Monteurs in Utrecht op pad met nieuwste bakfiets; eentje met eigen zonnepanelen Monteurs in Utrecht op pad met nieuwste bakfiets; eentje met eigen zonnepanelen

Monteurs in Utrecht op pad met nieuwste bakfiets; eentje met eigen zonnepanelen

Monteurs in Utrecht op pad met nieuwste bakfiets; eentje met eigen zonnepanelen
De elektrische bakfiets mét zonnepanelen van SunRider. De fietsen van Vodafone hebben een andere kleur.
Bakfietsen zijn al niet meer uit het straatbeeld van Utrecht weg te denken, maar er komt nog een variant bij; eentje die eigen zonnepanelen heeft om elektriciteit op te wekken. Monteurs van Ziggo rijden vanaf deze maand met de SunRider naar klanten in het centrum.

Bakfietsen zijn al niet meer uit het straatbeeld van Utrecht weg te denken, maar er komt nog een variant bij; eentje die eigen zonnepanelen heeft om elektriciteit op te wekken. Monteurs van Ziggo rijden vanaf deze maand met de SunRider naar klanten in het centrum.

De SunRider is een van de eerste bakfietsen in de wereld met eigen zonnepanelen. De panelen helpen mee om de accu van de fiets op te laden. Zodoende kunnen ze helpen ‘de druk op het overbelaste elektriciteitsnet te verminderen’ en wordt het bereik groter. De fietsen zijn bedacht door het Nederlandse bedrijf Need The Globe uit Amersfoort.

Omdat het centrum van Utrecht niet ideaal is voor bestelbusjes, is VodafoneZiggo een proef begonnen met de SunRider. Monteurs van het bedrijf gebruiken de elektrische driewielers om bij klanten te komen. Het laadvermogen is 150 kilogram en de fiets heeft een volume van 1m3.

Uitstootvrij

Utrecht, en andere steden, willen dat de bevoorrading in binnensteden in 2025 volledig uitstootvrij is. Marloes Timmerman van VodafoneZiggo zegt op de bedrijfswebsite: “We willen nu alvast doorpakken om vóór 2025 in alle ingestelde milieuzones te voldoen aan de nieuwe eisen. De SunRider gaat al een stap verder, niet alleen gaan we de stad in vrij van emissie, de batterij wordt ook nog eens autonoom opgeladen met schone energie.”

De fiets verzamelt ook allemaal gegevens om een ‘perfecte’ balans te vinden tussen snelheid, klantvriendelijkheid, energieopbrengst, energieverbruik en gezondheid.

9 Reacties

Reageren
  1. Bertje 030

    De bakfietsen worden groter en breder, de fietspaden niet breder; gaat een keer mis

  2. Alain

    Goed initatief. CoolBlue doet ook op die manier de bezorging.

    Een stuk beter dan de witte busjes die veel te hard door de woonwijk racen. Amazon lijkt sinds kort met eigen bezorging begonnen en heeft blijkbaar de chauffeurs met loden voet geselecteerd.

  3. Len

    Helemaal eens @Bertje, vooral op de Demkabrug ben ik mijn leven niet zeker als er zo’n palletbakfiets of een breed bespiegelde scooter nadert.

  4. Pee

    Wat vinden die monteurs er eigenlijk zelf van?

  5. Trude

    @Len: de Demkabrug is wel een hele specifieke locatie. Dat is inderdaad een smal fietspaadje, maar voor dat stukje hoeven we niet de hele stad van ander beleid te voorzien.

    @Bertje: waar heb je het over, de meeste fietspaden worden juist wél breder. Heb je dat geklaag hier van benzinefans over fietsstraten en herinrichtingen gemist?

  6. Waterfiets

    E-bikes moeten naar de rijbaan

  7. Koel Hoofd

    Dit is een ordinaire bezuiniging op kosten van brandstof en parkeren van Ziggo.
    Maar die duurzaamheidsrakkers slikken het als zoete groene koek…
    Intussen worden de fietspaden, fietsstraten en stoepen wel steeds voller en zijn vrachtfietsen gewoon ongewenst omdat ze te groot zijn en te hard gaan.

  8. Ongevraagd Adfiets

    Koel Hoofd: ‘s nachts voorvechter van meer ruimte op fietspaden en fietsstraten, overdag voorvechter van meer autowegen ten koste van fietspaden. Geen pijl op te trekken, deze superheld.

    Oh ja, en een bedrijf wat bezuinigt op benzine! Ophef! Een erger verwijt bestaat vrijwel niet.

  9. Len

    @ Trudy, weet je toevallig waar Ziggo zit? En een belangrijk distributiepunt van Coolblue? Het fietspad wat ik benoem is hoogst relevant

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).