De Nachtegaalstraat heeft vanaf vandaag met Van Bieren haar eigen bierwinkel. De winkel kent zo’n 200 verschillende bieren die zijn ingedeeld op basis van het moment waarop je bier drinkt. “De meeste bierwinkels zijn nog een beetje oubollig, wij zijn eigentijds.”
Eén van de vier initiatiefnemers is Jeroen Welten. Na jarenlang bij Bavaria te hebben gewerkt viel het hem op dat speciaalbieren populair zijn, maar dat de retail daarin wat achter bleef. “Op het gebied van wijnen heb je allerlei initiatieven als Grapedistrict, maar dat zagen wij nog niet voor speciaalbieren. Daarom zijn we gestart. Bier is populair en steeds meer mensen willen verschillende bieren en de verhalen erachter ontdekken. In retailland ontbreekt echter een toegankelijke en frisse aanpak van bier. Een plek waar je graag naartoe gaat. De bieren zijn bij ons gesorteerd op momenten in plaats van op soorten. Als de zon schijnt wil je een fris biertje, in de winter een wat zwaardere en bij het eten wil je weer iets wat daar goed bij past.”
Van Bieren is anders dan bijvoorbeeld Bert’s Bierhuis dat al lange tijd op de Twijnstraat en de Biltstraat zit. “Bert’s Bierhuis is een icoon net als de Bierkoning in Amsterdam. Die hebben een gigantisch assortiment waarbij je echt moet weten wat je wilt hebben. Wij passen ons assortiment steeds aan en zal nooit meer dan 200 bieren beslaan om de keuze makkelijker te maken. Echt doorgewinterde bierliefhebbers zullen daar naartoe blijven gaan. Bij ons kan de klant even snel langskomen voor iets speciaals dat bij het moment past.”
Van Bieren zich onderscheidt zich ook met de verkoop van vers getapt bier. “We zijn de derde plek in Nederland waar je dit kan halen. Het is net het verschil tussen een biertje dat je op fles koopt in de supermarkt of vers van de tap krijgt in een café. Doordat er geen licht bij is gekomen en er net wat meer koolzuur inzit is het frisser dan bier uit de supermarkt,” legt Welten uit.
De nieuwe winkel Nachtegaalstraat gaat ook lokale bieren verkopen als vandeStreek en De Leckere. Welten vertelt dat ze deze locatie al in mei op het oog hadden, maar dat de uitvaartonderneming die in het pand moeite had met het vinden van een nieuwe locatie. “Hierdoor hebben we nu onze eerste vestiging in Amsterdam geopend in plaats van in Utrecht, maar zitten we wel op een ideale locatie. Tussen de binnenstad, het park en het winkelend publiek.”
10 Reacties
ReagerenWat een marketinggebrabbel van deze Jeroen: “In retailland ontbreekt echter een toegankelijke en frisse aanpak van bier”. Proest…
Juist bij Berts Bierhuis hoef je niet vooraf te weten wat je wilt hebben, het personeel geeft uitstekend advies! En het assortiment is elke week weer anders.
Maar ik wens Jeroen veel succes toe met z’n stukje beleving naar de consument toe.
En ook gewoon Maximus?
Toch typisch. De baas van die koffietent in de oude gevangenis op het Wolvenplein vond het in een interview over de door henzelf veroorzaakte overlastklachten nodig om te benadrukken dat zij toch echt geen ‘Neudekroeg’ zijn en deze ‘biëreretailer’ probeert zich met zijn opgeblazen lucht te profileren en geeft daartoe een rare sneer naar hét bierinstituut van Utrecht, Berts bierhuis.
Dit is Het Nieuwe Zaken Doen?
ps: ‘Vers getapt bier’. Mijns inzien een gedoemd concept als ik die verpakkingsvrije winkel in de Twijnstraat even beschouwing neem.
Consumenten vinden het idee wel leuk, voor ‘n keer. Maar hebben verder geen tijd voor die fratsen. Hypotheek, kinderen, groen ‘links’. U kent dat wel.
ps 1: waar is die mooie winkel van de doodgraver nu eigenlijk gevestigd?
Jammer dat ze andere partijen aanhalen om zichzelf er beter uit te laten komen…
Als je echt zo’n geweldig concept hebt zou je dit niet nodig hebben! Jammer…
Ach, weet je wat het is? Als je je collegae laat afbranden, dan brand je zelf het eerste af. En slechts 200 bieren, daar komen de echte liefhebbers en kenners echt niet voor. Elke goede slijter (en dat is echt wel Retail) heeft een groot assortiment speciaalbieren in huis. Deze meneer mag dan bij een grote brouwer vandaan komen, maar dat wil nog niet zeggen dat zijn concept zaligmakend is. Ik zie mezelf (en velen met mij) echt niet met een paar lege flessen voor een vers getapt biertje gaan zoals we vroeger met ons pannetje naar de chinees gingen.
Dromen zijn bedrog weet je nog?
Leuk concept, ik zie geen reden om bitter te doen over een bierwinkel 🙂
Bier met veel gebakken lucht. Wat kost die lucht?
Het is altijd zeer intrigerend dat zo’n winkeleigenaar precies weet wat ik wil! Dat weet ik zelf soms niet eens als ik Bert’s Bierhuis of Slijterij Zuilen binnenloop…
Mag ik ook een urn meebrengen om een lekker vers biertje mee te vullen? Veel succes met de nieuwe zaak Jeroen en trek je niets aan van azijn drinkende scribenten!
Zijn dat met bier gevulde flessen daar in de etalage? En bier afgestemd op het moment… Ik drink net zo goed een barrel aged stout in de zomer als een lekker gruitbier in de winter, handig zoeken dan. Juist mensen die beginnend bierliefhebber zijn moet je naar mijn mening niet sturen in de zin van ‘licht bier in de zomer en zwaar bier in de winter’. Laat ze dat lekker zelf uitvinden.