Van ecokist tot erfrecht en van locatietips tot loopkoets. In De Uitvaartkrant wordt alles besproken. DUIC sprak met de makers, Utrechtse uitvaartondernemers Saskia Koffijberg en Esther Laan, over deze opmerkelijke krant.
Saskia: “We zijn de krant vier jaar geleden begonnen. Marketing in deze branche is gevoelig.” Esther legt uit: “Je hebt geen winkelruit, stunten met prijzen of acties als ‘twee voor de prijs van één’ kan natuurlijk niet en het past ons niet.” Saskia: “We wilden mensen prikkelen over dit onderwerp te praten. Ik dacht daarom eerst aan een beurs, maar daar komen alleen mensen op af die er sowieso geïnteresseerd in zijn. Wij wilden juist die mensen aanspreken die er nog niet mee bezig zijn.”
Nieuwsgierig maken
Een krant was de oplossing. Saskia: “Zo konden we mensen rechtstreeks benaderen op een toegankelijke manier.” Maar het gevaar voor een reclamefolder lag uiteraard op de loer. “Je wil het moment dat de krant ‘in de kattenbak terecht komt’ natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen. Daarom hebben we echt geprobeerd de look and feel van een krant te creëren, maar ook de nieuwsgierigheid te wekken door de ondertitel ‘feiten, fabels & trends’.”
Verschillende thema’s
De inhoud van de krant bepalen de dames van Strikt Persoonlijk Uitvaart zelf. Saskia: “We kiezen iedere keer een onderliggend thema, de eerste keer was dat eco, deze keer is het juridisch. De tekst en opmaak doe ik zelf.” Maar de krant moet uiteraard bekostigt worden en heeft dus ook sponsoren. Esther: “De inhoud van de krant bepalen we echter zelf en is niet afhankelijk van de sponsoren.” Saskia: “Dan is het weer teveel reclame. In plaats daarvan hebben we ervoor gekozen op de achterkant een puzzel te maken waar de sponsoren in vernoemd staan, als een soort grapje.”
Angst wegnemen
Los van de ludieke manier van marketing zijn Saskia en Esther niet per se uit op meer klanten via de krant. Esther: “We willen mensen vooral laten nadenken en angsten wegnemen.” Saskia: “Je gaat hoe dan ook. Dat heb ik niet verzonnen. Dan is het allicht een goed idee om er eens over na te denken hoe je dat zou willen.” Esther: “We willen mensen ook kritisch laten kijken naar de kwaliteit en de kosten. Juist omdat mensen een naar gevoel bij het onderwerp krijgen, durven ze geen vragen te stellen en zijn ze minder kritisch.” Saskia vult aan: “Voor je bruiloft google je je een jaar lang suf en vraag je iedereen om advies, voor een uitvaart doet bijna niemand dat. Dat snap ik ook wel, want een bruiloft is leuk om over na te denken. De dood overvalt mensen in die zin, dat je niet weet wanneer je gaat. Je kunt je echter wel voorbereiden.”
Wees kritisch
Ook collega uitvaartondernemers zijn enthousiast over de krant. Saskia: “Zij hebben ook baat bij de krant, omdat mensen zien dat je dus niet per se vast zit aan een uitvaartpakket of een verzekering . Dat je ongeacht waar en of je verzekerd bent, je altijd vrij bent je uitvaartbegeleider te kiezen. ” Esther: “Ga gewoon het gesprek eens aan, laat je polis checken en wees kritisch. Niet alleen op je verzekering trouwens. Ook op ons als uitvaartondernemers. Kies een ondernemer die bij je past.” Saskia: “Als mensen door onze krant kritisch gaan nadenken over wat ze nu werkelijk willen en daardoor bij één van onze collega’s terecht komen, dan is dat alleen maar goed.”
De Uitvaartkrant is hier te bekijken. Daarnaast organiseren Saskia en Esther op 17 november een lezing “Uitvaart & keuzes” in de werfkelder aan de Oudegracht. Klik hier voor meer informatie.
2 Reacties
ReagerenWat ontzettend leuk en goed dat jullie dit doen dames! Waar kan ik de krant meenemen?
Digitaal ziet het er in ieder geval heel mooi en informatief uit. Chapeau!
Dag Angelique,
Dank voor je reactie!
Als je je adres mailt naar info@striktuitvaart.nl dan sturen we je een exemplaar toe. (voor de goede orde, deze gegevens communiceren we niet aan derden.)
Hartelijks,
Saskia