Goboony: Het delen van een camper blijkt een schot in de roos | De Utrechtse Internet Courant Goboony: Het delen van een camper blijkt een schot in de roos | De Utrechtse Internet Courant

Goboony: Het delen van een camper blijkt een schot in de roos

Goboony: Het delen van een camper blijkt een schot in de roos
Oprichters Foppe Mijnlieff en Mark de Vos op het balkon van hun pand aan de Emmalaan
DUIC brengt naast elke dag online het laatste nieuws ook achtergronden in de papieren krant, waaronder verhalen over verschillende Utrechtse ondernemers. Wil je de hele krant nog eens in zijn geheel nalezen? Kijk dan onderaan dit bericht.

DUIC brengt naast elke dag online het laatste nieuws ook achtergronden in de papieren krant, waaronder verhalen over verschillende Utrechtse ondernemers. Wil je de hele krant nog eens in zijn geheel nalezen? Kijk dan onderaan dit bericht.

De deeleconomie groeit wereldwijd al een langere tijd. Gemakkelijk je auto delen met Snappcar, je huis met Airbnb of een maaltijd met Thuisafgehaald. Mark de Vos (44) verhuurde zijn camper via Marktplaats en kwam op het idee om een nieuw deelplatform te bouwen. En wel een voor campers. Goboony was geboren.

De Vos trok in 2011 voor het eerst in zijn leven rond met een camper in Nieuw-Zeeland. Met zijn gezin merkte hij het grote gemak van reizen met een kampeerauto en niet veel later besloot hij er zelf een aan te schaffen in Nederland. Een camper staat echter vaak stil. “Ik ben mijn camper al snel gaan verhuren aan vrienden en kennissen die allemaal jonge kinderen hadden. Die vonden het ideaal. In mijn kleine vriendenkring werd het ineens populair”, aldus De Vos. Dat het gezin al snel gehecht raakte aan hun eerste exemplaar blijkt wel uit het feit dat de camper een naam kreeg en nog steeds in hun bezit is. Grinnikend: “Mijn vrouw zei: ‘We gaan Sofie toch niet verkopen?’ We hebben haar nog steeds en gaan nog weleens een weekje met haar weg.”

De vraag naar zijn camper was volgens de ondernemer direct groot. Toch was het verhuren via Marktplaats niet gemakkelijk en erg tijdrovend. Het vertrouwen in elkaar was lastig op te bouwen en verzekeringen waren moeilijk af te sluiten. “Mensen moeten eerst komen kijken, er moest een huurcontract worden gemaakt en ook ik wilde weten wie mijn camper mee ging nemen op vakantie.” Eind 2014 besloot hij daarom Foppe Mijnlieff (41) op te bellen die hij toevalligerwijs had ontmoet op zijn rondreis door Nieuw-Zeeland. “Mijn vrouw wist zich te herinneren dat hij iets deed met startups en IT. Ik belde hem in al mijn onnozelheid op met het plan voor Goboony. Ik dacht even een programmeur in te huren en dat het verder vanzelf zou gaan.” Dat was toch iets te makkelijk gedacht.

“Een startup is de dood of de gladiolen”

Executie

Mark de Vos was voorheen bezig om als consultant MKB-ondernemers harder te laten groeien. Ook was hij directeur van een aantal bedrijven. Van internetbedrijven had hij echter geen kaas gegeten. “Het is uiteindelijk geen rocket science, maar het waren wel grote getallen die op tafel kwamen. Dus we dachten er even over na en besloten dat het een interessant idee was. Op de eerste werkdag van 2015 zijn Foppe en ik gaan zitten en schrapten we al snel de agenda voor de rest van de maand. Op 28 januari begon de programmeur en 18 april 2015 was Goboony live.”

“Uiteindelijk komt het neer op goede executie”, aldus De Vos. “De juiste mensen om je heen verzamelen en dan een goede dosis geluk hebben. Het is de dood of de gladiolen. Alsof je als wielrenner de Mont Ventoux komt afgesjeesd. Hopelijk heb je geluk, maar je kan ook pech hebben.” De grootste functie voor veel bedrijven is volgens De Vos het verlagen van transactiekosten. “De bedrijven die hun transactiekosten verlaagden, worden in sommige sectoren nu ingehaald door de efficiency van internetmogelijkheden. Zonder noemenswaardige transactiekosten elkaar vinden, beoordelen op betrouwbaarheid en het doen van de transactie: dat is het grote voordeel van Goboony.”

Camper_te_huur Goboony

Veel concurrentie was er in ieder geval niet in Nederland, terwijl we toch te boek staan als een echt kampeervolk. Wel waren er een aantal commerciële verhuurders. Volgens De Vos loopt Goboony die totaal niet in de weg. “Dat is logisch te verklaren. We hebben een ander aanbod, een andere prijsklasse en daarom ook een andere doelgroep. Driekwart van onze huurders gaan voor het eerst met een camper op pad.” Door het particuliere aanbod werd de markt ineens enorm vergroot. “Vorig jaar waren in Nederland ongeveer 1.300 campers te huur bij bedrijven en een aantal particulieren. Nu zijn er bij ons 15.000 mensen per week op zoek zijn naar een camper.”

Digitale diensten

De oprichter van het jonge bedrijf denkt dat de deeleconomie in de breedte zal blijven groeien. Niet alleen in producten, maar ook qua diensten. “Mijn persoonlijke fascinatie is welk effect de deeleconomie heeft op bepaalde bedrijfstakken.” Hij noemt Fiverr een interessante toepassing. Daar wordt voor weinig geld diensten aangeboden die digitaal afgehandeld kunnen worden, zoals bijvoorbeeld vertalingen. “Het is laagdrempelig en vraag en aanbod komen bij elkaar. Direct een betrouwbaarheidscheck; ofwel geen verificaties en weinig geld of veel verificaties en duurder.”

Enthousiast vervolgt De Vos zijn betoog over de ontwikkeling van bedrijven: “Kijk, moderne bedrijven zoals we die nu kennen bestaan pas een paar honderd jaar. De drie componenten die veel bedrijven een bedrijf maakten (verlagen transactiekosten, beoordelen en het doen van transactie, red.) worden ingehaald door individuen. Die kunnen dat inmiddels efficiënter. Het verschil is dat wij zo tienduizend campers verhuren met vier man eigen personeel en vijf specialisten. Vroeger had je daarvoor tweehonderd man nodig.”

Internationaal

Goboony lijkt dus een schot in de roos. De startup is dan ook al internationaal actief. Een maand geleden ging Goboony live in Italië. “Italianen bieden daar hun campers aan voor Italianen. In Engeland, Duitsland en België zijn we druk bezig met de voorbereidingen om ook daar het platform aan te bieden. Dat betekent een country manager zoeken, het aanbod in kaart brengen en particulieren benaderen. Het grote voordeel van ons bedrijf in Utrecht is de internationale campus. Daar halen we veel native speakers vandaan.”

“Wij verhuren tienduizend campers met vier man eigen personeel en vijf specialisten”

Het belangrijkste wat Goboony biedt is een centrale plek van vraag en aanbod plus het label van betrouwbaarheid. Dat wordt bovenal door bezoekers onderling gedaan. De contracten, betaling en afhandeling lopen vervolgens via het internetbedrijf. “Die elementen zijn fijn als het door een externe partij wordt geregeld. Daarin slagen we denk ik goed.” Lachend vervolgt hij: “Tot voor kort zag je alleen maar twee postduiven in zo’n witte bunker rijden. Nu durf ik de weddenschap aan, als jij je camper op ons platform te huur zet dan heb je binnen drie dagen tien reacties en driemaal een definitieve boeking.”

2 Reacties

Reageren
  1. Rein de Vries

    Mijn waardering voor zo’n prettig positief en goed leesbaar artikel. Ik wens de oprichters veel succes.

  2. Olivia

    Weinig concurrentie? Volgens mij is Camptoo de voorloper van dit initiatief.. 😉

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).