De jonge Utrechtse ondernemers achter de verpakkingsloze mobiele supermarkt ‘LOOS’ hebben een bedrag van 60.000 euro gewonnen. De jury van de VOORbeeld-verkiezing, georganiseerd door Stichting Voor, maakte dit op 20 oktober bekend.
Utrechters kunnen de fietsende verpakkingsloze supermarkt al sinds enkele maanden door de stad zien rijden. Dat gebeurt wekelijks via een vaste route. Mensen kunnen bij LOOS verschillende droogwaren en lekkers halen, mits ze hun eigen potten en bakjes meenemen. Hiermee kan er worden bespaard op het gebruik van plastic en andere verpakkingen.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Potentie
Jiske de Jong, Laurens Kok en Saskia IJpema, de drie jonge en ambitieuze ondernemers achter het bedrijf, zien na een halfjaar rondrijden ‘veel potentie in de groei en impact’ die LOOS kan hebben. En die passie wisten zij met hun pitch ook over te brengen op de jury.
De jury, bestaande uit Tanja Jess, Marianne Thieme, Anoesjka Imambaks, Simone Filippini en Jan Rotmans, stelde kritische vragen en zag naar eigen zeggen ‘het enthousiasme en de passie van de drie jonge ondernemers’. Met het geldbedrag wil de jury een impuls geven aan de groei van de sociale onderneming.
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.
5 Reacties
ReagerenSterk staaltje wiel opnieuw uitvinden, oftewel progressie is regressie.
Vroeger waren straatventers heel normaal in het straatbeeld, totdat de bevolking rijker en de supermarkt zaligmakend werd vanwege de ‘one stop shop’ gemak.
De lokale warme bakkers waren de slaatste die met hun bakfietsen in de jaren tachtig uit het straatbeeld verdwenen.
Er was in de jaren zestig en zeventig de SRV (o.i.d.), dat was een electrische vrachtwagen vol kleine dagelijkse boodschappen. Hij komt nog voor in een Flodder film uit de jaren tachtig, incl kleine versafdeling. Ook al lang uitgestorven ivm te weinig klandizi.
Moraal verhaal, ook deze mobiele noten en zadenbar is een tijdelijk fenomeen.
Ze moeten nameijk concurreren met het ultieme verwenmoment, je appt vanaf de bank om een pak chocolade wat binnen minuten wordt bezorgd.
Daar kan geen spruitjeslucht tegenop…
Ik wens ze veel succes, en adviseer ze een exitstrategie achter de hand te hebben. Want dat milieu en klimaat begint uit de gratie te raken omdat de mensheid het economisch moeilijk krijgt.
koel hoofd heeft behoorlijk gelijk ,wij moesten zo nodig allemaal de supermarkt en vergaten de buurtsuper ,, de kleine zelfstandige ondernemer de echte bakker,[ niet de afbakker] de slager kortom de kruidenier. op de hoek van de straat. 60.000 is een klein bedrag misschien kan je daar een SRV wagen van kopen en de weg die jullie zijn ingeslagen wat groter aanpakken. wand we moeten gewoon weer terug naar wat de tijd schaft .
Als koper weet je niet hoelang het al in de containers zit, wat de productiedatum is, de houdbaarheidsdatum en luchtdicht verpakken (zonder zuurstof en vocht gaan producten langer mee) is er niet bij.
Er zijn uiteraard ook gewoon goede redenen voor de verpakkingen.
Het is een leuk idee, maar eigenlijk niks nieuws natuurlijk. En er is om de dag markt hier met een droogwaren kraam, hoe is dit nou echt anders dan zo’n marktkoopman die het je in een zakje geeft? Nogmaals, gefeliciteerd, maar ik snap niet hoe dit nou het gigantische probleem van verpakkingen op gaat lossen. Bij de supermarkt kan je immers veel meer kopen dan droogwaren.
@Nina
Dat werd vroeger opgelost door de koper, die lieten zich geen knollen voor citroenen verkopen dankzij gelikte marketing omdat ze gewoon VERS producten eisten en wisten wanneer die versproducten (incl nootjes en zaden) niet goed meer waren. Een goede bakker/slager/kruidenier was dan ook goed bekend omdat deze goede en verse producten leverde en geen knollen voor citroenen gaf maar service with a smile…
Dat contact met het eten wat op het bord beland is de verwende supermarktmens behoorlijk kwijt geraakt de afgelopen decennia.