Machinisten en conducteurs NS plannen werkonderbreking op Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant Machinisten en conducteurs NS plannen werkonderbreking op Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant

Machinisten en conducteurs NS plannen werkonderbreking op Utrecht Centraal

Machinisten en conducteurs NS plannen werkonderbreking op Utrecht Centraal
Machinisten en conducteurs van de NS zijn van plan op woensdag 11 januari het werk neer te leggen uit onvrede met onder andere de nieuwe dienstregeling. In Utrecht zal een zogeheten landelijk groot werkoverleg worden gehouden. Dit meldt nu.nl

Machinisten en conducteurs van de NS zijn van plan op woensdag 11 januari het werk neer te leggen uit onvrede met onder andere de nieuwe dienstregeling. In Utrecht zal een zogeheten landelijk groot werkoverleg worden gehouden. Dit meldt nu.nl

Vorige week werd een staking door de rechter nog verboden. Vakbond VVMC had daartoe opgeroepen. De rechter besloot dat de machinisten en conducteurs tot 6 januari niet het werk mogen neerleggen. Het plan van een gedeelte van het NS-personeel is nu dus om 11 januari het werk te onderbreken.

Een woordvoerder van de machinisten laat aan nu.nl weten ”een veelvoud” te verwachten van de vierhonderd à vijfhonderd medewerkers die aan het vorige groot werkoverleg hebben meegedaan eind oktober. Ook voorziet de woordvoerder aanzienlijke gevolgen voor het treinverkeer. De werkonderbreking moet aan het begin van de middag plaatsvinden.

Het NS-personeel is vooral ontevreden over het te vaak op dezelfde trajecten rijden. Dat zou niet goed voor de concentratie voor de medewerkers zijn. De NS heeft toegezegd dat er meer variatie in het rooster komt, maar dit zou te lang duren volgens de machinisten en conducteurs.

7 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Wat maakt het een conducteur nou uit of ie kaartjes controleert op de intercity naar Maastricht of naar Den Helder?
    Wat heeft dat in godsnaam van doen met zijn concentratie?

  2. JdV

    Prima dat deze medewerkers opkomen voor het feit dat hun afspraken niet worden gehonoreerd door de NS leiding.

  3. cas

    Los van dit artikel, de NS is wel een vreemde organisatie. Sinds de poortjes in Amersfoort zijn gesloten staan er constant 4 bewakers te controleren of iedereen wel braaf door de poortjes gaat.
    Persoonlijk vind ik dit vreemd. Blijkbaar vertrouwen ze het niet en huren dus extra personeel in, dit zijn toch extra kosten die ze juist door middel van die poortjes kunnen minderen.
    Zullen vast wel goede tegen argumenten zijn, maar ik blijf het vreemd vinden.

  4. WvR

    @JdV:
    Dat staat er niet. Er staat dat de toezegging er ligt, maar dat machinisten en conducteurs het te lang vinden duren. Niet dat het niet gehonoreerd wordt.
    Of de NS er dan lange baan werk van maakt is natuurlijk een andere zaak, maar ook dat staat er niet.

    Kan me overigens voorstellen dat het nog best lastig is om alle conducteurs & machinisten zo in te plannen dat ze EN afwisselende trajecten hebben, EN aan het eind van de dienst weer op hun “thuis” station staan.

  5. Toine Goossens

    Deze conducteurs en machinisten zullen wel neerkijken op de passagiers die zij elke dag tijdens de spits vervoeren. Elke dag dezelfde trein, elke dag dezelfde coupé, je begint iedereen al te kennen. Dat kan niet langer meer NS! Wij willen ook variatie tijdens onze reizen.

    Laat die conducteurs en machinisten eens met clownsneuzen rondlopen, en trucjes uithalen. Of als zwarte piet snoepjes uitdelen, of als kerstman wat populaire Amerikaanse deuntjes ten gehore brengen. Kijk dan wordt het minder saai, voor ons én voor uw warrige medewerkers.

  6. Ted Danson

    Goeie onbeschaamde minachting voor je hardwerkende medemensen Toine! Houd dat vol in 2017 en het komt helemaal goed met de wereld.

  7. Sam Malone

    @Ted Danson
    Dat roepen ze zich dan wel over zichzelf af, door de hardwerkende medemens de dupe te maken van conflictjes met hun werkgever. Wij zijn hier geen partij in, maar worden wel geslachtofferd. Daarmee stijg je niet in de achting.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).