Ondernemer Centraal – Miriam Lensen van HIP: ‘Je kind laten opleiden tot wereldburger’ | De Utrechtse Internet Courant Ondernemer Centraal – Miriam Lensen van HIP: ‘Je kind laten opleiden tot wereldburger’ | De Utrechtse Internet Courant

Ondernemer Centraal – Miriam Lensen van HIP: ‘Je kind laten opleiden tot wereldburger’

Ondernemer Centraal – Miriam Lensen van HIP: ‘Je kind laten opleiden tot wereldburger’
Miriam Lensen van HIP. Foto: Marlot van den Berg / DUIC
Er zijn zestien vestigingen van Instituut HIP, voor huiswerkbegeleiding – nu is het tijd voor de volgende stap. In Utrecht start een vernieuwende vorm van particulier onderwijs voor middelbare scholieren. Een primeur. Miriam Lensen: “Het kan niet anders dan goed gaan.”

Er zijn zestien vestigingen van Instituut HIP, voor huiswerkbegeleiding – nu is het tijd voor de volgende stap. In Utrecht start een vernieuwende vorm van particulier onderwijs voor middelbare scholieren. Een primeur. Miriam Lensen: “Het kan niet anders dan goed gaan.”

Miriam Lensen was tien jaar lang onderwijzeres op Kees Boekeschool in Bilthoven, ook wel bekend als De Werkplaats. Van daaruit besloot Lensen het over een andere boeg te gooien. De laatste twee jaar voor de klas gaf ze al bijles aan kinderen en naar eigen zeggen werd ze vooral door ouders gestimuleerd om daarmee verder te gaan. “Er kwam steeds meer vraag naar begeleiding voor kinderen, maar ik nam wel een groot risico.” Ze lacht. “Ondernemersbloed zit namelijk niet zo in de familie. Ik vond laatst een boekje van toen ik zeven jaar oud was. Daarin had ik als droombaan ‘juf’ opgeschreven. Ik wilde voor de klas staan.”

Toch waagde ze in 2006 de sprong. “Wel grappig: bij de bank zagen ze het niet zitten. Ik hing nog een uur met iemand van de Rabobank aan de telefoon om ze te overtuigen 25.000 euro te investeren in mijn plan. Vier dagen later belde hij: ‘bancair gaat het niet werken, maar ik vind het zo leuk – ik wil zelf in je investeren’. Toen kon ik beginnen.” Lensen is eigenaar van zeven van de inmiddels zestien HIP-vestigingen. De rest heeft ze als franchise.

Differentiatie

Later liet Lensen nog eens zien risico’s te durven nemen. Ze verkocht haar huis om de rest van het geld bij elkaar te krijgen. “Mijn zoontje van acht zat huilend op de bank omdat we ons huis uit moesten.” Het was een spannende tijd, geeft ze toe. Het ging gelukkig snel weer goed. “Er is een enorme ontwikkeling bezig in het onderwijs. Die herkent iedereen, maar het is moeilijk om een school in beweging te krijgen”, zegt Miriam. “Zelf was ik bijvoorbeeld tekstueel goed, maar in de tijd dat ik docent was, werd leren via mind mapping populair. Omdat ik dacht dat zoiets niets voor kinderen was, maakte ik er weinig gebruik van. Nu weet ik dat het juist gaat om differentiatie; voor het ene kind werkt dit, voor het andere werkt dat.”

‘We willen de kinderen informatie geven over verschillende facetten van de maatschappij en ze die ook laten beleven’

Het onderwijs is volgens Lensen te veel teaching to the middle, er is te weinig aandacht voor het individu. Hoe komt leerstof het best binnen bij ieder kind? Naar het antwoord op die vraag ging Lensen op zoek en samen met orthopedagogen en andere professionals kwam daar de Paperklip uit. “Daarmee inventariseren we wat kinderen het fijnst vinden. Veel van hen struikelen later in hun schoolloopbaan omdat ze lang alles met gemak deden, maar nooit geleerd hebben hoe ze het beste kunnen leren.”

De nieuwe school van HIP

Om talenten te benutten is passend onderwijs nodig, zegt Lensen. Daarom start ze in Utrecht met De School van HIP. Vanaf augustus zullen zo’n 35 kinderen aan de eerste HIP-school beginnen. Voor 22.500 euro per schooljaar zullen de middelbare scholieren in een historisch pand aan de Biltstraat van Utrecht worden opgeleid tot ‘wereldburger’. Ook in Laren komt er snel een vestiging van de school.

Worden de kinderen niet in een te beschermde omgeving opgeleid? Is er genoeg diversiteit in de klas? Lensen denkt van wel: “We zijn ons daar erg bewust van, dus de samenwerking met maatschappelijke initiatieven is belangrijk. Juist om de kinderen in aanraking te laten komen met anderen. Met de school in Laren proberen we ook veel samenwerking te zoeken. En over een tijdje hopelijk ook in Bussum en Hilversum. We willen de kinderen informatie geven over verschillende facetten van de maatschappij en ze die ook laten beleven. We gaan dus niet op schoolreis naar New York.”

Ze legt het precieze verschil met andere particuliere scholen uit. “Behalve dat we kleinere klassen hebben, stellen de kinderen samen met een studiecoach leerdoelen vast. Het kind bepaalt zijn ideale manier om stof te verwerken.” Lensen benadrukt dat het niet gaat om óf het kind leert, maar wát het leert. “Samen met de studiecoach moet het harmonisch werken. Verder gaan we veel naar buiten: naar lezingen, in gesprek gaan met ondernemers, samenwerken met maatschappelijke projecten, enzovoort.”

Lensen: “In deze school proberen we de leerlingen een streepje voor te geven. Ze worden zelfstandiger en kunnen goed communiceren. Ze krijgen het totale pakket.” De nieuwe manier van lesgeven valt onder heutagogiek, een studie naar ‘self determined’ leren; de leerling wordt als belangrijkste persoon gezien in het eigen leren. Er wordt altijd gebaseerd op persoonlijk ervaringen.

Het eerste jaar zal wel spannend, denkt Lensen. Dit moet het eerste vernieuwende particuliere onderwijs worden waarin een docent meer een coach wordt. In plaats van klassieke lesuren zijn er ‘domeinen’, zoals wetenschap en techniek, of talen en cultuur. De docenten bestaan uit kinderpsychologen, hoogbegaafdheidsspecialisten en zorgcoördinatoren. Lensen: “De belangstelling van ouders en professionals is groot.” Een snelle groei sluit Lensen dan ook zeker niet uit. Sterker nog, het plan is om binnen vijf jaar twaalf tot vijftien vestigingen te hebben.

“Ik denk dat het regulier onderwijs deze benadering van kinderen wel eens snel zou kunnen gaan volgen als het de veranderingen ziet. Kennis heeft nou eenmaal een andere betekenis gekregen in deze tijd. Een voorbeeld: ik heb informatie over een docent zojuist ontzettend snel met mijn telefoon opgezocht. Iedereen weet dat er iets moet veranderen.”

5 Reacties

Reageren
  1. Victor

    22.500 per schooljaar! Amerikaanse praktijken! Denk niet dat dit haalbaar is voor ouders met een kleinere portemonnee. Dit soort praktijken vergroten de scheiding tussen arm en rijk. Daarnaast holt het de positie van het openbaar onderwijs (verder) uit. Ik hoop dan ook dat dit initiatief niet succesvol zal zijn.

    Het is overigens geen wonder dat mevrouw Lensen weg is gegaan bij de Werkplaats; een school die goed onderwijs voor juist iedereen voorop stelt. Kees Boeke zou zich in zijn graf omdraaien.

  2. Harry

    @Victor: Particulier onderwijs bestaat in Nederland al sinds de jaren 80. Dus dat gaat echt niet zomaar verdwijnen. 22.500 is zelfs nog redelijk goedkoop als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Blankestijn, dat is bijvoorbeeld nog een ruime 10.000 duurder. En een Winford die zitten er wat betreft prijs precies tussen die 2 in en Luzac is ongeveer even duur. Die scholen zijn zo duur omdat ze 0 subsidie van de overheid krijgen en met veel kleinere klassen werken. De overheid zou dit soort onderwijs (waar veel kinderen baat bij hebben) voor veel meer kinderen beschikbaar kunnen maken als de subsidie naar de leerling zelf gaat ipv naar de scholen.

  3. cas

    “wereldburger” ?? Leuk dat je nieuwe onderwijsmethoden gaat toepassen, maar hou op met dat zweverige en vooral inhoudsloze geroep. Als de kinderen het niet halen, wat zijn het dan? Regioburgers??

  4. Joris

    Meer particulier onderwijs is een slechte ontwikkeling. Brengt meer tweedeling teweeg.

  5. Miriam

    Het klopt dat we een particulier initiatief zijn. Om het onderwijs te kunnen bieden dat wij voor ogen hebben, vragen wij een bedrag aan schoolgeld dat vergelijkbaar is met andere bekende particuliere scholen. Sterker nog, dan zitten we aan de onderkant van de markt. Wij realiseren ons dat niet iedereen dit kan betalen. We kunnen ook niet allemaal een Porsche kopen. Zo zit de maatschappij in Nederland nu eenmaal in elkaar.
    Gelukkig zijn er ook in het regulier onderwijs steeds meer vernieuwingsscholen en scholen die werken met kleinere klassen. Als kinderen en ouders hier belangstelling voor hebben zijn er zeker alternatieven. Alle kennis die we op doen binnen De School van HIP delen we overigens graag met reguliere scholen.

    Op De School van HIP zijn alle kinderen welkom, ook degenen die inmiddels niet meer naar school gaan of niet goed gedijen in het regulier onderwijs. Door onze jarenlange ervaring op Huiswerkinstituut HIP weten we dat dit helaas een grote groep kinderen betreft. Door de kleine groepen en de manier waarop we werken biedt het ieder kind de mogelijkheid om op zijn/haar manier, tempo en niveau te leren. Ook de kinderen die hoogbegaafd zijn en juist willen versnellen komen op De School van HIP tot hun recht. Dit vinden wij belangrijk.

    We stellen dat we de kinderen opleiden tot wereldburgers die klaar zijn voor de toekomst als ze bij ons van school af komen. Als je kijkt naar de definitie van wereldburger (“iemand die zich overal ter wereld thuis voelt en niet zo gehecht is aan zijn geboortegrond”) sluit dat aan bij onze manier van lesgeven en de vakken die we geven. We hebben aandacht voor (multi) culturele communicatie, het gemakkelijk en met zelfvertrouwen communiceren in het Engels, met een open maar ook kritische blik naar de maatschappij en de wereld kijken en een eigen mening leren formuleren. Door de kinderen succesvol te laten zijn op school en heb zelfvertrouwen mee te geven leggen we de basis om waar dan ook te kunnen functioneren. De term wereldburger is dus geen inhoudsloze en zweverige kreet maar een doel om naar te streven door de manier waarop we lesgeven en de inhoud van de lessen.
    Als je meer wilt weten over de school of een keer wilt komen kijken ben je uiteraard van harte welkom.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).