt aan het tweede gedeelte waarna ook nog het derde en vierde gedeelte gelegd gaat worden. Het wordt gefaseerd neergelegd omdat het plein ook nog in gebruik is.

Stationsplein en fietsenstalling – groot, groter grootst

Status: Tweede fase in aanbouw, oplevering medio 2019

Het tweede deel van het Stationsplein in Utrecht wordt langzaam zichtbaar. Het eerste gedeelte van het Stationsplein en de fietsenstalling is al even af, maar er wordt nog hard gewerkt aan de rest van het gebied. De Stationspleinstalling heeft nu plek voor zo’n 7.500 fietsen, en het komend jaar wordt dit verder uitgebreid tot 12.500 fietsparkeerplekken. Het wordt daarmee definitief de grootste stalling ter wereld.

Door de stalling kan er dan tussen het Smakkelaarsveld en het Moreelsepark worden gefietst. Daarboven komt het tweede gedeelte van het Stationsplein te liggen.

Croeselaan – groenste straat

Status: Afrondende fase, beeldentuin begin volgend jaar gereed

De Croeselaan tussen het Jaarbeursplein en de Van Zijstweg is anders ingericht en bijna af. De gemeente heeft voor de herinrichting een uitvraag gedaan met de opdracht ‘ontwerp de groenste straat van Utrecht’. Op de Croeselaan in Utrecht zijn bijvoorbeeld verkeersborden van bamboe geplaatst. De straat krijgt een brede middenberm met eromheen twee éénrichtingswegen voor het autoverkeer en wordt een 30 km/h zone.

Aan de kant van de Jaarbeurs ligt al een breed tweerichtingsfietspad met rood asfalt. De weg krijgt een groene uitstraling, onder meer door de aanleg van vijf bomenrijen en een parkzone.

Van Sijpesteijnkade – De Syp

Status: In aanbouw, oplevering begin 2019

Woontoren ‘De SYP’ aan de Van Sijpesteijnkade in Utrecht heeft het hoogste punt al bereikt. Het gebouw, dat bestaat uit 29 verdiepingen, is nu 90 meter hoog. Daarmee is De SYP na de Domtoren (112 m), de Rabotoren (105 m) en het stadskantoor (94 m) het hoogste gebouw van de stad.

De woontoren zal 266 appartementen herbergen, variërend van compacte tweekamerstudio’s tot royale appartementen. De woontoren is om een rijksmonument van vijf verdiepingen heen gebouwd en krijgt een historische entree. In de plint en in het monument komen commerciële ruimtes, waaronder horeca. De entree van het gebouw ligt direct aan het Forum, een plein op 7,5 meter boven de grond tussen de Van Sijpesteijnkade en de Moreelsebrug.

Noordgebouw – grootste aan Stationsplein

Status: In aanbouw, oplevering rond jaarwisseling

Het Noordgebouw is een combinatie van hotel, kantoren, retail en een aantal appartementen. Ook de nieuwe ingang van de Noordertunnel komt in dit gebouw. Het hotel opent medio januari 2019. Op 7 november opent alvast een grote Albert Heijn supermarkt van circa 1.300 m2aan het Stationsplein, recht tegenover Utrecht Centraal en Hoog Catharijne.

Hoog Catharijne – zuidpassage

Status: In aanbouw, eind 2019 gereed

De Zuidpassage, het gedeelte van Hoog Catharijne waar nu nog wordt gebouwd, gaat vrijdag 9 november open voor publiek. In dit gedeelte van het winkelcentrum komen in totaal 27 winkels en 3 restaurants. Voorbeelden hiervan zijn de schoenenwinkels Nelson en Ziengs, brillenwinkels Eye Wish, Pearle en Ray-Ban, en kledingwinkels Score, Levi’s, Paprika en Lyle & Scott.

Het opleveren van de Zuidpassage betekent nog niet dat Hoog Catharijne helemaal af is. Eind 2019 is het grootste gedeelte volgens Klépierre wel gereed. Er wordt nu nog volop gebouwd aan het Gildekwartier en er moeten nog plannen gemaakt worden voor het Godebaldkwartier.

Het Platform – een nieuw station

Status: In aanbouw, eind 2019 gereed

Het Platform komt bovenop het toekomstige bus- en tramstation aan het Stationsplein. Het concept van Het Platform gaat uit van een Microcity en bestaat voornamelijk uit 200 huurappartementen met aanvullende commerciële voorzieningen zoals een sportschool, restaurant en lounge-bar.

Het station zal de trams van de Uithoflijn en bussen van en naar de binnenstad herbergen. In juli werd voor het eerst een Uithoflijntram over het spoor getrokken in het Stationsgebied van Utrecht. Nog deze maand zal de eerste tram zelfstandig door het stationsgebied rijden. De volledige ingebruikname van de Uithoflijn tussen Utrecht Centraal en P+R De Uithof staat nog steeds gepland voor december 2019. Dat is anderhalf jaar later dan de eerste planning.

Op 9 december zal het busstation aan de centrumzijde van Utrecht Centraal in gebruik worden genomen. Daarmee kan het tijdelijke busstation op het Jaarbeursplein voor een groot deel worden ontmanteld.

Lombokplein en Beurskwartier – nieuw woon-, werkmilieu

Status: Voorbereidende fase

Op 20 september heeft de Utrechtse gemeenteraad ingestemd met het voorstel om de aangepaste omgevingsvisiekaart Lombokplein vast te stellen en deze verder uit te werken. Die moet in de tweede helft 2018 en eerste kwartaal 2019 klaar zijn. Recent heeft een kerngroep van bewoners rond het Lombokplein een eigen stichting opgericht: Stichting Perron West. De stichting wil de komende drie jaar samen met maatschappelijk betrokken ondernemers en initiatiefnemers het plein mooier, socialer en levendiger maken. Ze willen dat doen door ruimte te bieden op het huidige Westplein voor nieuwe ontwikkelingen. Er is inmiddels een omgevingsvergunning aangevraagd voor een tijdelijke ontmoetingsplek (én vergaderruimte) op de voormalige locatie van paviljoen pOp.

In 2023 zal de grond van Jaarbeurs worden overgedragen aan de gemeente. De komende tijd wordt gewerkt aan de verdere invulling van de omgevingsvisie, deelgebied Beurskwartier. Het raadsvoorstel hierover, wordt naar verwachting in december naar de raad gestuurd. De gemeente Utrecht is in 2017 een traject gestart voor de westzijde van het stationsgebied. In de gesprekken met betrokkenen hebben zij wensen kenbaar gemaakt: klein beginnen, waarbij het Jaarbeursplein als centrale ontmoetingsplein wordt gezien.

Na de grondruil van Jaarbeurs en gemeente is aan de ene kant de mogelijkheid ontstaan om het Beurskwartier te maken. Anderzijds zal Jaarbeurs aan de kant van het Merwedekanaal nieuwe hallen bouwen waarin op een moderne en gevarieerde manier de jaarbeursfunctie kan plaatsvinden. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer Jaarbeurs de visie zal presenteren. Ook zijn de overleggen gestart over de toekomst van het Beatrixgebouw.

18 Reacties

Reageren
  1. Jeroen

    Er wordt altijd gesproken over ‘de Croeselaan’ maar dat is helemaal niet waar. Alleen het stuk dat zichtbaar is voor bezoekers van de Rabobank wordt aangepakt. De rest blijft zo ver ik weet gewoon zo afgetrapt als dat het al was..

  2. Jan Peeters

    Ik mis in het overzicht de status van het “Central Park” gebouw naast het Stadskantoor.

  3. Jasper

    En nu dat lelijke Beatrixgebouw nog pimpen of slopen!

  4. Ties

    Zou het niet leuk zijn als je op een paar van die torentjes in het Beurskwartier over de stad stad zou kunnen uitkijken? Horeca met uitzicht schijnt enorm in trek te zijn (zoals dat restaurant in de watertoren in Rotsoord)

  5. Bill

    @Jasper: Lelijk? Het Beatrixgebouw kent z’nog gelijke niet, dus nooit slopen! Pimpen wel, breng de Nederlandse vlag terug in originele staat, en knap het gebouw op met behoud van detail. Kan het weer decennia vooruit.

  6. Sjaak

    “Een rondje singel varen”? Volgens mij zal dat nooit mogelijk zijn zolang dat lelijke poortgebouw de weg verspert. De onderdoorgang is belachelijk laag, daar gaat geen boot onderdoor.

  7. Yoshua

    cu2030 is niet meer van toepassing?
    Alles is zo te lezen binnen een korte tijd gereed.
    We hebben nog twaalf jaar voor vernieuwing.

  8. Ab

    Hier een visualisatie van mogelijke transformatie Beatrix gebouw:
    http://www.bouwpututrecht.nl/2016/02/02/transformatie-beatrixgebouw/

  9. Zonnewende

    Ik blijf het belachelijk vinden dat het busstation in tweeën geknipt blijft.
    Je moet dan 10 minuten lopen om over te stappen als je van een stadskant-bus naar een Westkant-bus wil.

    Dat stimuleert het gebruik van binnenstedelijk OV ipv de auto nou niet direct.

    Gemiste kans!

  10. Pinguin3

    @Yoshua
    CU2030 staat voor “See you too 030”
    Heeft dus niets te maken met het jaartal 2013

    https://www.duic.nl/algemeen/wist-je-dat-cu2030-niet-over-2030-gaat/

  11. NK

    Godskolere wat een lelijke gedrochten al dat “hippe” nieuwbouw.

  12. Herman

    @Sjaak, zowel doorvaarhoogte als diepgang zijn onder HC gelijk aan de rest van de Singel.
    Dus alles wat nu over de Si gel vaart kan straks rondje varen.

    Mooi overzicht trouwens van alle projecten, dank!

  13. Ramon

    @Sjaak

    Rondje singel is wel degelijk mogelijk. De doorvaarhoogte onder HC door is net zo hoog als die van alle andere bruggen over de singel.
    Er komt zelfs een aanlegsteiger voor de rondvaart daar onder.

    CU2030 heeft inderdaad niks met het Jaartal te maken. Alle projecten aan dr binnenstads kant van CS zullen in 2020 af zijn ( enige uitzondering het Smakkelaarsveld) aan de Jaarbeurskant wordt er wel voorlopig door gebouwd. Alles rond het plein is in 2022 ongeveer af. Daarna begint men aan het Beurskwartier op de huidige plek van de Jaarbeurs

  14. Katja

    Hoop ooit eens af te zijn van al dat bouwen…

  15. R

    Dat Daalse Park gaat blijven! Walgelijk gewoon hoe de gemeente enkel kijkt naar al in de boeken meegenomen verwachte opbrengsten – totaal geen rekening houdende met de wensen van de stad zelf. Om een handvol euro’s verdwijnt opnieuw een flink stuk groen wat nóóit meer terug komt. Ooit gehoord van een gebouw die een park werd? Nee dus. Bomen hebben een enorm koelend effect in de steeds hetere Hollandse zomers. Het is daarom simpelweg crimineel om opnieuw tientallen bomen neer te maaien zo midden jn dit almaar steniger wordende stationsgebied.

  16. Rondje Varen

    Sjakiesjakie, er is je hier al vele keren uitgelegd dat die onderdoorgang net zo hoog is als de bruggen over de singel. Roep je alleen maar, lees je niet?

  17. BisQ

    @Ab
    Volgens mij is dat plan voor de transformatie van het Beatrixgebouw
    al even op een laag pitje gezet?

  18. Sander

    @pinguin3

    De orginele slogan ging wel degelijk om het jaartal 2030. Dat de gemeente er vanaf wilde toen het station nog in volle aanbouw was en iedereen massaal de slogan foutief opvatte, is ze goed gelukt want iedereen slikt de zogenaamde uitleg als zoete koek.

    Het Utrechtse O bureau heeft de oorspronkelijke campagne opgezet, en het idee was toen dat de slogan cu 2030 was. Ze hadden zelfs cu kids, want het hele idee was dat ze in het eerste jaar allemaal baby’s gingen fotograferen, en ze telkens opnieuw op de foto te zetten als ze gegroeid waren, samen met de veranderingen in het stationsgebied. En dat ze in 2030 als volwassen mensen met een voltooid stationsgebied op de foto konden.
    De campagne heeft jaren trots op de website van O gestaan, maar zag dat die ondertussen verwijderd is.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).