Het Muzieklokaal rondt crowdfunding succesvol af: “We kunnen nu op zoek naar een locatie”

Het Muzieklokaal rondt crowdfunding succesvol af: “We kunnen nu op zoek naar een locatie”
Het Muzieklokaal, het eerste Nederlandse café waar klassieke muziek centraal staat, startte een crowdfundingscampagne op 18 april 2015. Het minimale streefbedrag was een ton. Drie maanden intensief campagne voeren leverde ondernemers Sanne van Buuren en Talitha Verheij 121.000 euro op.

Het Muzieklokaal, het eerste Nederlandse café waar klassieke muziek centraal staat, startte een crowdfundingscampagne op 18 april 2015. Het minimale streefbedrag was een ton. Drie maanden intensief campagne voeren leverde ondernemers Sanne van Buuren en Talitha Verheij 121.000 euro op.

In  totaal brachten 217 investeerders meer dan 1300 euro per dag bij elkaar voor dit initiatief. Per persoon werd gemiddeld ruim 550 euro geïnvesteerd. Het grootste deel van de crowdfunding bestaat uit leningen die in vier termijnen worden terugbetaald met in totaal 20% rente. Tijdens de campagne vonden drie pop-up evenementen in Utrecht plaats waarmee het concept van Het Muzieklokaal werd getest. “Zo’n campagne kost veel tijd en energie, maar levert naast de financiën ook de bevestiging dat er breed draagvlak is  voor ‘klassiek in de kroeg’, dus het was het meer dan waard”, aldus Van Buuren.

Of ze het succes verwacht hadden? Verheij: “We geloofden zelf uiteraard in ons concept, maar natuurlijk wisten we niet zeker of de teller zou blijven doorlopen na de eerste investeringen van onze vrienden en bekenden. Gaandeweg investeerden steeds meer mensen die we niet kenden. We hebben regelmatig staan dansen bij een mijlpaal, onverwachte investering of een mooi event en aardig wat bubbels open getrokken!”

Volgende fase

In de volgende fase is het vinden van een eigen, permanente locatie prioriteit. “We hebben verschillende panden op het oog, maar staan ook open voor nieuwe plekken. Nu we financiële ruimte hebben, kunnen we snel schakelen.” Het is de bedoeling dat Het Muzieklokaal in het centrum van Utrecht komt, of net aan de rand daarvan. De ondernemers zoeken een lichte plek met voldoende ruimte om hun concept goed uit te kunnen werken. Ze hopen nog dit jaar open te gaan.

Het Muzieklokaal is, volgens de ondernemers, een vernieuwend horecaconcept waarbij klassieke muziek en horeca samen komen in een dagelijks geopend café. Het sluit aan bij een trend waarin klassieke muziek op nieuwe manieren gepresenteerd wordt. Het Muzieklokaal haalt de muziek uit de traditionele context van de concertzaal en brengt het naar de kroeg, om het zo voor een nieuw publiek aantrekkelijk te maken.

3 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Super! Utrecht snakt naar een lokaal met klassieke muziek! Top!!!

  2. PeterH

    Naast de vele antiquariaten die Utrecht telt en waar vrijwel uitsluitend klassieke muziek wordt gedraaid, is dit initiatief uitermate prijzenswaard. Hulde!

  3. Rob van Doesburg

    Eindelijk, een verademing. Op naar de Biltstraat dames! nr 24 bv. Het publiek is ervoor rijp, kijk naar Crop bv, kop op, op naar de Biltstraat dames!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).