“Gemaakt door het neusje van de zalm van journalisten, fotografen en ontwerpers uit de stad. Eindelijk het blad dat Utrecht verdient.” Dat is de omschrijving van De Dakhaas, het nieuwe onafhankelijke tijdschrift over Utrecht dat 24 oktober gelanceerd wordt in het Kapitaal. DUIC sprak met oprichtster Elja Looijestijn.
“Het idee ontstond eigenlijk doordat er weer een huis-aan-huis blad verdween, ik geloof dat het Ons Utrecht was. Ik vond dat heel jammer want ik vind het altijd heel erg leuk om te lezen over mijn eigen stad.” Het was voor Elja de reden om zelf iets te beginnen. “Ik werk al best wel lang bij de VPRO Gids en heb dus ervaring in het maken tijdschriften.”
Onafhankelijk
Geheel volgens de laatste trend is De Dakhaas een onafhankelijk tijdschrift. “Ik vind het fijn dat we onze eigen beslissingen kunnen nemen. Vooralsnog is het ook meer een ‘hobbyproject’, om het maar even oneerbiedig te zeggen. Iedereen die er aan mij helpt vindt het gewoon leuk om een tijdschrift te maken, het heeft (nog) geen winstoogmerk. Maar als er iemand is die dit graag, zoals wij het hebben bedacht, uit wil geven, is dat natuurlijk bespreekbaar!”
De keuze voor een tijdschrift in plaats van een website was voor Elja snel gemaakt. “Bladen maken is mijn vak. Bovendien is het de bedoeling dat mensen er echt doorheen gaan bladeren, het op de salontafel leggen, daar is de vormgeving ook naar.”
Ideale combo
Die vormgeving wordt verzorgd door de heren van Studio-Kamer, die net als Elja, graag een tijdschrift wilden maken. “Ik kende ze helemaal niet, maar ik was bij Kapitaal en Ramon stelde me aan ze voor. Ik wist niets van vormgeving, zij niets van de inhoudelijke invulling van een tijdschrift dus samen was dat de ideale combo, We hadden meteen een goede klik en hebben dik een uur gepraat over wat we wel en niet wilden. Zo is het balletje gaan rollen. Via hen kwamen we ook weer bij illustratoren en kunstenaars die hun bijdrage hebben geleverd. Inmiddels bestaat de harde kern uit ongeveer vijf man, daarbuiten werken er nog zo’n tien man aan het blad, en ik krijg ook veel mailtjes van enthousiastelingen die graag een bijdrage willen leveren, heel leuk.”
Toegankelijk en onverwacht
Het format van De Dakhaas lijkt simpel: “Het thema is Utrecht en de doelgroep zijn we zelf, dus mensen tussen de 20 en 35 uit het creatieve circuit. Dat maakt het makkelijk om je in de lezer te verplaatsen.” Een ‘incrowd’ blaadje moet het alleen absoluut niet worden. “We willen juist wel toegankelijk zijn, onverwachte keuzes maken.”
Een interview met Barry Sneijder (vader van Wesley), een recensie van een kerkdienst en het verhaal van een Utrechtse wereldreiziger zijn daar voorbeelden van. Elja: “Papier is natuurlijk zelden meer actueel, De Dakhaas zal maar vier keer per jaar uitkomen en is dus niet gericht op het harde nieuws. Maar dat betekent niet dat we de mensen niet iets kunnen vertellen wat ze nog niet weten. Het blad zal vooral uit achtergrond en sfeerverhalen bestaan, maar ook uit vaste rubrieken en columns waar mensen het blad voor willen blijven lezen.”
Lancering
Donderdag 24 oktober wordt het blad gelanceerd. “Iedereen is welkom! We zijn nog aan het zoeken naar een act, maar dat zal later allemaal op de facebookpagina te vinden zijn.” Vanaf dan zal het tijdschrift ook te koop zijn, zowel op de website als bij Kapitaal en mogelijk op nog meer adressen.
3 Reacties
ReagerenDe STICHTING UDESIGN wenst jullie, met een perfect logo, heel veel succes om onze zeer creatieve regio te verrijken !
dakhaas boven steenhaas??? Beter uitzicht??..neudedakhaas??? Domdakhaas..can ur see everything?
Biltstraatdakhaas..moet een hele serie kapelhazen worden..
dakhaas boven steenhaas??? Beter uitzicht??..neudedakhaas??? Domdakhaas..can ur see everything?
Biltstraatdakhaas..moet een hele serie kapelhazen worden
een dakhaas naast de Corio-theepot is een vervolmaking van Alice in Utrechts-land..