De aanleg van fietsstraat Cremerstraat wordt een experiment voor de gemeente. Er is besloten om de aannemer een extra opdracht mee te geven: gebruik extra duurzaam asfalt. Het wordt één van de twee pilots voor de gemeente om te kijken hoe asfalt duurzamer kan.
Duurzaam asfalt betekent dat bij de productie en de aanleg van het asfalt de uitstoot van CO2 zo laag mogelijk wordt gehouden. Dat kan bijvoorbeeld worden bereikt door asfalt op een lagere temperatuur te maken, meer gerecycled materiaal te gebruiken of minder vervuilende bestandsdelen te gebruiken.
De gemeente daagt aannemers uit om met een voorstel te komen waarbij het asfalt duurzamer is, maar tegelijkertijd een even hoge kwaliteit heeft als het asfalt dat de gemeente normaal gesproken gebruikt.
Aan het eind van dit jaar start de aanleg van de fietsstraat Cremerstraat. Een snelle en comfortabele fietsroute tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. In de loop van 2017 moet de fietsstraat klaar zijn.
Gekoppelde berichten
Zo gaat de Cremerstraat eruitzien
De Cremerstraat gaat ontwikkeld worden tot een fietsstraat met parkstrook. De straat moet een ‘prettige…
13 Reacties
ReagerenDuurzaam word zeker in dit geval, erg duur ……….
Duurzaamheid hoeft niet duur te zijn, dat is lachwekkende onzin. Als we niets gaan doen aan duurzaamheid: Dát is duur.
Lotje for president
Asfalt is sowieso alles behalve duurzaam (CO2). De fietsroute Cremerstraat kost een miljoen, terwijl fietsers net zo makkelijk over de Vleutenseweg kunnen. De gemeente heeft een schuld van ruim een miljard.
De ervaring leert duurzaam is vooral duur
@Ivo Meijer 7/7/2016 – 15:24;
Ivo je slaat volledig de plank mis, wat denk jij van die grootte magneten die in windmolens zitten vandaan komen, uit China waar zich een milieu ramp afspeelt om deze magneten te winnen om milieu gekkies in Europa een goed gevoel te geven.
Misschien is het nog beter om deze straat zo te laten kost niks en kost ook geen energie.
Of je laat gewoon al die bomen langs de Cremerstraat staan. Het NIET kappen van bomen, omdat je GEEN geld weg gooit voor een onrendabel en onduurzaam warmtenet, is veel duurzamer dan welk denkbaar asfaltmengsel ook.
Ipv niet duurzaam asfalt kan er beter worden gekozen voor elementenverharding (gebakken klinkers)
Gemaakt uit de hollandse klei, gaan deze dingen als je ze goed maakt 100+ jaar mee. Ook zijn reparaties mooier uit te voeren (geen opengezaagde stukken asfalt) en passen ze veel beter bij het utrechtse straatbeeld.
Maarja… die Henk en Ingrid op de fiets… die willen wel over een glad tapijtje fietsen he 🙂
@Joost, zullen we dan de snelwegen in die klinkers uitvoeren en fietspaden in glad asfalt?
Per saldo zeer duurzaam (#snelweg kilometers is oneindig veel groter dan fietspaden kilometers) en fietsers verdienen wat meer comfort dan auto’s. Auto’s zijn veel beter geveerd dan een fiets en een fietser is veel duurzamer bezig dan automobilisten.
Helemaal eens met Joost… Zo zonde, mooie klinkers weghalen voor extreem lelijk rood asfalt wat alleen nog maar lelijker wordt (gaten, sleuven, putten…).
Ik zou als bewoner echt flink balen van zo’n achteruitgang, evenals op de Leidseweg.
Toevallig heb ik een scriptie geschreven over oa Nederlandse bestrating. Klinkers zijn geweldig en bieden absoluut veel voordelen. Het is ook een stuk mooier. Maar als er auto’s op hoge snelheid erover rijden krijg je veel herrie en gaan de klinkers ‘kruipen’ (nog meer herrie en verlies van grip). Zware vrachten zijn helemaal funest. Klinkers zijn niet geschikt voor snelwegen.
Ik was het bijna vergeten, maar gelukkig weten jullie me er aan te herinneren: asfalt is alleen voor auto’s. Fietsers bekijken het maar! Gewoon lekker je kont kapot rammelen op klinkers. Comfortabel is aanstellerij. En anders rijd je toch gewoon langs de Vleutense weg. Kan je fijn bij ieder kruising wachten voor een stoplicht omdat daar zo lekker veel autotjes rijden. Want ja, met de auto is lekker comfortabel…
@Jacobson 9/7/2016 – 0:14;
Koop gewoon een goed zadel op je fiets, heb je ook geen last van je ……. .