Doek valt voor Bag&Buy op de Twijnstraat; zondag de laatste dag - De Utrechtse Internet Courant Doek valt voor Bag&Buy op de Twijnstraat; zondag de laatste dag - De Utrechtse Internet Courant

Doek valt voor Bag&Buy op de Twijnstraat; zondag de laatste dag

Doek valt voor Bag&Buy op de Twijnstraat; zondag de laatste dag
De verpakkingsvrije winkel op de Twijnstraat Bag&Buy gaat sluiten. De winkel is op zondag 14 februari voor het laatst open, omdat er geen geld meer is voor de inkoop van producten. Hoewel de reacties en de crowdfunding een jaar geleden zeer positief stemden, gaan de deuren nu na een kleine zes maanden toch dicht. Winkelmanager Rens van den Bunck verwacht dat een doorstart snel mogelijk is.

De verpakkingsvrije winkel op de Twijnstraat Bag&Buy gaat sluiten. De winkel is op zondag 14 februari voor het laatst open, omdat er geen geld meer is voor de inkoop van producten. Hoewel de reacties en de crowdfunding een jaar geleden zeer positief stemden, gaan de deuren nu na een kleine zes maanden toch dicht. Winkelmanager Rens van den Bunck verwacht dat een doorstart snel mogelijk is.

De ‘eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland’ kwam naar Utrecht. Dat was anderhalf jaar geleden groot nieuws. Toch bleek in het begin al dat positieve reacties alléén niet genoeg waren om de winkel draaiende te houden. “De prijzen waren te hoog en de winkel was zielloos”, zegt Van den Bunck. Hij kwam in november bij de winkel om het tij nog te doen keren. “Er was geen formule en de klanten werden niet bereikt.” Door onder meer de prijzen veel lager te maken en in te zetten op biologisch verantwoorde producten steeg de omzet daarna snel. “Jammer genoeg is het too little, too late“, zegt externe adviseur van Bag&Buy, Peter Michel Heilmann.

Wim van Dijk, de eigenaar van Bag&Buy, moet volgens Heilmann om tafel met schuldeisers en zal zich snel terugtrekken uit de winkel. De hoop en verwachting is op een snelle doorstart. “Er zijn gesprekken met verschillende partijen, maar we zien een constructie met meerdere eigenaren ook zitten”, aldus Heilmann. Hij ziet een winkel voor zich die meer een ontmoetingsplaats is dan enkel een winkel. “Het moet een belevingsplek worden met bijvoorbeeld workshops. Daarnaast kan het een kweekvijver voor duurzaam en sociaal ondernemen worden.”

Van den Bunck denkt dat de producten in de winkel wel 90% verpakkingsvrij moeten blijven bij een eventuele doorstart. “Het pand heeft zoveel mogelijkheden, maar we zijn nog steeds tegen verpakkingen en ‘maaltijden uit een pakje’. Dat moeten we niet overboord gooien.”

Tekenen aan de wand

Door vrijwilligers in te zetten probeerde Wim van Dijk, de eigenaar van Bag&Buy, het tij nog te keren in november. “Kritisch kijken naar onszelf hoort ook bij het doorontwikkelen”, zei hij toen tegen DUIC.

Dat lijkt nu tevergeefs te zijn geweest. Met een aankondiging op Facebook wordt gemeld dat zondag 14 februari (voorlopig) de laatste dag is van de winkel.

In Bag&Buy worden geen verpakkingen gebruikt om bij te dragen aan een duurzame samenleving en wordt alleen met biologische producten gewerkt die allemaal door de klanten zelf geschept en gewogen kunnen worden. Een succesvolle crowdfunding was vorig jaar de reden om de winkel in Utrecht te openen.

Lees hier de reactie van Bag&Buy die vandaag op Facebook verscheen:

Lieve allemaal,

Morgen is het Valentijnsdag…Maar ook waarschijnlijk onze laatste dag als bag&buy.

bag&buy zoals het nu is houdt op.

Stuur ons een FB-berichtje met je e-mailadres als je op de hoogte wilt blijven over wat er allemaal gaande is in deze transitieperiode. We komen dan met een verklaring over wat er gebeurd is en over onze toekomstplannen.

De werknemers en betrokkenen van bag&buy laten zich nog niet uit het veld slaan.

Wordt vervolgd…

Gekoppelde berichten

8 Reacties

Reageren
  1. athe

    Ik ben er binnen geweest, maar kon weinig aanleiding vinden om daar voortaan de boodschappen te doen. plastic bakjes, weinig keus….

  2. Ik zeg het je

    Was al ten dode opgeschreven voor het de deuren opende.

  3. Atilla Vigh

    Het idee lijkt milieubewust, maar is het verre van dat. De producten komen echt niet uit de lucht in die winkel vallen. Er zullen weinig leveranciers zijn die ze verpakkingsloos komen leveren.
    Ik wacht op de eerste 3D-printer die acceptabel voedsel, met eigen opgewekte energie en direct lokaal voorhanden grondstoffen “print”. Zo ver zijn we nog niet, maar dat lost het gehele verpakkings en afval probleem (je maakt alleen wat je op dat moment nodig hebt). En geen enkele vervoer en productie meer.

  4. JvP

    Het verbaasd me dat er nog mensen zijn die geld hebben gegeven voor crowdfunding voor deze winkel. Zoals een andere reaguurder al zei: gedoemd te mislukken voordat de winkel openging. Op dit soort concepten zitten we niet te wachten in de Twijnstraat.

  5. Wern

    Dus eigenlijk is ‘t nu Bag&Bye, en bij doorstart Back&Buy?

  6. R

    Voor allen die afgeven op het Bag&Buy principe: in Groningen draait al enkele jaren een verpakkingsloze winkel en daar is het een groot succes. Inmiddels zijn er meer soortgelijke winkels in Nederland. Waarom precies deze winkel niet werkte is mij een raadsel (ben nooit in deze winkels geweest). Wel weet ik dat je niet alle verpakkingsloze winkels over 1 kam kan scheren; het idee an sich blijkt namelijk wel degelijk commercieel te werken.

  7. Atilla Vigh

    @R nou wat is succes dan? Ik zie veel retailers in de stad, die er al lang zitten, maar ik kan mij met de beste bedoelingen van de wereld niet aan de indruk onttrekken dat ze geen ene euro winst maken: sterker nog, er moet geld bij.
    Besef dat je als retailer pas winst gaat maken als je eerst uit de kosten bent, dus je huur (en die is vaak schandalig hoog), personeel en je handel zelf natuurlijk.
    Ik weet dat veel kleine retailers bestaan als een hobbyisme, waarbij de partner of familie voldoende vermogen heeft om de hobby te financieren. Dat is ook het essentiële verschil tussen een ondernemer en een vakman. Veel kleine retailers zijn vaak vakmensen of idealisten, naar geen ondernemers.
    Ik zou de balansen wel willen zien van al die vermeende succesvolle retailers wel eens willen zien. Het is in de retail helaas vaak droog brood eten. Die kaalslag gaat nog wel even een tijdje door.

  8. Jasper

    Echt vreselijk jammer. Als ik elke week zie hoe onze vuilniszakken gevuld zijn met verpakkingen, dan denk ik dat er echt meer van dit doort zaken moeten komen. Verpakking heeft ook een wervingsfunctie maar dat kan je wel virtueel of met een app ondervangen!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).