Dinsdag 12 november 2013 vindt bij de Utrechtse Ondernemers Academie (UOA) de verkiezing van ‘Ondernemer van het Jaar’ plaats. Vier net gestarte ondernemers zijn hiervoor genomineerd. De winnaar ontvangt een cheque van €1000,- ter investering in de onderneming. De genomineerden stellen zich in de weken voorafgaand aan de verkiezing één voor één voor. Deze week vertelt Barbara Speet over haar onderneming CultureFabric: ‘her silk, your story’.
“In 1000 dagen een 100% groen en 100% fair modelabel lanceren voor bijzondere zijden jurkjes. Dat is het doel dat ik met CultureFabric voor ogen heb. Ik heb lang geprobeerd twee eigenschappen te verenigen. Aan de ene kant mijn sociale bewogenheid en anderzijds mijn passie voor efficiënt, planmatig en met een haalbaar kostenmodel ondernemen. Dit heeft geleid tot CultureFabric, waarbij ik met trots kan zeggen dat ‘ik leef wat ik doe’: ik draag wat ik maak en heb duidelijk plezier in het groeien als ondernemer.
De zijden jurkjes die ik verkoop, zijn gemaakt van prachtige Indiase zijde. Deze zijde is afkomstig van sari’s die door rijke Indiase vrouwen meestal niet vaker dan één keer worden gedragen, omdat ze daarna ‘niet meer kunnen’. Deze zijde wordt nauwkeurig geselecteerd en vervolgens in Nederland verwerkt in een unieke jurk. Van elke stof wordt maar één jurk gemaakt.
Bepaalde vaardigheden zijn belangrijk bij ondernemerschap. Het zeggen wat je doet, gunsten durven vragen en knopen doorhakken: allemaal vaardigheden waar ik eerder moeite mee had. De UOA heeft geholpen deze vaardigheden te ontwikkelen en vormde daarnaast een mooi platform voor uitwisseling met anderen die voor dezelfde problemen staan. Hierbij heb ik tevens veel harde kennis opgedaan, bijvoorbeeld over ondernemingsvormen, administratie en sociale media.
Natuurlijk zou ik het leuk vinden om ‘Ondernemer van het jaar’ te worden omdat mensen mijn product leuk vinden en ik het leuk kan presenteren. Maar wat ik eigenlijk hoop, is dat áls ik win, ik win omdat mensen enthousiast worden voor het idee van sociaal ondernemen. Dat ze enthousiast worden van het haalbare plan, waarin klanten bereid zijn te betalen voor een uniek product waarbij alle schakels in de keten profiteren van de opbrengst.”
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.