Game Oven | De Utrechtse Internet Courant Game Oven | De Utrechtse Internet Courant

Game Oven

Game Oven

Link

www.gameovenstudios.com

Naam van de ondernemer

Adriaan de Jongh

Motivatie start van het bedrijf

Programmeur Bojan Endrovski en ik zijn Game Oven gestart omdat wij graag creatieve vrijheid wilden hebben tijdens het maken van onze games. We hebben veel ideëen voor games die niet makkelijk passen in de visie van andere bedrijven zonder daar concessies voor te doen. Ook vinden we dat alle moeite om een bedrijf te runnen – waar onze interesse minder ligt – wegvalt onder die creatieve vrijheid. Nu leren we van beide kanten, de creatieve en zakelijke kant van het bedrijf, enorm veel.

Product

Fingle is een twee-speler iPad game die gaat over de intieme aanraking van elkaars handen. De game is sinds mid-Januari in de Apple App Store te vinden en doet het ontzettend goed over de hele wereld, waaronder Amerika, Nederland, China, Duitsland en Canada. De game kan behoorlijk intiem worden, afhankelijk van met wie je het speelt. Bekijk de trailer en meer info op www.fingleforipad.com!

Hoe ga je aan klanten komen

Doordat wij Fingle hebben zelf hebben uitgebracht (self-published) op de App Store kunnen we vrij gemakkelijk een internationale markt bereiken. We hebben contact opgenomen met Apple en die hebben ons in de App Store gefeatured, wat zonder twijfel ons de meeste klanten heeft gebracht. Voor de rest hebben we bijna alle grote game-gerelateerde websites over de wereld aangeschreven. Er is ondertussen veel over Fingle gezegd op het internet!

Hoe heeft u uw investering voor elkaar gekregen?

Helaas mag ik hier niks over zeggen. Wat ik wel kan vertellen is dat het voor startende game studios niet gebruikelijk om uberhaupt een B.V. op te zetten, laat staan om investeerders te vinden. Wij hadden geluk.

Welke tegenslagen ben je al tegengekomen?

Om eerlijk te zijn zijn we nog geen grote tegenslagen tegengekomen. We hebben voor een groot project funding aangevraagd maar niet gekregen, dat was jammer, maar dat was geen grote tegenslag. Ook hebben we veel kleine uitdagingen gelukkig overwonnen, bijvoorbeeld thuis werken zonder kantoor.

Welk advies zou u een starter geven?

Bojan en ik zien onszelf niet als entrepreneurs en al helemaal niet als puur zakelijk. Wij zijn ontwikkelaars en wij maken games – dat is waar we goed in zijn en waar wij ons op focussen. Voor dingen waar we weinig ervaring in hebben vragen wij simpelweg hulp van anderen. Marketing, bedrijfsvoering, administratieve en financiële zaken doen wij grotendeels wel, maar niet zonder de hulp en ervaring van anderen. Ons advies aan andere starters is om hulp te vragen, in alle opzichten waar je weinig ervaring mee hebt.

Waar staat het bedrijf over 5 jaar?

We hebben werkelijk geen flauw idee! We hopen dat we dan een heleboel games hebben gemaakt en enorm veel hebben geleerd over games maken en verkopen. We hopen vooral te groeien qua naam en merk, minder in de hoeveelheid mensen binnen het bedrijf. Financieel succes is niet van belang, zolang we genoeg verdienen om te kunnen blijven doen wat we willen.

Waarom in Utrecht?

Daar is eigenlijk maar één reden voor: de Dutch Game Garden. Bijna de helft van de Nederlandse game studios is in hun gebouw gevestigd. Het is de ideale plek voor startende studios vanwege de ligging en het netwerk waar je je dan direct mee verbind. Ook helpt de Dutch Game Garden startende game-gerelateerde bedrijven opweg met hun Incubator programma. Al met al genoeg reden om even op hun website te kijken dus!

1 Reactie

Reageren
  1. Martijn Klein

    Leuk artikel over jongen ondernemende creatieve gasten. Hun product werkt zeer verslavend.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).