Plan voor laatste deel singel bekend: vanaf 2020 weer compleet rond Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Plan voor laatste deel singel bekend: vanaf 2020 weer compleet rond Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Plan voor laatste deel singel bekend: vanaf 2020 weer compleet rond Utrecht

Plan voor laatste deel singel bekend: vanaf 2020 weer compleet rond Utrecht
Artist impression van het laatste gedeelte van de singel dat moet worden doorgetrokken.
In 2020 is de binnenstad van Utrecht eindelijk weer omsingeld. In dat jaar is ook het laatste stuk singel uitgegraven en stroomt het water weer geheel rond het centrum.

In 2020 is de binnenstad van Utrecht eindelijk weer omsingeld. In dat jaar is ook het laatste stuk singel uitgegraven en stroomt het water weer geheel rond het centrum.

Het voorlopige ontwerp van het allerlaatste stuk singel en de omgeving, tussen de Marga Klompébrug en de Bartholomeïbrug, is nu klaar. Er komen glooiende oevers met waterplanten, een grote zitvlonder, een ligweide en er meer bomen dan er nu staan. Ook blijft het kunstwerk in het park en ligt er straks een voetbalveldje voor kinderen.

Wethouder Victor Everhardt (Stationsgebied): “Naast meer groen en plek om te zitten en te spelen, is dit het laatste stuk van de Catharijnesingel waar we het water terug gaan brengen. In 2020 is het weer mogelijk om een rondje singel in Utrecht te varen. Daarvoor wordt in 2018 de verkeersbak gesloopt.”

Het nieuwe ontwerp is gemaakt in de stijl van Zocher Jr. en sluit daarmee aan op de andere delen van het Utrechtse singelpark. Aan beide kanten van het water komen over een groot deel ecologische oevers. Aan de huidige aanlegsteiger wordt een grote houten zitvlonder gemaakt.

Veertig bomen die nu op de plek staan waar straks het water stroomt, moeten worden gekapt. Vijftien andere bomen worden verplant naar de overkant van de singel. In totaal komen er meer bomen dan er nu staan. De monumentale moerascypressen blijven behouden.

Het park wordt een voetgangersgebied. Langs de Catharijnesingel komen aan beide kanten van de straat vrijliggende, eenrichtingsverkeer fietspaden als doorgaande fietsroutes. Fietsen langs de woningen op het Willemsplantsoen blijft mogelijk. Ook blijft het Willemsplantsoen bereikbaar voor auto(bestemmings)verkeer.

Betrokken omgeving

Van april tot september heeft een groep betrokken bewoners, ondernemers en geïnteresseerden meegedacht over de inrichting van dit deel van de singel. In de gesprekken is ook de voorkeur voor wel of geen extra voetgangersbrug besproken. Er zijn twee petities ingediend, één voor en één tegen de brug. Deze voetgangersburg wordt nu niet aangelegd. Wel is binnen het ontwerp van de Catharijnesingel Zuid de aanleg van een eventuele brug in de toekomst mogelijk gemaakt.

De aannemer start begin volgend jaar met het verplanten en kappen van de bomen en het verleggen van kabels en leidingen. In het najaar van 2018 start de sloop van het Willemsviaduct en de tunnelbak. Aansluitend start de herinrichting medio 2019. Oplevering staat gepland voor eind 2020. Dan is ook het gedeelte tussen Hoog Catharijne en de Marga Klompébrug klaar en is het weer mogelijk om een rondje om de binnenstad van Utrecht te varen.

Gekoppelde berichten

24 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Haha. Eenrichtingsfietspaden. In theorie zijn er heel veel eenrichtingsfietspaden. In de praktijk zijn er vooral tweerichtingsfietspaden. Met alle gevolgen van dien.

  2. G.H.

    Dat ziet er mooi uit, goed dat het in Zocherstijl wordt aangelegd.

  3. Tim Vermeer

    Rondje om de binnenstad varen? Maar dan toch niet voor boten met een mast, die niet neer kan. Bij de Vredenburgknoop ligt een brug die namelijk niet open kan!

  4. Karla

    Ziet er mooi uit! Bewaar vooral deze impressies om straks te vergelijken met het echie. Of eigenlijk, doe maar niet, het echie valt meestal tegen. 🙂

  5. Gert

    Zo te zien worden deze oevers ook handiger voor jonge eendjes dan de huidige (onlangs gerestaureerde) oevers.

  6. Stef

    Dat ziet er echt heel mooi uit! Heeft het dan toch geholpen dat we als inwoners destijds voor de groene variant hebben gekozen tijdens het referendum 😉

  7. Katja

    Bomen kappen ? Uitgraven en herplaatsen ! Pas dan wordt het zoals op het plaatje.

  8. Simon

    @ Tim Vermeer:
    Waar heb jij het over? Er zijn tig bruggen op deze route die niet open kunnen.

  9. BramD

    Het lijkt wel alsof er sierplanten zullen komen te staan. Zou de gemeente wel weten dat daar onderhoud voor nodig is? Zie de distel en brandnetel-velden in het Hieronymusplantsoen.

  10. Luuk Upuuk

    Tim, niet zeuren. Je kunt nu met een zeilboot toch al niet in Utrecht terecht. Er verandert niets voor je. Je kan natuurlijk een canalbike of een kano huren bij een plaatselijke ondernemer! Je zeilboot laat je dan lekker zolang liggen in de passantenhaven Weerdsingel Westzijde.

  11. herman

    Mooi hoor!

    Ik hoop dat ze over 25 jaar een keer een tentoonstelling houden van heel CU2030 met rechts de artist impressions en links de foto van de actuele situatie…..

  12. WvR

    Ik hoop dat over 25 jaar alle mensen die zeuren over artist impressions dusdanig volwassen zijn geworden dat ze weten dat de impressie niet 1 op 1 met de realiteit overeen zal komen. Daarom zijn er ook veschillende woorden voor bedacht: “Impressie” en “Realiteit”. En dat de artist impression er altijd beter uit zal zien. En dat je god wat kan veranderen, maar dat zelfs als je je ideale stadsbestuur hebt, met je ideale architect, met je ideale aannemer, de artist impression er NOG STEEDS STUKKEN BETER UITZIET dan wat het uiteindelijk gaat worden.

    Meer nog hoop ik, en denk ik, dat dit niet zo’n heel moeilijk concept is, en dat het kwartje veel, veel eerder valt, dan wel zou moeten vallen.

    Voor de duidelijkheid: Ik maak geen artist impressions.

  13. herman

    “WvR
    Natuurlijk snap ik dat je nu onmogelijk kunt bedenken hoe iets er over 25 jaar precies uitziet.
    Maar je kunt wel de werkelijk proberen te benaderen en in vele artist impressions wordt een rooskleurig beeld geschertst. Lastige is dat deze plaatjes als verkoopplaatjes worden gebruikt. Daarom zou zo´n plaatje wel wat realistischer mogen. We weten allemaal dat er vuil, auto´s, rondslingerende fietsen en hondenpoep zal liggen.
    Toch wel zo eerlijk om dat te laten zien, in plaats van een onrealistisch beeld

  14. R

    Ronduit stuitend dat men álweer bomen moet gaan kappen! Hou daar toch eens mee op. Het centrum van Utrecht is één groot stuk steen; het meest stenige en minst groene stadscentrum van héél Nederland. Bomen verhogen de belevingswaarde van een gebied, verhogen hierdoor de waarde van het vastgoed én helpen tegen hittestress in hete zomers. Dat de bomen langs de gracht niet helemaal in het geile plaatje van een landschapsarchitect van de gemeente past, mag nóóit reden zijn om ze te kappen. Bomen kap je enkel en alleen omdat ze ziek of instabiel zijn geworden. Waar blijft het actieplan om 1000 bomen in onze binnenstad te plaatsen?! De ruimte is er absoluut voor; terassen zullen voller zijn en winkelbezoekers genieten van de schaduw. Er is geen enkele reden denkbaar dat dit niet kan, anders dan klagende, verzuurde bewoners die blaadjes haten (de ik-ik-ik-mensen) en politici die uiterst bang zijn voor onderhoudskosten. Nogmaals; van bomen gaat de waarde van een stad omhoog, ook als een enkeling meent dat persoonlijk hinder van te hebben. Gewoon planten dus die hap. Bomenhaters gaan maar in de botlek wonen, hebben ze ook geen last van blaadjes.

  15. WvR

    @herman:
    Als jij je huis probeert te verkopen, plaats je dan ook kiekjes met vuil, auto’s, rondslingerende fietsen, en hondenpoep er op? Doe je er ook wat geluidsfragmenten bij hoe gehorig het is op welk dagdeel? Een overzicht van alle momenten van overlast van de buren?

  16. Erik

    @R:
    Wil jij dan de singel om die bomen heen graven? Uiteindelijk wordt dit gebied een stuk groener (en blauwer) dan het nu is.

  17. Cor Nelis

    Een rondje varen om de stad? Dat mag vast alleen nog maar met een roeiboot, een waterfiets of een electrische sloep… Na de dieselauto wordt vast ook het bootje met een dieselmotor uit de binnestad geweerd!

  18. Kaptein ouwe henk

    Ken sinterklaos ook weer bietje vaore waor,,,,,,stadsie waor

  19. Ernst Cliné

    Waar die obsessie voor het herstel van de mogelijkheid om met ‘je bootje’ een rondje om het centrum te kunnen varen vandaan komt begrijp ik niet. Wie schiet hier nu iets mee op?
    Deze plek is grotendeels best aardig en groen op het moment; eventueel het stukje ex-singel bij Hoog Catharijne (de oude tunnelbak) vol laten lopen lijkt me niet zo’n ingewikkelde ingreep.

    Ik zou liever zien dat het geld gestoken werd in zaken als:
    – het Smakkelaarsveld zo veel mogelijk groen houden.
    – ondertunnelen van de rijbanen op het Westplein zodat daar een natuurlijkere overgang tussen het centrum en het westen van de stad ontstaat.
    – verdiept aanleggen van de randweg bij Overvecht
    – en ( al is dat ondertussen een gepasseerd station door de vorderingen van de plannen voor de stadsboulevard ) verdiept aanleggen van de Westring door Zuilen.
    -…

  20. Harry

    @cor nelis: benzine motoren zijn al jaren verboden in de grachten. Stuk prettiger vertoeven op de terassen sinds die beslissing.

  21. Willem

    “Het centrum van Utrecht is één groot stuk steen; het meest stenige en minst groene stadscentrum van héél Nederland. “
    @R: heb je hier een onderbouwing voor of roeptoeter je maar wat?

  22. Erik Heikens

    Als de Singel weer rond is qua water, dan is het een leuk idee om met Koningsdag Willem Alexander daar uit te nodigen en dat er rondom de hele singel een botenparade komt. Zoiets kan ook leuk zijn met de komst van Sinterklaas.

  23. Projectmanager D. Legeren

    Inderdaad, leuk idee Erik! Pak jij de lead hierin?

  24. Martin

    @Harrie,

    Benzinemotorenverbod geldt niet voor Oudegracht, wel voor Nieuwe -en Kromme Nieuwegracht

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).