DUIC in Zaken met Bert Strijker; maakt zich al jaren hard voor een waterstoftankstation in Utrecht DUIC in Zaken met Bert Strijker; maakt zich al jaren hard voor een waterstoftankstation in Utrecht

DUIC in Zaken met Bert Strijker; maakt zich al jaren hard voor een waterstoftankstation in Utrecht

DUIC in Zaken met Bert Strijker; maakt zich al jaren hard voor een waterstoftankstation in Utrecht
Stapje voor stapje komt de komst van een waterstoftankstation in Utrecht dichterbij. Het EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven maakt zich er al jaren hard voor. Directeur Bert Strijker vertelt in DUIC in Zaken wat hem beweegt.

Stapje voor stapje komt de komst van een waterstoftankstation in Utrecht dichterbij. Het EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven maakt zich er al jaren hard voor. Directeur Bert Strijker vertelt in DUIC in Zaken wat hem beweegt.

Dankzij de inzet van ECUB is er de afgelopen jaren meer dan een miljoen euro opgehaald voor de komst van een waterstoftankstation. Er moet nog een vergunning geregeld worden, de precieze locatie op bedrijventerrein Lage Weide moet nog bepaald worden en dan kan er gebouwd gaan worden. De hoop is dat de eerste automobilisten in 2022 waterstof kunnen tanken.

In DUIC in Zaken vertellen Utrechtse ondernemers en ondernemende Utrechters over hun dromen, ambities, innovaties, tips en worstelingen.

Heb je vragen, opmerkingen, aanvullingen, ideeën of weet je een interessante, bijzondere, opvallende ondernemer voor DUIC in Zaken? Grijp je toetsenbord en mail ons op DiZ@DUIC.nl

8 Reacties

Reageren
  1. Ger

    dit is de eerste waterstof auto a 66k, en dan steeds naar Lage Weide rijden om te tanken… https://www.toyota.nl/over-toyota/toyota-world/Preview-nieuwe-Toyota-Mirai-op-Tokyo-Motor-Show.json?gclid=CjwKCAiAgc-ABhA7EiwAjev-j15aIkFV4d4njrr3UFyyEUOR3-EafjHs8-sugnUg0SknPyOCWLPmjBoCRNgQAvD_BwE

  2. Alex

    Wat nog altijd stukken sneller is dan je auto opladen aan een laadpaal…. En ook nog goedkoper dan de vergelijkbare Telsa S.

    Zowel waterstof als accu kunnen naast elkaar bestaan en mensen moeten zelf maar kiezen wat voor hun het beste is. Mijn voorkeur neigt naar benzine/hybride of waterstof omdat er in Utrecht nog geen haast word gemaakt met het plaatsen van laadpalen. Maar als er daar voldoende van staan wordt een accu auto wellicht intresant

  3. wollie

    klopt het dat 100km rijden op waterstof vijfmaal zoveel kost als met een vergelijkbare EV?

  4. Robin

    Waterstof voor personenauto’s is helemaal niet interessant. Er is een revolutie aanstaande als het aankomt op accu’s: De solid state accu is in aantocht. Dit gaat een grote verandering betekenen voor alles waar een accu in zit. Van mobieltje tot drones tot auto’s. Allemaal gaan ze hier enorm van profiteren
    Opladen voor 1000 km in 10 minuten. En dat is bij de eerste versies van het nieuwe type accu binnen de komende 5 jaar.

    Alleen voor vrachtvervoer is waterstof wellicht interresant op de lange termijn.

  5. Kadoendra

    @Robin

    “Er is een revolutie aanstaande als het aankomt op accu’s:”

    Op de grondstoffen markt is dit al zeer goed te merken, o.a Lithium, Kobalt, Nikkel gaan hard in prijs omhoog.

  6. cas

    @ Robin, grondstoffen/recycling/infrastructuur en er zijn nog een aantal andere factoren die waterstof tot een beter alternatief maken. Ook is het heel vreemd dat veel mensen zich blind staren op batterijen en hun mond zo vol hebben over vooruitgang terwijl zij niet weten hoe waterstof zich zal ontwikkelen als dit de gangbare brandstof wordt.
    En ja, waterstof auto’s zijn eigenlijk ook elektrische auto’s maar is de energie in het waterstof opgeslagen ipv de accu. Elektrisch is een mooie tussenoplossing maar zal uiteindleijk niet de toekomst worden op lange termijn.

  7. BdV

    @Robin, 10 minuten opladen is wel mooi, zou ook een mooie kans zijn voor de verkoop van 10 minuten versnaperingen op die locaties, maar ik verwacht toch dat we meer richting waterstof zullen gaan.

  8. Bas

    Het waterstofproductie proces is een mega energie verspiller, dit kan kosten effectief niet op kleine schaal worden geproduceerd. Vaak is het in veel gevallen gemaakt van aardgas, lekker duurzaam. Dus een 3 tot 5 keer zo’n dure brandstof die minder duurzaam is dan wat we nu hebben.

    Hier zijn we echt goed bezig!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).