DUIC krant: Op bezoek bij seksshop Miranda XXL: “We zijn een normale winkel met een bijzonder assortiment” - De Utrechtse Internet Courant DUIC krant: Op bezoek bij seksshop Miranda XXL: “We zijn een normale winkel met een bijzonder assortiment” - De Utrechtse Internet Courant

DUIC krant: Op bezoek bij seksshop Miranda XXL: “We zijn een normale winkel met een bijzonder assortiment”

DUIC krant: Op bezoek bij seksshop Miranda XXL: “We zijn een normale winkel met een bijzonder assortiment”
DUIC brengt naast elke dag online het laatste nieuws ook achtergronden in de papieren krant. Hieronder kan je een van de verhalen lezen die de afgelopen week in de krant is verschenen. Wil je de hele krant nog eens in zijn geheel nalezen? Kijk dan onderaan dit bericht. Heb je de krant niet ontvangen? Vul dan hier je postcode en huisnummer in. Dan geven wij dit door aan de bezorging.

DUIC brengt naast elke dag online het laatste nieuws ook achtergronden in de papieren krant. Hieronder kan je een van de verhalen lezen die de afgelopen week in de krant is verschenen. Wil je de hele krant nog eens in zijn geheel nalezen? Kijk dan onderaan dit bericht. Heb je de krant niet ontvangen? Vul dan hier je postcode en huisnummer in. Dan geven wij dit door aan de bezorging.

De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Zita Eijzenbach ging deze week op bezoek bij Diana Hessing van Miranda XXL aan de Amsterdamsestraatweg 427.

Hoewel de winkel helemaal geen drempel heeft, is de drempel om naar binnen te gaan bij Miranda XXL voor veel mensen te hoog. Er heerst nog altijd een taboe omtrent het onderwerp seks en dat vindt Diana Hessing (42) jammer. Zij ziet de zaak meer als een warenhuis, dan als een ‘vies sekswinkeltje’. “Wij zitten ook niet te wachten op ranzige vragen of vieze opmerkingen. We zijn een normale winkel met normaal personeel. Veel mensen denken dat ze hier niets te zoeken hebben, maar zijn ze eenmaal binnen, dan gaat er een wereld voor ze open.” Diana glundert. “Ik heb veel relaties hier een boost zien krijgen!”

_DSC1898
Diana Hessing van Miranda XXL

Voorin de zaak hangen sexy pakjes en staan de designvibrators die in de verste verte niet lijken op een geslachtsdeel in zoet roze en paars. Natuurlijk, het ‘grovere werk’ is er ook, maar dat staat achterin. “We confronteren de klant niet direct met de grote buttplugs en SM-artikelen. De mensen die daar speciaal voor komen, weten ze ook wel te vinden.”

Dochter

In 1969 wordt seksshop Miranda XXL geopend. De toenmalige eigenaar vernoemt de zaak naar zijn dochter. Als Dave de Groot de zaak twintig jaar geleden over neemt houdt hij dezelfde naam aan. “Toen maakte het toch niet meer uit”, zegt Dave terwijl hij zijn schouders op haalt. “Maar wat zal dat kind een rottijd gehad hebben op de lagere school!” Dave heeft in die tijd een aantal videotheken, waar twintig procent van de omzet gegenereerd wordt uit de verhuur van seksfilms. Logischerwijs verschuift de focus steeds meer in de richting van dat genre, maar met de opkomst van het internet zakt de verhuur in. De klandizie loopt terug en de videotheken worden gesloten.

“Als je er niet op kan lopen, dan kan je er wel op liggen!”

“Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het online zien”, vervolgt Diana. “Vroeger had je alleen seksblaadjes waar je dan stiekem is zat te bladeren. Je moest je fantasie gebruiken, want je had geen idee van hoe dat allemaal moest en wat er kon. Nu lijkt porno de standaard en denkt de jeugd soms dat wat ze zien ook in hun eigen slaapkamer moet. Ik had laatst een jochie van een jaar of negentien aan de balie. Hij zocht een cadeautje voor zijn vriendinnetje en dacht dat een flinke dildo wel leuk zou zijn. Ik heb hem geadviseerd haar mee te nemen naar de bioscoop. Natuurlijk, toys kunnen leuk zijn, maar begin lekker rustig met een vibrerend eitje of zo en niet met een enorme joekel van een apparaat omdat je die in een filmpje hebt gezien!”

_DSC1928De medewerkers krijgen ook steeds meer medische vragen. Door therapeuten, gynaecologen en artsen worden patiënten met enige regelmaat doorverwezen naar de winkel. “De eerste keer dat er iemand kwam met een vraag over vaginisme moest ik ook even googelen, maar er is altijd wel iemand die kan helpen. Natuurlijk, de gekke en spannende vragen krijgen we ook, maar we krijgen steeds meer een adviserende rol.”

Antieke Annie

Met de jaren verandert ook het assortiment van de winkel. Voor de films is nog altijd een kleine hoek ingericht, maar het overgrote deel van de winkel is gevuld met speeltjes van allerlei materialen en afmetingen. De opblaaspoppen van hard krakend plastic met een bijgeleverd reparatiesetje hangen in doosjes aan de wand. “Ze worden steeds minder verkocht: het is meer een funartikel geworden. Maar poppen van Pamela Anderson, Britney Spears, Katy Perry en Justin Bieber: je kan ze allemaal nog mee naar huis nemen.”

_DSC1892“We hebben Antieke Annie ook nog staan”, zegt Diana terwijl ze naar een levensgrote blonde pop in de hoek wijst. Langs de armen en benen lopen dikke onafgewerkte naden. Het lijf is hard en stug en de kwaliteit van de haren doet denken aan een goedkope barbiepop. “Het is meer een showmodel, want eigenlijk willen we haar niet kwijt. Annie is echt niet meer te vergelijken met wat er nu allemaal is.”

Diana probeerde onlangs de allernieuwste ontwikkeling op het gebied van sekstoys uit op een erotische beurs. De virtual reality sexdoll met een VR-bril op en een siliconen lichaamsdeel in de hand. “Als je dan je vinger ergens in steekt is het net echt. Dat is gek joh”, lacht Diana. De siliconen lichaamsdelen liggen al in de winkel en de VR-brillen komen ongetwijfeld ook”, verzekert Diana.

_DSC1889Schoenen

Alles wat er in de zaak te koop is, is door een strenge keuring gegaan. Dat is maar goed ook, vindt Diana, want ze kent gruwelverhalen van spullen die operatief verwijderd moeten worden. “Je kan maar beter hier iets halen, dan dat je thuis aan de slag gaat met iets dat afbreekt. In het ziekenhuis blijf je anoniem, maar hier is dat net zo. We zijn de grootste van de Benelux, dus ook BN’ers komen hier weleens winkelen.”

Momenteel wordt de zaak klaargestoomd voor de voorjaarsschoonmaak: de oude collectie schoenen maakt plaats voor de nieuwe collectie. “Doorgaans komen er meer mannen dan vrouwen in de winkel, maar als de schoenen voor nog geen tientje weg gaan, weten de dames de winkel ook wel te vinden. Dan loopt zelfs de buurvrouw binnen, want het is natuurlijk ook niet alleen maar porno wat hier staat. En zeg nou eerlijk: als je er niet op kan lopen, dan kan je er wel op liggen voor die prijs, ja toch?!”

Tekst: Zita Eijzenbach Foto’s: Robert Oosterbroek 

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).